hästen står med sänkt nacke

M

minigodis

hej när jag kom till stallet igår så stog hästen med sänkt nacke och ville inte ta upp huvudet.jag tog ut och henne och gick med henne och hon gick obehindrat men med huvudet nere vid marken hela tiden.hon är inte vinglig eller går konstigt med bakbenen.och hon äter dricker och bajsar normalt.ringde veterinär och hon trodde att hon kanske har fått kvarka eftersom vi har det konstaterat i stallet,och hon trodde att hon kanske var öm i kroppen och ville att vi skulle avvakta om hon inte blev sämre.är det någon här som har varit med om något liknande snälla skriv och berätta mvh sömnlös

Sv: hästen står med sänkt nacke

har inte varit med om något sådant bara att hästen inte kunde röra halsen åt sidorna och att han inte kunde sänka huvudet lägre än till krubban och inte lyfta det men den hade problem i någon av halskotorna

hej när jag kom till stallet igår så stog hästen med sänkt nacke och ville inte ta upp huvudet.jag tog ut och henne och gick med henne och hon gick obehindrat men med huvudet nere vid marken hela tiden.hon är inte vinglig eller går konstigt med bakbenen.och hon äter dricker och bajsar normalt.ringde veterinär och hon trodde att hon kanske har fått kvarka eftersom vi har det konstaterat i stallet,och hon trodde att hon kanske var öm i kroppen och ville att vi skulle avvakta om hon inte blev sämre.är det någon här som har varit med om något liknande snälla skriv och berätta mvh sömnlös

Det kan nog vara kvarkan. Har du tagit tempen?

ja jag har tagit tempen varje dag i 14 dagar och hon har ingen feber möjligtvis lite snorig inäsan men väldigt lite isåfall inga svullnader vid ganascherna och ingen hosta

jag har varit med om exakt samma.
en unghäst på jobbet betedde sig precis som din, det visade sig att han hade en sträckning i halsen som gick över av sig själv efter ett par dagar med vila och ett värmande halstäcke.

hej! hon är mycket bättre idag även om hon fortfarande är lite stel så lyfter hon huvudet mera.det som neferra skrev lät bra i mina öron hoppas det är så tack alla som har skrivit:)

Min häst var så en gång. Jag misstänker att hon hade fått en hemsk träningsvärk, eller möjligtvis att hon hade sträckt sig..
Det gick över på några dagar, jag såg bara till att ge henne vatten i hink på marken och foder på marken.
Lyfte även huvudet på henne några ggr (långsamt) för att stretcha lite.

Men om det är så att ni har kvarka i stallet så kanske du ska vara lite extra försiktig med allt.
Även om hästen inte har feber så kan den ju vara lite "krasslig" i kroppen och då sjunker immunförsvaret..
Inte träna en massa m.a.o...

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 417
Senast: mackan
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 784
Senast: Luleå
·
Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
14 341
Senast: Legolaz
·
Hästhantering hej! ska försöka öra en låång historia kort. dock blev det ändå längre än vad jag trott. och jag hoppas att jag har lagt tråden rätt nu...
Svar
17
· Visningar
2 582

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka