Hästen vill inte gå rakställd

F

fjordinghanna

Har varit med med min kompis häst på ett barnläger o kört barnen med vagnen o Har sista dagarna börjat märka att hon undviker att gå rakt. lägger då piskan på rumpan på den sidan hon går snett med o då går hon rätt - Ett tag. Sen händer samma grej igenm. Kollat utrsutningen o så, men funderar på varför hästen undviker att gå rakt? Visst hon lyder ju mig när jag vill få henne rak men det är jobbigt att få tillbaka henne igen.

Sv: Hästen vill inte gå rakställd

Det låter som om du behöver jobba med lösgörande arbete. Att flytta bakdelen med pisken hjälper bara tillfälligt.
Man bör flytta upp framdelen framför bakdelen och inte tvärt om!
Tömkörning på volt el dressyr ridning kan hjälpa hästenlite beroende på hur duktig du är på att köra så kan du även arbeta hästen i vagnen.
/M

Jag har ett litet tips kanske.
Jag brukar utnyttja hörnen rejält när hästen inte böjer sig som den ska.
Kör rakt in i hörnet och håll stenhårt i yttertömmen så att hästen inte kan böja sig och svänga när den själv vill. Sen när du vill svänga då ger du tydlig signal om det, tydlig innertöm och följer med med ytter men släpper inte. Då kontrollerar du hela hästens rörelse efter några provförsök och hästen börjar svänga och ställa sig när den ska och du vill det.
Jag som inte är så duktig och inte har de mest välkörda hästarna måste alltid göra denna övningen innan dressyren där huvudställning är viktig ex i serpentiner eller volter.

Att köra helt rakt är svårt, så jag brukar börja med att kontrollera att ställningen funkar innan jag kräver en helt rak häst.

Sen brukar hästar vara starkare i ett bakben tex, och du blir hästen snedbelastad vilket visar sig på rakt spår. Lite som högerhänta människor som ska skyffla sand :)
Öva korta stunder så att det inte blir för jobbigt då detta säkert är en gammal felanvändning av kroppen.

Har tyvär inte tillgång till padock o har inte särskilt mkt yta som ä'r rak att träna på. Vi har en hage som är spåass rak o tillräckligt stor att jag kan longera min egna häst min inte mkt mer än så. Kan nog inte köra med vagnen där men jag kan ju tömköra där kanske och med rockarden borde ju gå. Den hästen jag kör (kompisens) är gammal och är ovan vid ridning vid paddock o så. Har gått bruks körning o ev precisionskörning, är ju egentligen väldigt enkel att köra. Men det är mest i skritten konstigt nog hon inte går rak jämt. Om hon först går snett i skritt o jag får henne i trav så rätar hon ut sig liksom så hon går bra. Men jag kanske kan träna serpentiner o så i hagen o hörnpasseringar som ni skrev.hum..

Min shettis började trava snett med rumpan lite mer åt höger mellan skaklarna. Visade sig vara en hälta på höger bakben som han ville avlasta genom att skjuta på mer med vänstern..
Han gick alltså snett åt samma håll jämt :) Vet inte vad det här var värt i ditt fall men i alle fall *ler*

Hej!
Det kan vara vargtänder som spökar. Om bettet ligger mot en vargtand, kan hästen böja sig för att komma undan smärtan. Var med om detta själv för ett tag sedan. Vargtänderna plockades bort, men det tog ett par veckor innan hon fattade att det inte gjorde ont längre. Går numer rakställd igen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 878
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 501
Senast: Freazer
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 967
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård