Sv: hästen vänder......
Man jobbar med sig själv, och samspelet mellan häst och människa. Det här är ett klassiskt exempel på att ledarskapet inte funkar, hästen litar inte på sin människa men däremot på sitt sällskap när flera rider.
Njaaaa här håller jag inte med.. allt handlar inte alltid om ledarskap utan faktiskt ALLA är vi nybörjare ibland och jag vill nog mer kalla det okunskap än ledarskapsproblem.
Dessutom är hästar djur= de har hjärnor och egna viljor de är inte dumma de märker om ett barn inte har en chans eller en vuxen som verkligen inte kan!
Alla hästar utnyttjar inte chansen men de flesta gör det i olika grad.
Som nybörjare skumpar man runt, man sitter lite här och lite där, man kan rycka lite i munnen med sin obalans, Man sitter åt skogen fel ja man gör en massa fel helt enkelt.
Helt normalt och JA dessa hästar får stå ut med både ryck i munnen och obalanserade ryttare. Men konstigt nog håller ridskolehästarna i både 10 och 20 år.
Det är därför man skall gå på ridskola för att lära sig iallafall grunderna.För dessa häsatr är vana vid detta och och byggt upp både muskler och sinne efter detta sätt att bli ridna!
Det är därför man inte skall köpa hästar från ridskolor eftersom de oftast går sönder när man börjar rida dessa hästar korrekt och kräva form och så. Deras kroppar har gått på ett visst sätt i 10 år och har en häst gått på bogarna, halvtrallat runt i ett ridhus i 10 år är det svår att bygga om kroppen utan att den tar skada.
Är det ett barn som granntjejen är så är min fråga.... vilken vuxen människa låter ett barn rida ut själv??
Skulle aldrig låta ett barn under 15 år få rida ut själv en människas hjärna är inte ens fullt utvecklad när man är 12 år dvs man har kvar tunnelseendet vid 12 års ålder. Man ser inte så bra åt sidan vilket kan göra att man inte ser den där bilen som kommer och bara vänder rakt upp hästen för att gå över gatan. Barn tänker inte före en handling alla gånger utan de bara oj nu vänder vi pang!
Barn springer efter bollen och springer framför bilen fokusen ligger på bollen inte att det kan komma en bil och köra på dom!
Så mitt råd till granntjejen är att rid i paddocken, ridhuset och skall hon rida ut ta och rid i sällskap med en vuxen.
Ha roligt barn skall ha ROLIGT med hästar... allt handlar inte om att sitta perfekt och bli bäst på att rida i den åldern..=)
KOmmer aldrig glömma 2 barn i ett stall där mamman släpade med barnen på tävlingar och träningar hela tiden. Varje helg var det tävlingar och 1-2 gånger i veckan var det träningar.
döttrana var 7 och 14 år.
7 åringen sa en dag då hon och jag red i paddocken... åhh vad skönt inge tävling i helgen.. jag vill inte tävla och träna så mkt jag vill göra som alla andra rida bara rida ut i skogen få rida barbacka åka på ridläger mm mm.
Det var hjärtskakande att höra...
Hon sa inget till sin mamma för hon hade så dåligt samvete mamman la ju ner så mkt tid och pengar på mig hon vill så jag måste sa hon
Nu vart det mycket men aja hoppas ni förstår hur jag tänker i ämnet iallafall haha!!
UT och ha KUL nu med era hästar...