hästen svänger på huvudet på tygeln

G

gemigettnamn

min häst svänger med huvudet när hon går på tygeln, tar man det minsta lilla och kramar tygeln så svänger hon ditåt med huvudet, höger vänster höger vänster liksom. jag kämpar för att ha handen helt stilla och bara kram om tygeln lite, för hon är väldigt känslig i munnen. det känns som om hon fuskar och därför följer med med huvudet. men jag kan inte ta mindre heller för då får jag inte ner henne utan hänger henne i munnen istället. jag har inte ridit så länge... har ni nåt tips till mig? tror ni att handen trots allt inte är tillräckligt stilla... :confused:

Sv: hästen svänger på huvudet på tygeln

Jag har hört att hästar som gör såhär har blivit väldigt mycket sågade i munnen.

"Få ner hästen på tygeln"?? Det dummaste jag har hört!På så vis tvingar du ju hästen i falsk form. Att gå i form handlar om att samla hästen bakifrån och rida ihop hästen mellan hand och skänkel,då kommer eftergiften.
Ta hjälp av tränare.

Svårt att säga utan att ha sett ekipaget, men antingen tror jag att hästen inte är avslappnad i överlinjen utan spänner emot, eller så kan det vara att den vrider sina höfter från sida till sida och då ändrar ställningen i varje steg. Att rida sluta eller åtminstone med sluta-tänk kan hjälpa till att komma tillrätta med det om det skulle vara höfterna det sitter i. Att allmänt få hästen "ärlig i överlinjen" dvs lång och avslappnad i överlinjen och kunna holka ur innersidan på volter kan också hjälpa till.

Nu vet jag inte om jag missuppfattat problemet - är det bara när du kramar i tyglarna den vrider huvudet? Om du bara kramar i innertygeln, får den för mycket ställning då? Att krama i bägge tyglar, oavsett om det är en tygel i taget, gör lätt att hästen känner sig låst. Känner du att du "måste" krama så försök få hästen rejält framåt/nedåt istället och slappna av i nacken, och försök att ta bara i ena tygeln t ex innertygeln och håll den andra med lätt, stadig kontakt.
Om du upplever att hästen inte är bekväm med positionen så är den nog inte det, och då kan man tjäna på att få framåt/nedåtsökningen ordentligt till att börja med. Det är lättare att plocka upp hästen i form än att plocka "ner" hästen på tygeln! ;)

...........?

Senast ändrad av en moderator:

"Få ner hästen på tygeln"?? Det dummaste jag har hört!På så vis tvingar du ju hästen i falsk form. Att gå i form handlar om att samla hästen bakifrån och rida ihop hästen mellan hand och skänkel,då kommer eftergiften.
Ta hjälp av tränare.

oj, vilken otrevlig person, såna klarar man sig gott utan.

ja jag får kanske först och främst undersöka om det är jag själv eller om det är sättet hon rör sig på, som du skriver med hennes höfter... tack för ditt svar.

Jag har hört att hästar som gör såhär har blivit väldigt mycket sågade i munnen.

Japp, det stämmer(iaf vad jag har sett...)

Till TS: Jag vet inte om du sågar ned(tar i vänster tygel, tar i höger tygel, tar i vänster, i höger osv.) hästen, men om du gör det skulle jag råda dig att börja rida för tränare:) Du måste få igång hästens bakdel så att den trampar under sig, höjer ryggen och söker sig fram till bettet(typ kröker på nacken) Om man sågar ned hästen kröker den bara på nacken och jobbar inte genom ryggen(dvs den bär inte upp ryttaren på ryggen och det kan göra att den får ont...)

Så ta kontakt med en bra tränare och lycka till i framtiden!!

Senast ändrad av en moderator:

hej, mitt tips är, ytter är hennes stöd krama inte på den efetr somd en ska vara lätt mothållande
inner är reglerande och den ska du krama på.
glöm inte atrt di ska driva in hästen in mellan dina ben till en korektform där keröcket i backen kommer som ett brev på posten.

Det är möjligt att du har helt stilla hand men ofta gör kroppen precis som händerna, d.v.s. att om du rör händerna är det lätt att dina höfter och din bål gör likadant. Även om du slutar röra händerna kan det beteende som kroppen tagit efter sitta kvar och då rör sig hästen efter dina rörelser. Var noga med att hela kroppen, liksom händerna är stilla, men samtidigt inte stela. Jag hade samma problem och detta hjälpte mig. Hoppas jag förklarade någorlunda förståeligt :p

Det är möjligt att du har helt stilla hand men ofta gör kroppen precis som händerna, d.v.s. att om du rör händerna är det lätt att dina höfter och din bål gör likadant. :p

hej! du menar att jag kanske vrider kroppen en aning omedvetet, åt sidorna? jag har inte tänkt på detta, tror inte det heller, men det är ju inte helt omöjligt!

Jag vet inte om jag ser så mycket problem i detta. Du kramar i höger tygeln hästen ger efter.... Vad är problemet? Hästen låter ju "mjuk som smör" som det verkar heta.
Idealet är väl inte en stålhäst som är opåverkbar och går i sin ihoptryckta "form" en sån har då jag aldrig sett...

Du kan ju alltid testa att rida bettlöst, eller varför inte utan tyglar. Kan ju hända att ditt djur är så avläsande/känslig (välj själv) att hon samlar sig till svar på din hållning.

Jag kan bara gratulera du verkar ha en lydig häst...

BTW: Att dra slutsatsen att hästen blivit sågad tidigare tycker jag är lite att måla fan på väggen. Kan man i alla fall inte en stund få tro att hästen ger efter på tryck? Så kan man väl tro på det negativa när den är bevisad.

Hälsningar
LillaDamen

min häst svänger med huvudet när hon går på tygeln, tar man det minsta lilla och kramar tygeln så svänger hon ditåt med huvudet, höger vänster höger vänster liksom. jag kämpar för att ha handen helt stilla och bara kram om tygeln lite, för hon är väldigt känslig i munnen. det känns som om hon fuskar och därför följer med med huvudet. men jag kan inte ta mindre heller för då får jag inte ner henne utan hänger henne i munnen istället. jag har inte ridit så länge... har ni nåt tips till mig? tror ni att handen trots allt inte är tillräckligt stilla... :confused:

Att ta hjälp av en tränare kan ju hjälpa :idea:

Min häst gör likadant med huvudet ibland. Men skillnaden verkar vara att du säger att din häst "följer med handen" när den är uppsamlad. Min gör det när han inte är ärlig i formen och spänner sig. Och jag tror själv att det inte är min hand eller sits utan att han inte får samma balans i kroppen när han inte går i rätt form och att det är därför huvudet svänger lite mycket.

Du tror inte att det är där problemet kan ligga? Har ni en tränare? Annars kanske det vore en bra idé (som många redan påpekat) :)
Hur gammal är din häst?

jag tror som ngra stycken varit inne på, att hästen kanske inte riktigt arbetar i en helt ärlig form. Om den inte har ärligt påskjut genom kroppen fram till handen, så är den heller inte riktigt "på" tygeln, och då kan den upplevas som ostadig i handen på det sätt du beskriver, den är i själva verket ngt över tygeln när den gör så.

en annan orsak kan vara att du kanske är lite glapp på handen, dvs när du kramar i en tygel, glappar du på den andra. det blir då ännu mer naturligt att hästen följer tygeln du kramar i, om den andra är glapp. det blir också fortsatt svårt för den att komma igenom bakifrån och genom ryggen fram till tygeln.

har du ngn som hjälper dig med ridningen? det är ju det bästa, att en duktig person som ser er i verkligheten, kan hjälpa dig identifiera "problemet".

Lycka till!
Mvh/m

Ta hjälp av tränare.

Men kära du, jag är hyffsat övertygad om att 90% av alla som använder uttrycket "få ner hästen på tygeln" menar det som du menar. Vem har sagt att det uttrycket är fel? Det är många som använder det.

tack för alla era svar, jag har fått bra tips på vad både orsaken kan vara och vad jag kan jobba med. :bow: har precis avslutat min utbildning och har därför inte råd att rida för instruktör än men vill göra det så fort jag skaffat ett jobb! hon går inte på detta sätt när vi tränar dressyr, i ridhus, på volter osv, men då har jag ju ett "fast" stöd på yttertygeln. problemet uppstår ute på raksträckor när jag försöker samla ihop henne och plocka med fingrarna på båda händerna. vill också säga att hästen är 17 år och jag rider bara ordentliga träningspass när jag känner att vi går bra, inte annars, då drar jag ner på tempot istället för att inte slita på hennes rygg osv.

Det låter som att hästen inte är framme för skänkeln och "fuskar".
Du SKA sitta HELT stilla med handen och kunna rida hästen på tygeln för skänkeln fram till bettet. Var glad att du har en häst som så tydligt visar att du gör fel! Det gör det mycket lättare för dig att utvecklas som ryttare.
För att inte fuska så är det en mkt bra övning att rida på en hand, då så kan man inte fuska och "såga" ner hästen. Flytta hästen ett par steg åt höger - ett par steg åt vänster osv för skänkeln. Där märker du också hur mkt du egentligen tar hjälp utav tyglarna när du flyttar din häst för skänkel.

Då använder man inte halvhalter så flitigt eller? :p

Tänkte fel först när jag läste inlägget och tänkte att man skulle flytta för skänkeln utan att använda handen ALLS och det skulle faktiskt vara en bra utmaning. Då måste man rama in och fånga upp hästen med sitsen, hindra yttersidan att trilla iväg med sitsen och flytta för vikt + skänkel. Rider man med en hand kan man ändå fuska med halvhalter för att fånga upp! ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 429
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 514
  • Artikel Artikel
Dagbok Har sysslat med hästar i över 30 år och varit en riktig hästnörd större delen av dem. Hade ett uppehåll efter gymnasiet på 6 år och...
2
Svar
30
· Visningar
4 538
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter