Hästen vantrivs i de nya hemmet!!

M

maria25

Hur skulle ni göra om ni hade en häst på foder som sedan såldes och nu efter 2½ vecka blivit mkt dålig och vantrivs hos nya ägarn??
Jag tycker synd om hästen och dom tror att hon sörjer mig och mina hästar och stall mm, vill bara ta henne därifrån, hon har gått ner i vikt och orkar knappt stå upp, har ont i sina ben mmm, Hjälp va gör man?? (shiresto 3 år):confused: :crazy:
 
Sv: Hästen vantrivs i de nya hemmet!!

Stackars stumpan :cry:
Har en veterinär kollat på henne så det inte är något annat?
 
Sv: Hästen vantrivs i de nya hemmet!!

Hej.

Jag skulle ha hämtat hem hästen. Det finns säkert bättre foderhem att hitta än ett där hästen vantrivs.
 
Sv: Hästen vantrivs i de nya hemmet!!

Om den är utlånad på foder så det var min häst skulle jag plocka hem den bums.. Annars skulle jag försöka prata med ägaren (om hästen blivit såld, jag förstod inte riktigt..) och så försöka ta reda på varför hästen inte trivs så att man kunde komma överens om vad man kunde göra för och få hästen och trivas bättre etc.
 
Sv: Hästen vantrivs i de nya hemmet!!

hästen är såld!! Jag hade hästen på foder innan och stor trivdes hos mig!! Men nu vantrivs hon hos den nya ägarn!!
 
Sv: Hästen vantrivs i de nya hemmet!!

Om det inte är något fysiskt fel på hästen så är det ingen panik.
Tänk på att det kan ta upp till ett år innan en häst "bott in sig" på ett nytt ställe.

Immer
 
Sv: Hästen vantrivs i de nya hemmet!!

Då går det ju inte och göra så mycket åt det och håller med Immer att om det inte är något fysiskt fel på hästen så får man nog låta det ta tid och avvakta, den kanske behöver tid att komma in flocken med nya hästkompisar, vänja sig vid nya rutiner etc. Dessutom är det ju en ganska ung och oerfaren häst också. Men om du kan komma på typiska saker som gör att hästen inte trivs kanske du kan erbjuda dig att hjälpa till med hästen (om du bor nära) och komma med förslag om hur hästen kan trivas på bästa möjliga sätt etc. Annars är det ju bara att vänta och se, om ytterliggare ett par veckor kanske hon trivs bättre där. :)
 
Sv: Hästen vantrivs i de nya hemmet!!

Saknaden av männskor stall och gamal hästkompisar gör INTE så att en häst mår så dåligt att den inte orkar stå upp och få ont i benen.
Ta dit en veterinär så fort det bara går för om det är så illa som du beskriver så är det illa.
 
Sv: Hästen vantrivs i de nya hemmet!!

Djurjouren skrev:
Saknaden av männskor stall och gamal hästkompisar gör INTE så att en häst mår så dåligt att den inte orkar stå upp och få ont i benen.
Ta dit en veterinär så fort det bara går för om det är så illa som du beskriver så är det illa.

Hur blir det med ansvarsfrågan i ett sånt fall?
Det är den fd fodervärden som skriver inlägget, alltså finna det nu en ägare och en fd ägare i bilden också.

Själv skulle jag bli mycket irriterad om någon "helt utomstående" kom och propsade på veterinärundersökning på någon av mina hästar. Även om jag köpt en ny hade jag velat göra veterinärbesiktningen själv.

Vi hade en häst inhyrd för ett antal år sedan som "skötaren" liksom följde med på köpet på, det blev en mycket komplicerad situation då skötaren givetvis kände hästen bättre än nya ägaren och därför ansåg sig på något sätt ha större bestämmanderätt.

I övrigt håller jag med dig utifrån den information trådskaparen ger...Man hoppas att ägaren har kunskap nog att se att hästen är sjuk om den är det.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästen vantrivs i de nya hemmet!!

Min häst stod i ett stall där jag själva trivdes väldigt bra men det tog bara ca 4 veckor innan hon började uppvisa ett antal difusa sjukdoms symtom efter att jag köpt henne. Ingen annan häst verkade dålig min är skimmel och väldigt känslig. Först fick hon feber Veterinär var där och gav antibiotika. Sedan fick hon gallor på bakbenen febern hängde kvar. Efter det kom lymfangit veterinären gav återigen medecin dels för lymfangiten dels för febern. Lymfangiten blev alvarlig och ett par vänder till Helsingborg. När hon stått där i sju månader och varken blev bättre eller lyckligare flyttade jag henne. Då blev hon frisk ganska snabbt men gallan på benet finns kvar och enna bakbenet är alltid lite svullet. Tre månader efter att jag flyttat henne blev det grässjuka i hagarna och en del hästar strök med.Jag tror att min känsliga häst kännde av detta tidigt men en del i stallet jag stod i tror inte på det utan säger att hon blivit sjuk ändå vem vet. Så jag håller med föregående inlägg ta ut en veterinär och kolla hästen noga. Men visst kan det även ta tid för en häst att anpassa sig efter flytt.
 
Sv: Hästen vantrivs i de nya hemmet!!

maria25 skrev:
Hur skulle ni göra om ni hade en häst på foder som sedan såldes och nu efter 2½ vecka blivit mkt dålig och vantrivs hos nya ägarn??
Jag tycker synd om hästen och dom tror att hon sörjer mig och mina hästar och stall mm, vill bara ta henne därifrån, hon har gått ner i vikt och orkar knappt stå upp, har ont i sina ben mmm, Hjälp va gör man?? (shiresto 3 år):confused: :crazy:
Inte ett dugg kan du göra. Hästen är såld. Handlar det om vanvård kan man anmäla det annars är det bara att acceptera läget. Förhoppningsvis är veterinär kontaktad av nya ägaren för det låter mer som en sjukdomssymtom eller att hästen börjat växa och har ont därför... Bara att hoppas att hästen kryar på sig;)
 
Sv: Hästen vantrivs i de nya hemmet!!

Djurjouren skrev:
Saknaden av männskor stall och gamal hästkompisar gör INTE så att en häst mår så dåligt att den inte orkar stå upp och få ont i benen.
Ta dit en veterinär så fort det bara går för om det är så illa som du beskriver så är det illa.

Håller med dig! Själv köpte jag häst för en månad sedan han är frisk, i samma fina hull och kondition som när jag köpte honom. Min ridlärare sa också att han ser mer avslappnad ut än i början och att han verkar piggare vid ridningen. Jag håller med henne om det.
Så jag tycker det inte låter normalt att "din" häst har blivit så dålig.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 875
Senast: QueenLilith
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 628
Senast: Karamello30
·
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 601

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp