Hästen ställer sig på din tå

Sv: Hästen ställer sig på din tå

Det där e olika, min gjorde det medvetet i början under dom första månaderna. Hon lyckades dock bara en gång för innan hade jag alltid lyckats dra undan foten precis. Dock var det ingen trevlig upplevelse alls, hon ställde sig på min fod med brodar å så vred hon för hon svängde lite å alltså lyfte upp den andra hoven å svängde mot mig. Fy f*n vad ont det gjorde, man kunnde se märket på skon i två år efteråt fortfarande trots daglig användning. Men hon hade inte respekt för folk när jag köpte henne och när jag sålde henne kunnde man fortfarande rida över folk om man sa att henne att denna volt ska vi gå på eller nu ska vi göra skänkelvikning eller liknande. Hon försökte även i början knuffa på mig när vi gick in i hagen. Jag har alltid knuffat tillbaks på så sätt vissar man faktiskt att detta är inte okej, du är inne på mitt personliga utrymme.

Lustigt att jag såg den här tråden.. Det hände mej alldeles nyss faktiskt.. Då vi last tränade.. (mitt sto har plötsligt fått för sej att transporter är farliga):smirk: ..
I vanliga fall talar jag om att ho klivit in på mitt område.. Hon ska hålla sej på sin kant.. Brukar räcka med att jag visar mej arg eller rycker till i grimman lite så kommer hon på att hon är för "nära"..

Men idag flyttade jag lite på henne.. Då hon stog inne i transporten "äntligen" så ville jag inte markera något så hon blev osäker..
Ska vara rätt nöjd att hon kommit på/ihåg att transporten är ju ofarlig..

Jag skriker för det mesta.
Inte av ilska utan av smärta:angel:
Hästarna är lite sega med att flytta sig så en knuff brukar behövas:smirk:

Jodå....det har hänt och självklart är det medvetet. Hästar vet precis var dom har sina hovar.

Själv puttar jag undan (i det här fallet Fille) och sen har jag satt min fot på hans hov. Funkar jättebra, vi behöver inte längre ha just den diskussionen med varann:cool:

Hur reagerar ni? Tror ni att de gör de medvetet? Korrigerar ni det?

Jag tro inte jag haft ngn häst som gjort det medvetet, men ont gör det:cry: bara att hålla god min och försöka flytta på pållen:D ;)

*Har inte läst hela tråden*

En av våra hästar är en gammal vblvalack. Hög i rang och dominant. Har varit så i hela sitt liv. Men go!
Han gillar inte att bli sadlad och täckad. När vi gör det så siktar han med frambenen på våra tår! Helt säkert! Vi har vant oss med att stå med baken en halvmeter ut vid täckespåläggning och sadling. Han har varit frisk och kry, inte haft ont. Väl kollad. Men dominant. Honom korrigerar vi, tydligt.

Annars så tycker jag oftast att det är oavsiktligt. Mest att mina tår och hästens hov liksom råkar vara på samma stället. För någon vecka sedan ledde jag in 7-års valacken. I stalldörren stämplade han mig rejält. Tretornstövlarna sprack tvärsöver. Tårna kändes som om de krossades... Då skrek jag... Men hästen blev mest förvånad ungefär som han funderade på vad jag ville. Det var helt oavsiktligt. Finns inget ont i honom. Korrigerade inte.

För några år sedan hade vi en STOR nordis. Jag skulle ta in och vända honom i en box. Oavsiktligt trampade han mig på tån med brodd och vred runt när han vände sig, med all vikt. Det gjorde så ont så jag höll på att svimma. Jag skrek, viftade och bankade på honom. Han brydde sig inte nämvärt - såg bara på mig lite lätt förvånad *vad vill du matte?* Korrigerade inte mer än så. Men vågade knappt se på tån.

Kort sagt. Oftast är det helt oavsiktligt och då korregerar jag inte. Men när gammelvalacken försöker stämpla då tar jag i!

Norrland

Min häst har kommit på att han kan försöka trampas när man spänner sadelgjorden. Eftersom jag har lärt mej hans lilla ovana så kollar jag alltid var jag och hästen har fötterna och blir inte trampad så ofta. När han väl lyckas träffa fötterna så blir han korrigerad.

1/ alltid stålhätta
2/ med våra hästar funkar det att göra sig "stor" för att korrigera
upp med en arm mm för o visa att det är fel territoium

Hur reagerar ni? Tror ni att de gör de medvetet? Korrigerar ni det?

I vissa fall medvetet, ibland inte. Unga hästar framförallt verkar ibland ha lite svårt att ha koll på sina små ben :smirk: Jag flyttar bort hästen från foten, går inte det drar jag bort foten innan jag flyttar på hästen... Av bekvämlighetsskäl... :smirk: ;)

En av de gamla hästarna ställde sig alltid på min fot. Honom skällde jag på, för det var verkligen som om han mätte in var min fot var och så stampade han. :mad:

Den jag har nu gör allt för att vara tillags och skulle aldrig ställa sig på min fot medvetet. Jag försöker bara få hästen att kliva bort så fort som möljigt. Beroende på hur hästen står reagerar jag nog olika - gör det djävulsk ont slår jag omedvetet. Står den bara lite puttar jag. ;)

Min Madam vet vilka skor-stövlar som har stålhätta och vilka som inte har det. Vet hon det inte dvs. nya skor så biter hon mig i foten och testar.:devil: Är det stålhätteskor så ställer man helt sonika framfoten på den samtidigt som man försöker bita husse och kosparka honom i ändan.:devil: :angel: :angel: :D

Min häst gör det inte medvetet iaf, händer så sällan oxå. Men blir ju en del viftande å tjoande å knuffande på henne rent reflexmässigt, man står ju inte gärna kvar i lugn och ro me flera 100 kg på tårna :)
Sist hon trampade mej på fötterna så hade hon fått lugnande, som tur var hade ja stålhättor, så det kändes inte, hade ja reflexmässigt knuffat hade hon nog ramlat ihop :eek: Hon vinglade som en gammal alkis :p

behöver sällan skrika på skötisen. Säger Nej och flyttar på han. Sällan han trampar och när det händer är det oftast utan vikt på foten. Han är så snäll så gamlingen :love:

Jag skriker nog till (för att det gör ont) och puttar undan hästen. Tror inte jag har blivit avsiktligt trampad än, utan det har varit misstag, och då tycker jag det räcker med att hästen kliver av min fot... Det är ju inte ens alltid hästen har gått in i mitt utrymme, oftast är det ju jag som kommer inklampande och ska hålla på med nåt.

Jag skriker AJ! Sen vräker jag undan hästen som håller på att pissa på sig av förskräckelse. Jag har inga stålhätteskor så det gör fruktansvärt ont.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Har funderat på en sak när jag går bland hästarna och mockar. 9 av 10 ggr kommer min häst fram och bajsar precis brevid...
Svar
3
· Visningar
702
Senast: Freazer
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
787
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama