hästen vänder......

M

majjorna

För att göra en historia kort så har granntjejen en häst som när den blir rädd vänder på en "femöring" och springer en liten bit, problemet finns igentligen bara när hon rider ensam,,,

Hästen vänder sig så snabbt att hon inte hänger med runt utan trillar av,,,

Hur kan man lära bort det?

Tips?

Sv: hästen vänder......

Beror på hur erfaren hon är, är det en yngre tjej så får hon kanske finna sig i att rida med sällskap tills hon blir starkare och får bättre balans.

Ramlade av min första häst varenda ridtur i stort sett första 2 åren, om jag skulle rida själv. Jag var 7 när jag fick henne, när jag blev 10 så började jag kunna rå på henne. Det var en snäll häst och jag lärde mig jättemycket på henne, men hon gillade inte att gå hemifrån själv!

Man kan ha en halsrem som man håller i samtidigt med tyglarna, då har man en lite chans att hålla fast sig. Det hade en tant på ridskolan och hon tyckte det var jättebra.

Man jobbar med sig själv, och samspelet mellan häst och människa. Det här är ett klassiskt exempel på att ledarskapet inte funkar, hästen litar inte på sin människa men däremot på sitt sällskap när flera rider.

Min førsta hæst gjorde sådær också i børjan. Jag kunde sjælvklart inte lugna henne då jag ramlade av, eller næstan ramlade av. Men jag var ju vuxen och lærde mig ganska snart att hålla mig kvar och då kunde jag dels lugnt och bestæmt sæga ifrån till Blesa att nej, inte så, och dels lugna henne. Sedan behærskade hon sig, istællet før en helomvændning blev det bara ett ryck eller en behærskad væjning. Det var inget fel på hennes psyke och hon var sammarbetsvillig och trevlig, det var jag som var før ovan i børjan.

Man jobbar med sig själv, och samspelet mellan häst och människa. Det här är ett klassiskt exempel på att ledarskapet inte funkar, hästen litar inte på sin människa men däremot på sitt sällskap när flera rider.

Njaaaa här håller jag inte med.. allt handlar inte alltid om ledarskap utan faktiskt ALLA är vi nybörjare ibland och jag vill nog mer kalla det okunskap än ledarskapsproblem.

Dessutom är hästar djur= de har hjärnor och egna viljor de är inte dumma de märker om ett barn inte har en chans eller en vuxen som verkligen inte kan!

Alla hästar utnyttjar inte chansen men de flesta gör det i olika grad.

Som nybörjare skumpar man runt, man sitter lite här och lite där, man kan rycka lite i munnen med sin obalans, Man sitter åt skogen fel ja man gör en massa fel helt enkelt.
Helt normalt och JA dessa hästar får stå ut med både ryck i munnen och obalanserade ryttare. Men konstigt nog håller ridskolehästarna i både 10 och 20 år.
Det är därför man skall gå på ridskola för att lära sig iallafall grunderna.För dessa häsatr är vana vid detta och och byggt upp både muskler och sinne efter detta sätt att bli ridna!
Det är därför man inte skall köpa hästar från ridskolor eftersom de oftast går sönder när man börjar rida dessa hästar korrekt och kräva form och så. Deras kroppar har gått på ett visst sätt i 10 år och har en häst gått på bogarna, halvtrallat runt i ett ridhus i 10 år är det svår att bygga om kroppen utan att den tar skada.

Är det ett barn som granntjejen är så är min fråga.... vilken vuxen människa låter ett barn rida ut själv??:crazy:

Skulle aldrig låta ett barn under 15 år få rida ut själv en människas hjärna är inte ens fullt utvecklad när man är 12 år dvs man har kvar tunnelseendet vid 12 års ålder. Man ser inte så bra åt sidan vilket kan göra att man inte ser den där bilen som kommer och bara vänder rakt upp hästen för att gå över gatan. Barn tänker inte före en handling alla gånger utan de bara oj nu vänder vi pang!
Barn springer efter bollen och springer framför bilen fokusen ligger på bollen inte att det kan komma en bil och köra på dom!

Så mitt råd till granntjejen är att rid i paddocken, ridhuset och skall hon rida ut ta och rid i sällskap med en vuxen.
Ha roligt barn skall ha ROLIGT med hästar... allt handlar inte om att sitta perfekt och bli bäst på att rida i den åldern..=):D

KOmmer aldrig glömma 2 barn i ett stall där mamman släpade med barnen på tävlingar och träningar hela tiden. Varje helg var det tävlingar och 1-2 gånger i veckan var det träningar.

döttrana var 7 och 14 år.
7 åringen sa en dag då hon och jag red i paddocken... åhh vad skönt inge tävling i helgen.. jag vill inte tävla och träna så mkt jag vill göra som alla andra rida bara rida ut i skogen få rida barbacka åka på ridläger mm mm.

Det var hjärtskakande att höra...

Hon sa inget till sin mamma för hon hade så dåligt samvete mamman la ju ner så mkt tid och pengar på mig hon vill så jag måste sa hon:crazy:

Nu vart det mycket men aja hoppas ni förstår hur jag tänker i ämnet iallafall haha!!

UT och ha KUL nu med era hästar...:love:

oj det var mycket förmaningar och åsikter om barn ,,,,, MEN nu är granntjejen 22 år så jag anser att det är helt OK för henne att rida ut själv !!

Nybörjare har ofta sämre ledarskap.

Fast de är de är många år sedan (passerat 30 år sedan första egna hästen som tonåring) så har jag rasat av på samma sätt som den TS prata om från hästen jag har nu. Men i mitt fall en skröpplig kropp och en häst med mkt egen vilja som inte fullt litar på mig än utan skyddar sig på egen hand genom att vända 90 grader i luften och springa en bit. Oftast stannar jag på men ibland så blir de en oplanerad avsitting :angel:.

Som Boj skrev så när ledarskapet sitter helt så kommer de att försvinna. Har blivit mkt bättre och är mest när de dyker upp hästätande får eller älgar som hon reagerar nu. Däremot på min dam så spelar de ingen roll om vi har många hästar med. Hon kan själv :D

Senast ändrad:

*KL*

Det här berättade en instruktör för oss på en kurs som han höll.

Han hade träffat på en hästägare som hade just dessa problem, hästen vände helt sonika med sin ägare och gick hem. Det var alltid samma sak, men inte alltid på samma ställe. Så denna hästägare kontaktade en hästpratare, när denna hade pratat färdigt med hästen så kom h*n ut från boxen och berättade följande.

På frågan varför hästen vände hem med sin ryttare, så svarade hästen så här. Jo min människa kommer till mig i hagen, hon tar ut mig och binder upp mig. Vi har en trevlig stund där jag blir avborstad och ompysslad och det tycker jag om. Sedan sadlas jag och sedan kommer vi iväg, men det slutar alltid med samma sak. Min människa blir så rädd och ängslig att hon inte vet vad hon ska göra så därför går jag hem igen för då vet jag att min människa blir lugn igen.;)

Som nybörjare har man ju ofta mycket lite erfarenhet, man blir osäker och ängslig och det är tanken att åka av hästen som skrämmer de flesta. Detta gör att man blir oförmögen att sätta sig på tvären mot hästen och det är ju som sagt en ren ledarskapsfråga. En mer erfaren person har ju mycket gratis från tidigare, de är redan från början mer självsäkra vilket självklart hästen känner. Men även dessa kan ju bli testade, oftast ger sig hästen ganska raskt om den är riden och uppfostrad ganska korrekt med den mer oerfarna fortfarande kan dras med samma problem till de själva har lärt sig handskas med det.

Nybörjare har ofta sämre ledarskap.

Fast de är de är många år sedan (passerat 30 år sedan första egna hästen som tonåring) så har jag rasat av på samma sätt som den TS prata om från hästen jag har nu. Men i mitt fall en skröpplig kropp och en häst med mkt egen vilja som inte fullt litar på mig än utan skyddar sig på egen hand genom att vända 90 grader i luften och springa en bit. Oftast stannar jag på men ibland så blir de en oplanerad avsitting :angel:.

Som Boj skrev så när ledarskapet sitter helt så kommer de att försvinna. Har blivit mkt bättre och är mest när de dyker upp hästätande får eller älgar som hon reagerar nu. Däremot på min dam så spelar de ingen roll om vi har många hästar med. Hon kan själv :D

90 grader är väl ok , men 180 grader då åker jag av. Till kompisarnas förtjusning:devil:

Jag har ju oftast ett försiktigare ridsällskap som får hjärtat i halsgropen medan jag kan skratta. Min häst har ju haft en massa tossiga saker som att springa ut i skogen fast övriga ridsällskapet galopperar på vägen så nu har hon vant sig lite :D

Boj:
De kan jag tänka mig och min var en sådan som vägrade att gå ifrån gårdsplanen men köpte ju henne med lynnesproblem så vi har fajtas genom åren men nu kan jag rida i paddocken utan både träns och sadel :love:. I början så var de back, hopp och studs på väg bort från stallet och på väg hem så var de ganska mkt luft i bromsledningarna om man säger så.

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
771
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 901
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 417
Senast: Brynja
·
Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
798
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka