Hästen sticker med vissa! Varför??

skuggi

Trådstartare
Jag har en islandsvalack på 10år som för det mesta är snällast i världen. För ett och ett halvt år sedan fick han en liten depression när han sislandsvänner flyttade, det yttrade sig som att han började sticka när man var ute och red... Han skrämde oss alla rejält och jag funderade på att sälja honom, nu blev det istället nytt stall och en ny isis-kompis och några månaders ledighet från ridandet.
När vi började rida igen var allt som en dans på rosor.
Så började en medryttare (15år) och han började göra lite små-rusningar med henne, men inget med oss vuxna. Nu skrämde han henne inte, utan hon har fortsatt och ridit honom, men han strular ändå med henne ibland och sticker och klättrar upp i snövallar...
Nu är han utlånad på foder till en 13-åring som absolut trodde att hon skulle klara honom, och det gick jättebra i början, men nu har han stuckit med henne tre gånger och hon har blivit så rädd att hon inte törs rida ut ensam...

Nu undrar jag vad ni tror att detta beror på?
Han verkar trivas utmärkt med sina kompisar i hagen, och han lyder flickan hur fint som helst nästan jämt, och så plötsligt gör han bara en tjurrusning, och sedan är han hur lugn och fin som helst igen...
Är det någon sorts maktdemonstration? För man får inte intrycket av att han är rädd eller så, snarare helt nollställd när han sticker...

Någon som har några ideer?

Sv: Hästen sticker med vissa! Varför??

Så där gjorde min första delfoderhäst.
Det var en "maktdemonstration" och att han visade att han kunde.

När han väl accepterat mig slutade han med det, men det tog över 1 år.

Är det något man kan göra för att "påskynda" processen i så fall? Det Konstiga är att flickan håller på mycket med ledarskapsövningar och liknande, och då lyder han så fint och verkar verkligen acceptera henne som ledare...
Men det kanske är så att han har en viss "karenstid" för acceptans? Att han alltid testar typ ett år? Kan det vara så?

Påskynda

Nej, det finns inga andra sätt att påskynda än att tillbringa mer tid med hästen.
Ledarskapet på marken är en början, men hon måste också få med sig ledarskapet upp på hästryggen.
Den biten är lite mer komplicerad.

Jag började med att "lära" mig själv att inte vara rädd för hästen när den stack.
Nästa steg var att driva på hästen när den stack, iaf när tempot började mattas.
Tredje steget var att visa hästen att JAG litade på honom.

Hade en sköthäst som gjorde så men hade blivit förvarnad av andra så när han drog så började jag driva honom rejält. Han blev så förvånad att han stannade av. Sedan gjorde han bara det en gång till och när jag drev och drev honom så gjorde han aldrig om det igen under de 3 åren som jag skötte honom.

Det var i och för sig en travhäst och jag körde men det fungerar nog även när man rider.

Ja, det där har jag gjort någon gång när han har stuckit med mig..och det har ju funkat.. men där han står nu är det tydligen så korta sträckor att "tokkuta" på, sen korsar alltid en större väg.. och det är ju inte så kul om han inte stannar innan dess...
suck... jaja.. men det blir nog så att jag får ta tillbaka honom då.. tack för hjälpen :)

Finns det ingen paddock eller hage att hålla till i?

Liknande trådar

Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 922
Senast: Badger
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 560
Träning Nu behöver jag hjälp. Jag köpte en häst i början på februari, importerad från Holland. Han var omusklad och tunn och så han har fått...
Svar
12
· Visningar
2 628
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 386
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.