Hästen tappar sin päls

L

Lela

Har en stallkompis som flyttat sin häst för andra gången på ca 1,5 månad.Där han stod innan fick han inte tillräckligt med mat och tappade mycket i vikt.Han var ganska mager(revbenen gick att räkna) när han kom till oss och hade även gått utan täcke hela vintern.Nya stallägaren tyckte att hon skulle täcka hästen och nu får han ordentligt med mat.Ensilage av mkt god kvalitet,kraft,vitaminer mm, och han har tagit sig i hullet.MEN,han tappar sin päls.Han har blivit alldeles kal på nästan hela kroppen.Ägaren är väldigt orolig.Kan detta bero på omständigheterna?Han är pigg och mkt trevlig att ha och göra med och verkar trivas i stallet och med de andra hästarna.Någon som har erfarenhet av detta?Vill gärna hjälpa min kompis... :bow:

Sv: Hästen tappar sin päls

Va bra att han får bra med mat! :) Men varför ska han ha täcke på sig nu när han är van att gå utan och byggt upp sin vinter päls? :confused:
Min häst går utan täcke och han har jätte fin tjock päls och har aldrig frusit... :D

Ja, det finns hästar som fäller pälsen efter att ha varit undernärda och sedan fått en bra diet igen!

En häst som behöver mycket värme, t.ex. en undernärd häst, kommer att sätta mycket päls. Min teori, som jag inte vet om den håller, är att en underutfodrad häst har anpassat sig till att spara in på kroppens reserver.När man sedan fodrar upp den får kroppen en slags metabolisk "kickstart" som gör att pälsen fälls.

Icis87 skrev:
Va bra att han får bra med mat! :) Men varför ska han ha täcke på sig nu när han är van att gå utan och byggt upp sin vinter päls? :confused:
Min häst går utan täcke och han har jätte fin tjock päls och har aldrig frusit... :D
Han började tappa päls redan innan hon köpte täcke till honom och han hade ju redan då börjat få mer mat.Man behöver ju mer mat för att hålla hullet om man fryser...Han har fri tillgång till näringsrikt ensilage så det ska nog ordna sig.

alpha skrev:
Ja, det finns hästar som fäller pälsen efter att ha varit undernärda och sedan fått en bra diet igen!

En häst som behöver mycket värme, t.ex. en undernärd häst, kommer att sätta mycket päls. Min teori, som jag inte vet om den håller, är att en underutfodrad häst har anpassat sig till att spara in på kroppens reserver.När man sedan fodrar upp den får kroppen en slags metabolisk "kickstart" som gör att pälsen fälls.
Det ligger säkert något i din teori. :)

Mineralbrist kan också orsaka att hästen tappar päls fläckvis. I såna fall måste den få tillskott.

Så mitt tips är att ni tar kontakt med veterinär för att utröna vad pälstappet beror på. :)

Norrland

Skulle nog ta ut en vet ändå, om inte annat för att kunna sova gott om natten även om hästen är helt frisk.

Vet en häst som drabbades av någon sorts parasit som käkade upp pälsen men det är ju inte samma sak men vad jag menar är att det kanske finns någon medicinsk orsak

Jag har också en häst som tappar pälsen ibland. På min häst händer detta när vinterpälsen har varit tjock, och vårens första värmebölja kommer. Jag tror att hon får någon form av svamp i pälsen, som liksom faller av i sjok. Anledningen verkar vara att jag inte fått henne tillräckligt ren under vinterullen, och när värmen sedan kommer är det något som växer till och irriterar huden så mycket att hon släpper pälsen. Det har aldrig hänt de vintrar hästen varit klippt eller i träning, endast när hon mer eller mindre vilat och fått ha den tjocka pälsen. Av någon anledning verkar det som att hästar som inte fått tillräckligt med mat, eller fel mat, inte bildar stöv på samma sätt som vanliga hästar. När de sedan får vad de behöver kommer stövet som ett brev på posten, tror att det kan vara en orsak, precis som någon annan här skrev också.

Vad gör jag då när detta händer? (Det har hänt några gånger på min häst som jag haft i 10 år.) Jo, för min häst räcker det med att dusha. Jag schamponerar henne helt enkelt ordentligt, och så slutar hon tappa pälsen. Om jag inte haft tillgång till varmvatten, har jag kört till en kompis som har det till sina tävlingshästar. Där har jag kunnat dusha min häst även om det varit vinter. (Har bara behövts en gång, detta händer normalt när det är varmare än vad det är nu, och man kan värma hinkar med vatten i solen och tvätta hästen ute.) Kan ju säga att detta är den enda häst jag varit med om som reagerar så här, ingen av de andra gör det. Vet inte om det funkar lika för din kompis häst, men det är ju värt ett försök!

Lycka till!

Har varit med om samma sak, dvs för mager häst med relativt mycket päls. Efter 2-3 månader med fri tillgång på hö, tappade hästen nästan allt hår och blev i det närmaste naken. Stora fläckar var helt kala. Blev tvungen att sätta på täcke.
På mycket kort tid återkom pälsen - helt ofattbart att det gick så fort. Den blev tjock och glansig.
Tror att ökad fodergiva gav hästen möjlighet att byta ut päls som den tidigare inte "hade råd" att byta.
Hoppas det går bra för dig.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Har sysslat med hästar i över 30 år och varit en riktig hästnörd större delen av dem. Hade ett uppehåll efter gymnasiet på 6 år och...
2
Svar
30
· Visningar
4 538
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Jag har haft egen häst i många år, men kommer nu att tvingas ta bort honom pga skada. Min spontana tanke när han blev utdömd var "ingen...
Svar
12
· Visningar
1 704
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 383
Senast: MattiZ
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 292
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama