hästen vänder i från mig

D

DjChuikita

Foderhästen har börjat att vända baken mot mig i hagen & galopperar sedan iväg & jag kan inte fånga honom igen..har fått börja med att få honom att vända i hörnen längst ner i hagen då jag räcker ut armarna, då kan han inte galoppera förbi mig upp till grinden & vända baken mot mig igen..detta är ganska irriterande & kommer inte att hålla i längden, vet att det kan bero på att jag inte har haft tid att pyssla med honom på dagarna just nu är ensam hemma med ett liten dotter men för det så ska han väl inte vända baken mot mig & galoppera iväg..ge mog råd hur jag ska ta komandot över honom & visa att det är jag som bestämmer även i hagen...dvs han ska kunna fångas när jag vill & inte när han vill..tacksam för svar.. :cry: annars så måste jag tyvärr lämna tillbaka honom för en sådan häst kan bli farlig & börja sparka om man har otur..han är snäll att pyssla med för övrigt, utom vid ridning då han småstegrar & blir stark att hålla mm..vet att vi kanske inte ens passar ihop men jag vill ändå försöka att bli sams med honom..

Sv: hästen vänder i från mig

har varit ut igen i hagen & försökt att fånga honom bara för att hälsa på honom..men icke att han låter sig fångas inte..överväger faktiskt att köra hem honom nu om jag får fast honom vill säga..inte roligt med en häst som man inte kan fånga längre, vet faktiskt inte vad han har fått för sig..visserligen så hälsade min mammas sambo på honom inne i hagen & han var full men för det så ska han väl inte bli rädd för mig eller?? ger upp snart..inte ens att muta honom går idag..han är klart arg på mig & bestämmer över mig..hatar det..det är väl ryttaren mm som bestämmer inte hästen eller har jag fel?? får jag inga goda råd & tips på vad jag kan göra så kommer jag att sitta utan häst tills jag har hittat en som passar mig bättre än en nordsvensk..

Att hästen inte vill bli hämtad i hagen kan ju bero på så mycket olika saker. Jag hade samma problem med min f.d foderhäst, vissa dagar gick det bara att få ut henne om jag lockade med mat eller om jag först tog ut övriga hästar ur hagen :crazy:.

Men till mitt "försvar" så hade alla samma problem med henne, hennes ägare och övriga stalltjejer. Nuvarande ägare till henne har inte det bekymret särskilt ofta, kanske är hästen lyckligare nu, och har hittat någon hon trivs bättre med, eller kanske beror det på att nuvarande ägare sällan rider henne, utan mest tar ut henne, borstar och ger mat...

Hur sitter utrustningen på hästen? En illasittande sadel kan ju göra att han inte vill bli riden, och därmed inte hämtad i hagen.

Vad gör du när du tagit ut honom? BARA hårt arbete varje gång? Alltid på ridbanan? Variera arbetet, skogsturer, tömkörning, löshoppning, osv. Varför inte ta ut hästen någon gång och bara pyssla med den?

Tycker det är tråkigt att du drar alla nordsvenskar under en kam (eller hur man nu brukar uttrycka det). Bara för att en individ inte passar dig så behöver det inte vara fel på alla av just den rasen.

Låter faktiskt som du är ganska less på hästen? För bådas skulle kanske du skulle leta efter en häst som du passar bättre med?

Men jag förstår hur du känner det, ibland tyckte jag också att det mesta var ganska hopplöst med min f.d. foderhäst, just p.g.a svårigheterna att fånga henne, i övrigt var hon underbar :).

Hoppas det löser sig.

Grimhild skrev:
Att hästen inte vill bli hämtad i hagen kan ju bero på så mycket olika saker. Jag hade samma problem med min f.d foderhäst, vissa dagar gick det bara att få ut henne om jag lockade med mat eller om jag först tog ut övriga hästar ur hagen :crazy:.
Låter faktiskt som du är ganska less på hästen? För bådas skulle kanske du skulle leta efter en häst som du passar bättre med?
Men jag förstår hur du känner det, ibland tyckte jag också att det mesta var ganska hopplöst med min f.d. foderhäst, just p.g.a svårigheterna att fånga henne, i övrigt var hon underbar :).
Hoppas det löser sig.

jag är inte less på hästen, men jag vill kunna hämta honom när jag vill & förhoppningsvis rida honom som jag vill..jag har inte ridit honom så mycket pga att sadeln är för liten så jag tömkör, longerar, promenerar, gosar mm mest..han älskar att bli tömkörd, blir alldeles skummig :-D men idag så får jag inte hälsa på honom i hagen & klappa om honom bara :confused: & då känner man att det inte är roligt..ska försöka att fånga honom igen när sambon kommer hem & ska ta med longerpiskan & löslongera honom, dvs inte låta honom stanna för att han vill det utan stanna när jag vill det..han kan ju ha överskottsenergi då jag har svårt att morionera honom då min sambo inte är hemma & min 2 åriga dotter inte kan vara med ute..vill inte att hon ska råka illa ut om han blir arg eller skrämd..annars så får jag köra hem honom såvida inte det finns någon här om kring där jag bor som vill ha en foderhäst ,han är värd att få ordning på då han är jättefin för övrigt, men som sagt har börjat tro att han är ledare över mig :crazy:

Detta är ett tips jag har fått.

När hästen inte kommer till dig så ska det innebära att det blir jobbigt för honom. Ta med ett grimskaft och driv honom att springa. När han stannar och tittar på dig så provar du att locka på honom eller "fånga" honom. Om han vänder igen så driver du på honom tills han ber att få komma till dig igen. När han stannar och tittar på dig kan du prova att gå ifrån honom om han följer efter dig då har han fått förtroende för dig.

När jag köpte min häst så höll han på så där ett tag, jag var jätte arg men det hjälper sällan. Då funkade det att strunta i honom och klappa och pyssla med de andra hästarna till slut blev ha så nyfiken och avundsjuk att han kom fram.

Även att göra något underligt i hagen typ gå och plocka lite i backen brukade funka, han undrade vad jag höll på med och kom fram och tittade.

ska testa igen ikväll..men blir det inte bättre så vet jag inte vad jag ska göra...kan ju inte ha en häst som jag inte får tag på längre ju i..inte kul i längden..det hela började med att jag drog bort en isbit från regntäcket när jag var ute hos honom & fyllde på vatten & krattade upp allt hö igen..sedan så får jag inte hälsa på honom..jag fick inte ens bort isbiten på täcket så...hästar är underliga djur ibland så undrar man faktiskt vad de tänker på då det helt plötsligt kan finnas en hästätande postlåda där de har gått förrut etc..ja ja blir det inte bättre mellan hästen & mig så får jag väl skaffa mig en till att pyssla med, då kanske han blir avis när den andra får all uppmärksamhet av mig :-D

Det kan ju bottna i att han haft ont i ryggen vid ridning. Det har inte varit kul att vara med dig. DU kan ju prova att muta honom nu. Ge honom en morot i hagen och låt honom gå. Osv. tänk på att närma dig honom mot mitten strax vid bogen. Det är inte drivande position.

Övriga råd du fått är också bra. Tänk på att när du fångat honom kan du se till att det ligger litet skrammel i krubban så han kopplar ihop dig och mat.

sune4you skrev:
Det kan ju bottna i att han haft ont i ryggen vid ridning. Det har inte varit kul att vara med dig. DU kan ju prova att muta honom nu. Ge honom en morot i hagen och låt honom gå. Osv. tänk på att närma dig honom mot mitten strax vid bogen. Det är inte drivande position.

Övriga råd du fått är också bra. Tänk på att när du fångat honom kan du se till att det ligger litet skrammel i krubban så han kopplar ihop dig och mat.

fick jaga honom idag igen, hade med mig longerpisken drev honom i trav & galopp hela tiden, han fick inte stanna när han ville, men tror ni jag fick ta honom sedan?? icke!!! jä*la häst alltså..han ger sig inte. till slut så galopperade han förbi mig upp till grinden, där fick jag inte heller tag på honom, han gick in i vindskyddet & stod längst ner i hörnet, ville inte titta på mig ens..så jag ställde bort pisken långt från honom, gick närmare honom inne i vindskyddet, fick honom till slut att låta mig ta honom..tog med han ut ur hagen, longerade lite, gjorde halt & backade bara för att visa lite attt det är jag som bestämmer, bytte täcken på honom & gav honom lite kraft grund ur min hand samt torkade av honom med en handuk på halsen & i ansiktet..men ska sanningen fram så får jag nog jaga honom svettig igen om jag kommer ut till honom senare för att ta ut honom & tömköra, vilket han gillar mycket...så jag ger snart upp & tänker köra tillbaka honom om jag får fast honom vill säga..inte roligt när han har börjat dumma sig utan anledning, jag har aldrig varit dum med honom på något sätt..vet om sadeln så jag red med den bara i max 15 min i skritt enbart..annars så longerar & tömkör jag honom enbart & ska skaffa en sele & vagn till sommaren hade jag tänkt om han blir kvar vill säga.

Vet du vad jag hade gjort? Jag hade efter att jag fångat honom tittat på honom, låtit honom komma in för att äta litet och sedan släppt ut honom igen. Sedan skulle jag låta det gå någon timme, gå ut i hagen ge honom en morot och gå igen.

Jag hade nog lämnat hästen ute.
Förr eller senare vill han ju komma in.

Han kanske tycker du är tråkig :D Prova några dagar att bara ta in honom och borsta .ge mat och gosa med honom.lek med honom ihagen.
Det kan vara så inpräntat i hans huvud att "träning" och ridning är jobbigt och gör ont att det kan ta ett bra tag att få det att vända .

Att jaga honom ihagen för länge och med pisk ...kan göra det värre.

zilla skrev:
Han kanske tycker du är tråkig :D Prova några dagar att bara ta in honom och borsta .ge mat och gosa med honom.lek med honom ihagen.
Det kan vara så inpräntat i hans huvud att "träning" och ridning är jobbigt och gör ont att det kan ta ett bra tag att få det att vända .

Att jaga honom ihagen för länge och med pisk ...kan göra det värre.
som svar till dig..jag har inte ridit honom på ett tag då sadeln inte passar & ska skaffa en ny åt honom, utan jag bara longerar/tömkör samt är bara ute & går med honom i grimma enbart..han älskar att bli tömkörd, hade tänkt försöka köra honom i sommar om jag hittar en rockard & sele som passar, men när han är så här omöjlig så då får det vara..jag ger upp!!! har provade utan pisk idag, det gick inte ändå så hade jag fått fast honom igår..fick tag på honom inne i vindskyddetr igen efter det att jag har tröttat ut honom genom att inte låta honom stanna när han vill, tog väl en så där 2 timmar..klappade om honom när jag fick fast honom & gav honom lite kraftfoder i handen (hade med ut i en liten hink att locka med) tog ut honom ur hagen, bytte täcken & torkade honom torr så gått jag kunde, han går ju på lösdrift enbart så..tog med honom ut på en promenad & testade lite ledarkontroll, han följer som en hund när han sitter fast. provade att ha bara longerlinan runt halsen på slutet & inget i grimman. det gick bra det med, han följde med över allt snällt, stannade när jag stannade osv..släppte ut honom i hagen, gosade lite, han gick iväg. jag provade att försöka gå fram till honom igen bara för att hälsa, klappa om & gå igen..det gick icke..han går undan, börjar galoppera på en gång..har gett upp nu..han får gå kvar tills månadsskiftet då ska jag sko om honom & köra hem honom..sambon får hämta honom i hagen för han accepterar min sambo men inte mig..han sere sig som ledare över mig i hagen..vilket jag inte kan få tillbaka verkar det som...har verkligen provat allt nu, mutat, lockat, bönat & bett..drivit etc...finns inget mer jag kan göra än låta honom gå utan att få klappar & gos varje dag..bara se honom på håll som en vildhäst..trist i längden.

Efter att ha läst alla dina inlägg så tror jag att du gör rätt i att köra hem honom (antar att du har han på foder)

Du verkar vara jätte arg på honom och det känner han nog. Det låter på dig som att du är jätte trött på honom och inte vill försöka mer och då tror jag inte att det är någon idé längre.

Lycka till med någon annan häst istället

lillamyggan skrev:
Efter att ha läst alla dina inlägg så tror jag att du gör rätt i att köra hem honom (antar att du har han på foder)

Du verkar vara jätte arg på honom och det känner han nog. Det låter på dig som att du är jätte trött på honom och inte vill försöka mer och då tror jag inte att det är någon idé längre.

Lycka till med någon annan häst istället

jo man blir less & arg när han gör så här utan anledning egentligen..men jag tror att han inte tycker om mig så värst mycket & har aldrig gjort det heller..det är kanske därför som jag inte har kunnat rida honom som jag vill...jag ska försöka få tag på ett litet varmblods sto, som är lugn & hellre skrittar än travar & galopperar, så att man kan få rida för nöjets skull & verkligen få en chans att bli ett med hästen..en häst jag får jobba lite med för att den ska hålla traven & galoppen..alltså slutar jag driva då ska den sakta av..känner att jag behöver en så nu efter denna foderhäst..hoppas jag hittar någon nån gång i framtiden, en liten häst som passar mig & mina behov..

Jag hade lämnat hästeländet ute!! Pyssla med de andra, ta in dom och låt han gå ute tills han inser va mycket trevligare det är att få komma in!

Jag tror detta bara beror på att han enbart förknippar dig med jobb. Det är ju som med hundar när man lär dom inkallning. Om man alltid alltid kopplar dom när dom väl kommer så förknippar dom ju inkallningen med koppeltvång helt enkelt...tills lut vägrar dom komma. Om du istället går ed till hagen, försöker kalla till dig hästen...ta med muta, och sedan bara klappar och går därifrån....på så vis vet ju inte hästen om den ska ut och göra tråkiga saker eller bara få godis. Eller ta in honom och borsta och sedan släpp ut i hagen...då vet ju aldrig hästen vad du tänkt göra...

DjChuikita skrev:
jo man blir less & arg när han gör så här utan anledning egentligen..men jag tror att han inte tycker om mig så värst mycket & har aldrig gjort det heller..det är kanske därför som jag inte har kunnat rida honom som jag vill...jag ska försöka få tag på ett litet varmblods sto, som är lugn & hellre skrittar än travar & galopperar, så att man kan få rida för nöjets skull & verkligen få en chans att bli ett med hästen..en häst jag får jobba lite med för att den ska hålla traven & galoppen..alltså slutar jag driva då ska den sakta av..känner att jag behöver en så nu efter denna foderhäst..hoppas jag hittar någon nån gång i framtiden, en liten häst som passar mig & mina behov..
Hur mycke tid lägger du ned för att skapa ett förtroende mellan dig och hästen......ni passar inte ihop och hästen kommer inte ändra på sig om inte du först ändrar på dig.....
ha det gott
mvh S

jag lägger ner mycket tid på honom, framför allt när ag är ensam hemma & kan ha dottern på dagis..då kan jag koncentrera mig på bara hästen...jag gosar, borstar, promenerar mm med honom..gidå hade han tagit av sig grimman & inte ens min sambo fick fast honom, men då kom han fram till mig så sambon fick ta på honom grimman då...klappade om honom, tog med honom ut, tömkörde en sväng, vilket gick åt h-lvte rent ut sagt, han var bedrövlig & var hoppig mm & det är inte ikt honom..så nu har jag verkligen försökt allt. ska sko honom då han går barfota just nu & sedan köra hem honom & vara utan häst ett tag..& bara tänka igenom vilken häst som verkligen skulle passa mig..tror det blir bäst så..det finns ingen runt i västernorrland som vill ha honom på foder?? maila isåfall då jag tror att bara han kommer till rätt person så blir han en jättefin ridhäst..

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 234
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 660
Senast: jemeni
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama