Hästen vill inte stå still!

sweet

Trådstartare
Han har jättesvårt för att stå still. Han kan stå still i några sekunder men sen måste han gå. Och det är varje gång! Och när jag är ute och rider långt från stallet och jag ber han att göra halt blir han jättenervös och står och trampar på stället och biter på bettet osv. Det är livsfarligt om man ska stanna vid en väg t.ex. Då MÅSTE han stå still tills jag ber honom att gå. Tips?
 
Sv: Hästen vill inte stå still!

Nu har jag läst ett antal av dina inlägg och jag har fattat att du har ett varmblod som inte är särskilt utbildad, rätt?

Du kan inte begära att hästen ska kunna sånt den inte fått utbildning till. Du har haft den rätt kort tid och den är inte bekväm med det den utsätts för. Hästens normala beteende är att rusa iväg från det som är jobbigt och när du ber att den ska stå still blir den orolig och vill iväg.

Det tar tid att få den bekväm och trygg med vad som förväntas av den. Tjatar vidare med att ta hjälp av tränare i utbildningen av hästen. För att göra den trygg i olika situationer kan du börja med att gå ut med den och jobba den vid hand. Varför inte packa en ryggsäck och gå ut och stanna på en trevlig plats och fika? Nästa gång kan du rida ut och kliva av och låta hästen stanna upp och andas/beta/koppla av...gör hästen bekant med saker innan du utsätter den för det uppsuttet.
 
Sv: Hästen vill inte stå still!

Dålig utbildning och/eller dålig lydnad.

Ta hjälp av någon som kan utbilda, det är inget man gör själv om man inte är säker på vad man sysslar med.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·
Ridning Det diskuterades lite i en tråd för inte så länge sedan angående paus för att hästen bajsar i dressyrprogram, vilket gjorde att jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 543
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 159
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp