Hästen vill inte röra sig framåt...

Buick2001

Trådstartare
Hej!
Jag har en häst som innan varit väldigt pigg och framåt. För ett år sedan blev han konstig och "låste sig" i kroppen varpå han helt plötsligt inte tog sig framåt. Trots upprepade försök med att ex. galoppera på hemvägen (som vanligtvis går väldigt fort) försvann inte problemet. Samma beteende syns i hagen, då han vid intag numera kommer gående till grinden medan de andra springer (han sprang innan).
Trots starkt smärtstillande försvinner inte problemet. Vissa dagar är han relativt normal och framåt, de sämre dagarna kan man dock skymta någon typ av hälta på bägge fram.
Efter diverse utredningar på flera kliniker säger dom nu att han har pålagringar i hovlederna på bägge fram, och vill döma ut honom.
Någon annan som haft liknande problem? Eller tips på vad det kan vara?
Ryggen är inte öm och inget kan hittas där.

varför tror du inte på den diagnos du fått hos veterinären? Pålagringar som påverkar lederna, dvs artros, är precis som hos människor, vissa dagar kan det vara lite bättre, andra dagar är det riktigt illa. Artros är inget som ngnsin läker ut eller försvinner eller blir bättre. Om hästen trots starkt smärtstillande inte mår bra, bör den inte hållas vid liv, då lider den. Vad säger veterinären som sagt?

Hej!
Jag har en häst som innan varit väldigt pigg och framåt. För ett år sedan blev han konstig och "låste sig" i kroppen varpå han helt plötsligt inte tog sig framåt. Trots upprepade försök med att ex. galoppera på hemvägen (som vanligtvis går väldigt fort) försvann inte problemet. Samma beteende syns i hagen, då han vid intag numera kommer gående till grinden medan de andra springer (han sprang innan).
Trots starkt smärtstillande försvinner inte problemet. Vissa dagar är han relativt normal och framåt, de sämre dagarna kan man dock skymta någon typ av hälta på bägge fram.
Efter diverse utredningar på flera kliniker säger dom nu att han har pålagringar i hovlederna på bägge fram, och vill döma ut honom.

Ingen här kan tyvärr säga varken bu eller bä om din hästs diagnos eller framtid. Vi har inte sett din häst, vet inget om din vet och undersökningar etc. Och de flesta av oss har för lite utbildning.

Att de inte vill röra sig vid smärta är inget ovanligt.

Jag hade en elev som köpt en häst med pålagringar(medveten om det.. ej lurad). Han hade pålagringar i hovlederna och ligamentskador där. Den hade inte hållit för regelbunden träning utan gick sönder så fort den kom igång.
När vi började med den var den symptomfri/smärtfri och vi ändrade om helt hur hästen bar sig och rörde sig genom att helt ändra träningssätt.
Den höll väl 2-3 år. Det var det längsta den varit fräsch i hela sitt liv.
Så det man gör med en så sjuk häst som den här individen är bara konstgjord andning eg. Nu ville matte försöka och vi gjorde det.
Hästen fick några fina år. Men det var så klart enormt tungt när han behövde tas bort.
Då hade han inte många rena linjer alls på röntgen. Vet var väldigt förvånad iom att han bara var 0,5 grad halt och man inte var lika oroade som vi var då vi ville ha honom grundligt kollad.
Han började se annorlunda ut och vi hade is i magen ett tag. När jag upplevde honom som halt frågade vi min tränare som höll med om att han borde kollas när det inte blev bättre.

Den hästen gick sönder då den kutade i hagen, man fick vara supernoga med underlag, med skor etc.
Efter lite träning tålde han något mer. Men det var ett ständigt orosmoment och man kunde aldrig bara "ha häst" och behandla den normalt.
Och han behövde ridas a la sjukgymnastiskt. Han fick inte felbelasta, hänga, luta sig etc.
Självklart var vet iblandad hela tiden.

Vill vet döma ut så får man nog ta sig en ordentlig funderare.

Jag har inte skrivit att jag inte tror på veterinärens utlåtande, utan undrar om det finns någon som har haft ett liknande problem. Veterinären har sagt att vi kan behandla igen, men att om vi vill döma ut honom så finns den möjligheten.
Hästen är pigg och glad, men som sagt så "låser sig" kroppen på honom ibland. Detta kan dock försvinna efter ett tag, och då är allt precis som vanligt.

en häst som inte vill röra sig trots starkt smärtstillande i hage, och som vet vill döma ut pga de konkreta fynd och konstateranden till orsaken, är inget att ta en funderare på, det är emot djurskyddets lagar att insistera på att en sån häst ska hållas vid liv öht. Den lider.
Har du förstått vad diagnosen innebär, och faktumet att ett flyktdjur inte vill följa med flocken trots starkt smärtstillande? Det är ett otroligt drastiskt symptom att hästen inte är förmögen rent fysiskt, pga smärta, att följa sina behov och instinkter. Ett flyktdjur följer med flocken in i det sista, det är inbyggt i dess genetik, för att visa smärta är ett svaghetstecken och som flyktdjur dör man om man är svag.
Kontakta en veterinär du litar på och lyssna noga på vad de egentligen säger.
Jag har inte tolkat ngt av ditt tidigare inlägg som att hästen är helt fläckfritt pigg och kry normalt eller långa perioder öht, det känns som du ändrat versionen i ditt sista svar. Som sagt - hästen har ont och om diagnosen är artros så finns det inget "problem" det är en permanent skada som aldrig läker. Ett "problem" är ngt helt annat.

Artros i frambenen, i ditt fall tydligen bägge fram dessutom, är väldigt mkt mera smärtsamt för hästen än artros på bak oftast, helt av naturliga anledningar då hästen bär 60 procent av sin vikt på framdelen utan ryttare, och 40 procent på bakdelen.

Senast ändrad:
Jag har inte skrivit att jag inte tror på veterinärens utlåtande, utan undrar om det finns någon som har haft ett liknande problem. Veterinären har sagt att vi kan behandla igen, men att om vi vill döma ut honom så finns den möjligheten.
Hästen är pigg och glad, men som sagt så "låser sig" kroppen på honom ibland. Detta kan dock försvinna efter ett tag, och då är allt precis som vanligt.

Släcker det ut och han bjuder vid bedövning?

Nej det gör det inte... vet tyckte att det blev lite bättre, men det är lite svårt att se då han inte är direkt halt...
Tuaphua - tackar för ditt svar!

Hästen är helt pigg och kry dygnet runt, har alltid varit. Jag var nog lite otydlig i mitt första inlägg. Hästen "låser sig" alltså i kroppen och tar sig inte framåt. Han kan galoppera på stället och vara hur pigg som helst, han busar och har sig, men han tar sig inte framåt.

Hej!

Jag förstår öht inte din sista kommentar utifrån ursprungsinlägget du skrivit enligt ovan.

Nej det gör det inte... vet tyckte att det blev lite bättre, men det är lite svårt att se då han inte är direkt halt...
Tuaphua - tackar för ditt svar!

Har du åkt till en vet som är erkänt duktig på just hältutredningar? Den bästa av de bästa liksom?

Här omkring kan man ärligt talat i princip välja vad man vill ha för vård genom vem man åker till.
Man vet att vissa inte kommer se shit och alltså släppa förbi ua. Man vet att vissa inte kommer göra annat än spruta på måfå. Man vet att vissa kommer behandla järnet överallt och verkligen hoppas hitta fel.
Och man vet att vissa kommer ge rådet träna den och andra kommer vara normala.
Och att någon är outstanding på att hitta svåra saker som andra missat och bara behandlat det sekundära.

Därför väljer vissa olika vet beroende på om man ska sälja, köpa, checka upp etc.
Vad jag menar är att man får rätt olika svar från olika vet.

Däremot håller jag med om att en häst som har så ont att den inte ens vill röra sig i hagen då övriga gör så och den brukar det - det ska man verkligen ta på allvar!
Jag hade inte tyckt det vore ok ens om min förra gjorde så när han var 30 år.

Är det fram de är paj kan man som sagt ibland hålla dem smärtfria genom att lära dem belasta mer bak. Men den kunskapen har inte de flesta tränare ens i Sverige, inte till den grad att det går att rädda defekta individer.
Och oavsett kan de senare ha blivit än värre i skelettet och iaf behövas tas bort.
Men för att man ska testa sånt måste hästen vara smärtfri.
Går den inte att få det så är iaf jag för avlivning.

Hästen är helt pigg och kry dygnet runt, har alltid varit. Jag var nog lite otydlig i mitt första inlägg. Hästen "låser sig" alltså i kroppen och tar sig inte framåt. Han kan galoppera på stället och vara hur pigg som helst, han busar och har sig, men han tar sig inte framåt.

Det är ju rätt allmänt känt att fart dödar sas. Ju mer skjutkraft desto mer måste de orka bära, vilket i stort sett knappt GP-hästar orkar i påskjut.
Påskjutet gör att om de inte är skolade i bärighet så tippar de mer på fronten. Har de ont kan de lägga sig till med att bli stoppiga och tråcka.
Just för att det gör ont att röra sig mer framåt.

Jag har aldrig skrivit att vi inte kommer följa veterinärens order eller att vi inte kommer ta bort hästen.
Det enda jag undrar är om någon har en häst med samma symptom eller en liknande erfarenhet.
Precis som jag skrivit ovan är det precis som att det "låser sig" i kroppen på honom och han tar sig helt plötsligt inte framåt. Rätt vad det är kan det också gå åt andra hållet - och han tar sig framåt precis som vanligt.

Jag har aldrig skrivit att vi inte kommer följa veterinärens order eller att vi inte kommer ta bort hästen.
Det enda jag undrar är om någon har en häst med samma symptom eller en liknande erfarenhet.
Precis som jag skrivit ovan är det precis som att det "låser sig" i kroppen på honom och han tar sig helt plötsligt inte framåt. Rätt vad det är kan det också gå åt andra hållet - och han tar sig framåt precis som vanligt.

Det är svårt att förstå vd du menar med låser sig. För det kan ske på så många olika vis.
Men det kan upplevas så vid smärta. Det är inte ovanligt alls.
De vill inte fram iom att det gör ont. De kan dock i många fall fortf skutta rakt upp, bocka, bralla, resa sig etc. Men just att vilja fram normalt saknas. Ibland är det bättre och ibland är det sämre.
Det gäller för många olika sorters smärtproblematik.

Det kan sitta kvar i smärtminnet sen även då de är smärtfria. Men om vet anser att hästen har ont har de nog det.

Liknande trådar

Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 772
Senast: Josofinito
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 419
Senast: pews1972
·
Hästvård "Det är okej att ge upp" sa vet. under senaste besöket (1 vecka sen) Så till problemet: Jag har alltid grubblat på denna häst sen den...
2
Svar
28
· Visningar
5 367
Senast: Madick
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 690
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar