Sv: Hästen tappar sin päls
Jag har också en häst som tappar pälsen ibland. På min häst händer detta när vinterpälsen har varit tjock, och vårens första värmebölja kommer. Jag tror att hon får någon form av svamp i pälsen, som liksom faller av i sjok. Anledningen verkar vara att jag inte fått henne tillräckligt ren under vinterullen, och när värmen sedan kommer är det något som växer till och irriterar huden så mycket att hon släpper pälsen. Det har aldrig hänt de vintrar hästen varit klippt eller i träning, endast när hon mer eller mindre vilat och fått ha den tjocka pälsen. Av någon anledning verkar det som att hästar som inte fått tillräckligt med mat, eller fel mat, inte bildar stöv på samma sätt som vanliga hästar. När de sedan får vad de behöver kommer stövet som ett brev på posten, tror att det kan vara en orsak, precis som någon annan här skrev också.
Vad gör jag då när detta händer? (Det har hänt några gånger på min häst som jag haft i 10 år.) Jo, för min häst räcker det med att dusha. Jag schamponerar henne helt enkelt ordentligt, och så slutar hon tappa pälsen. Om jag inte haft tillgång till varmvatten, har jag kört till en kompis som har det till sina tävlingshästar. Där har jag kunnat dusha min häst även om det varit vinter. (Har bara behövts en gång, detta händer normalt när det är varmare än vad det är nu, och man kan värma hinkar med vatten i solen och tvätta hästen ute.) Kan ju säga att detta är den enda häst jag varit med om som reagerar så här, ingen av de andra gör det. Vet inte om det funkar lika för din kompis häst, men det är ju värt ett försök!
Lycka till!