Hästen tappade päls

S

SessCa

Har en fundering som dök upp nu.
Jag hade en häst hemma för 2 sommrar sen.
Som ett "mellan hem", mina fosterföräldrar brukade ta hem sjuka hästar för att sedan säljas vidare. Och denna gumma hade jag hittat och tog på mig ansvaret för henne.
hon var INTE i fint skick när jag fick henne. Mager och jävlig, huvudskygg och Hade hovar som såg ut som bananer. :crazy: Under det halvår jag hade henne så blev det en drastisk förändring.

Men jag har en fundering. När hon kom hem till mig så Tappade hon päls på ena frambenet. Hon var HELT kal.. Man kunde rycka loss tussar med hår. Benet var inte svullet, inte varm. Och det här försvann efter bara en vecka.
Detta var BARA på det benet.
Och mig veterligt så använde inte ägaren innan mig varken lindor eller liniment på sina hästar.

Kom och tänka på det nu. Och undrar vad i helskotta det kan ha perott på? någon som har en aning? :confused:

enda gissningen jag har, är att jag vet att råttor kan tappa päls fläckvis när de mår dåligt, typ är deppiga... men jag vet inte om man kan dra paralleller här, det är ju viss skillnad på djuren...

Jo, det där med råttor viste jag också.. men kan det finnas likheter på det sättet med hästar? :confused:

Gissa kan jag väl alltid..
Jag skulle tro att det var något eksem eller någon form av svamp.
Hästar som mår dåilgt i övrigt skulle jag tro har lättare att få eksem eller vara mer känsliga för svamp av olika slag.
Jag kan i princip inget om rasp. Hon kan inte ha haft det på bara det benet fast det bara visade sig på den fläcken?

Kanske hade hon fått ett slag?

Min häst skadade sig på något vis i vintras och fick en stor svullnad på ryggen, vid länden ungefär. Svullnaden och ömheten försvann efter en dryg vecka och sen tappade hon all päls på det området! Hon såg minst sagt fördjävlig ut! Jag kunde dra loss stora tussar och det var bara skinnet kvar! :crazy:

Men pälsen håller som bäst att växa ut igen! :)

Vi hade samma på vår shettis fast på på ett ställe i manen och mellan bakbenen men ingen annanstans. Vi lät vår veterinär kolla på henne och då sa hon att hon trodde det vara löss. Då dom inte tål dom så behöver de inte var mycke. Så hon rekomenderade Switch till mig. Och de hjälpte. Föll ett par tussar en eller två dagar efter jag börjat sen började håret växa ut igen och nu är hon så vacker igen så! =)

Jag skulle oxå chansa på löss eller svamp. Min häst fick svamp på ryggen. Hon är ganska fet och troligen låg regnvatten kvar upp på ryggen utan att rinna av. Hon tappade pälsen i stora klumpar. Vid svamp är det ofta mycket mjäll/fjäll med oxå.

Men löss brukar väl inte förvinna av sig självt?
När veterinären "hann" komma ut till oss så hade det redan börjat växa ut nytt hår.

Nån löss kunnig som vet? :confused:

Förra julen rymde ett antal islandshästar här i närheten och sprang ut på vägen. En kvinna jag känner krockade med en av hästarna, som dog. Förra våren när min kompis var där och tittade på stallplats hade den avlidna hästens kompis tappat pälsen på hela halsen. Ägaren trodde att det var shocken och saknaden av sin bästis.

min pålle tappade pälsen på insidan av frambenen för några år den.
Jag hade presis börjat fodra med krafft + att gräset började bli grönt.
Jag tog bort krafften o pälsen kom tillbaka.
Fast det kanske den hade gjort iallafall :confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 678
Senast: Karminnie
·
Hästvård Nu behöver jag lite råd från er på buke. Vad tror ni om detta? En morgon när jag kom hem från jobbet och skulle släppa ut hästarna...
Svar
4
· Visningar
2 074
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka