hästen svänger på huvudet på tygeln

Sv: hästen svänger på huvudet på tygeln

Jo halvhalter får man göra, men inte pilla mer än så. Men visst så får man fånga upp hästen en hel del med siten ändå om man inte vill ha hästen hängandes i handen.

sen får man ta ledande tygeltag också men det ska man inte behöva på en välskolad häst.

Då borde det teoretiskt sett vara lika bra träning att slänga på ett hackamore eller bett med hävstång? För på såna raka bett med hävstång "ska" man ju egentligen rida på enhandsfattning eftersom man inte kan styra med tyglarna på samma sätt :p
Jag tycker fortfarande det är fusk i övningen om man får göra halvhalter i tyglarna! ;)

Hej!

Kolla att du "bär" handen, så händerna inte glider åt sidan, då är det lättare att man tvingar ner hästen på tygeln. Kanske du ska strunta i huvudets position och istället fokusera på att känna bakbenen jobba under hästen? Jobba mycket med benen, magen, vikten och inte så mycket med händerna om hon är känslig i munnen. Och att rida för en tränare är också bra! :D

Lycka till ^^

Meningen är inte att man ska "ta ner" (för att använda ditt ordval) hästen på tygeln med handen, utan att driva fram den och få den att arbeta "under sig" med ryggen och bakbenen. Huvudets position har inget med formen att göra, däremot kan det vara svårt för hästen att höja ryggen om den håller huvudet högt och hårt spänt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 429
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 514
  • Artikel Artikel
Dagbok Har sysslat med hästar i över 30 år och varit en riktig hästnörd större delen av dem. Hade ett uppehåll efter gymnasiet på 6 år och...
2
Svar
30
· Visningar
4 538
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!