Hästen springer iväg i nerförsbackar vid ridning

F

fjordinghanna

Min häst har senaste åren varit väldigt orolig när jag rider i nerförsbackar, hon går ibland snett men oftast kör hon upp huvudet högt o försöker trava iväg, när jag försöker ge henne stöd så ökar hon bara takten. Tror att problemet uppkommit pga fel anpassande sadlar. Men just nu rider jag med gjord fast hon springer fortfarande ifrån. vad att göra?

Sv: Hästen springer iväg i nerförsbackar vid ridning

Har du kontrollerat om hon har ont? Hon kan springa ifrån smärtan. Sadeln kan ha varit boven i början och gett henne muskelont.

Ett annat alternativ är att hon springer ifrån vanan att ha ont, hon vet att det tar ont/är obehagligt att gå i nedförsbacke, så därför skyddar hon sig själv genomn genom att springa i förebyggande syfte.

Precis som en "nybörjare" som fallit av när de galopperat kan uppleva galoppen som obehaglig för de minns att de fallit av. Så därför undviker de galoppen.

fjordinghanna skrev:
Min häst har senaste åren varit väldigt orolig när jag rider i nerförsbackar, hon går ibland snett men oftast kör hon upp huvudet högt o försöker trava iväg, när jag försöker ge henne stöd så ökar hon bara takten. Tror att problemet uppkommit pga fel anpassande sadlar. Men just nu rider jag med gjord fast hon springer fortfarande ifrån. vad att göra?

Sammet skrev:
Har du kontrollerat om hon har ont? Hon kan springa ifrån smärtan. Sadeln kan ha varit boven i början och gett henne muskelont.

Ett annat alternativ är att hon springer ifrån vanan att ha ont, hon vet att det tar ont/är obehagligt att gå i nedförsbacke, så därför skyddar hon sig själv genomn genom att springa i förebyggande syfte.

Precis som en "nybörjare" som fallit av när de galopperat kan uppleva galoppen som obehaglig för de minns att de fallit av. Så därför undviker de galoppen.

Jag tror nog på ditt andra alternativ i sånna fall att hon är van vid att ha ont av sadlarna. Hon har inte mkt till manke o hon är väldigt rund o har platt rygg(fjording) så många av sadlarna jag haft till henne har velat framåt, så i nerförsbakarna kanske det tryckt framåt på henne, försökte med svanskappa ett tag men hon fortsatte med springandet. Men om det nu är så o jag hittar en bra sadel som inte åker framåt kommer dessa vanor upphöra efter ett tag eller finns det något mer jag måste göra?

Men nu när hon är dräktig så har jag ingen sadel som inte är för smal till henne så nu rider jag med gjord, lite jobbigt när hon springer i nerförsbackarna, sitter där o skumpar o har inte så mkt att tynga ner med, ja väger inte så mkt o har inte den bästa balansen. Felet måste va mig o sadlarna, för när jag leder henne i nerförsbackar utan sadel så är hon ju lugn.

Det finns en hästmassör i närheten av mig, kanske vore nåt.

Precis som sammet skrev skulle jag kolla upp att hon inte har ont någonstans.

Hur beter hon sig om du sitter av och leder henne i nedförsbacken? Om du leder henne vågar hon kanske sänka huvudet och höja ryggen, då kommer hon att "odla" rätt muskler också och så småningom kanske du kan sitta på henne i nedförsbackarna...

Det hjälper inte om du lättar i sadeln?

Andra alternativ är att precis innan backen kommer och sedan så långt det behövs göra halvhalter, serpentiner eller annat som hon måste koncentrera sig på - då kanske hon glömmer att det gjort ont tidigare...

Lycka till, men kolla först upp hennes rygg, även om du inte ha de dåliga sadlarna längre så kan ju smärtan sitta i...

Luta inte frammåt i nedförsbacke eftersom det innebär att du ber hästen att gå fortare. Man lägger vikten på bogarna när man lutar sig framåt.

marijaa skrev:
Precis som sammet skrev skulle jag kolla upp att hon inte har ont någonstans.

Hur beter hon sig om du sitter av och leder henne i nedförsbacken? Om du leder henne vågar hon kanske sänka huvudet och höja ryggen, då kommer hon att "odla" rätt muskler också och så småningom kanske du kan sitta på henne i nedförsbackarna...

Det hjälper inte om du lättar i sadeln?

Andra alternativ är att precis innan backen kommer och sedan så långt det behövs göra halvhalter, serpentiner eller annat som hon måste koncentrera sig på - då kanske hon glömmer att det gjort ont tidigare...

Lycka till, men kolla först upp hennes rygg, även om du inte ha de dåliga sadlarna längre så kan ju smärtan sitta i...

När jag leder henne i nedförbackar så är hon lugn o har huvudet normalt. Vad menar du med lätta sig i sadeln? brukar luta mig lite bakåt, o förska ge stöd med tyglarna men har även försökte med längre tyglar o då springer hon också iväg (försökte detta eftersom jag oftast rider på väldigt långa tyglar o att jag brukar bara samla upp tyglarna vid tempoväxlingar och ibland när det behövs använder jag tyglarna för att sakta av, så jag tänkte nu att hon kanske ökade för att hon typ är van vid det när jagf samlar tyglarna. men så vad det alltså inte.) ska jag ta promenader med henne i nerförsbackar?
Räcker det kolla ryggen med en equiteraput massör för hästar eller ska jag ta ut veterinär? när jag känner med heänderna vid sidorna av ryggraden o drar bakåt med rätt hårt tryck reagerar hon inte, så på det sättet kan jag inte mär4ka att hon har ont o helt omusklad vi ryggen är hon ej.

ja, hur ska jag förklara lätta i sadeln... när man rider i nerförsbacke lägger man ju ganska mycket vikt på liten del av ryggen så jag tänkte att har du balansen kan du kanske lätta samtidigt som du inte lutar dig framåt... du får testa dig fram :angel:

Om du vet att din häst inte har ont och den ändå springer är det väl psykologiskt, håller den sig lugn när du leder den ner för backarna hade jag börjat med det. Du kan ju börja med att sitta upp när det bara är en liten bit kvar av backen och så småningom sitta upp längre och längre upp i backarna...

Sammet skrev:
Luta inte frammåt i nedförsbacke eftersom det innebär att du ber hästen att gå fortare. Man lägger vikten på bogarna när man lutar sig framåt.
om det var riktat till mig var det inte så jag menade...

fjordinghanna skrev:

Det kan vara att hon har dåligt med ryggmuskler och inte orkar skritta ner i nerförsbacken. När jag precis fick min häst gjorde hon samma sak, ville trava i nerförsbacken (orkade inte skritta) men då var det bara att träna upp ryggmusklerna och nu (några månader senare) skrittar hon sagta med långa tyglar till och med för "branta" nerförsbackar.:)

Dräktiga ston brukar massörer inte massera, det var tydligen med nåt som hände i kroppen under massage och som då kan framkalla sammandragningar.

marijaa skrev:
ja, hur ska jag förklara lätta i sadeln... när man rider i nerförsbacke lägger man ju ganska mycket vikt på liten del av ryggen så jag tänkte att har du balansen kan du kanske lätta samtidigt som du inte lutar dig framåt... du får testa dig fram :angel:

Om du vet att din häst inte har ont och den ändå springer är det väl psykologiskt, håller den sig lugn när du leder den ner för backarna hade jag börjat med det. Du kan ju börja med att sitta upp när det bara är en liten bit kvar av backen och så småningom sitta upp längre och längre upp i backarna...
det låter smart. ska prova o leda henne i nedförsbackar lite mer o så kan ju mamma vad med o kast upp mig på hästen ibland så ser vi hur det går. Har ju ingen sadeln nu som passar , de åker ju bara framåt:( hade jaqg haft en sadel som åtmionstone passade o inte åkte framåt hade jag provat det där emd o lätta i sadeln, men har ju inte så mkt möjlighete till det nu. Funderar på o köpa en bomfri beduin sadel eller köpa en mixed sadel(lite portugisiskt) eller beställa en w-adel från usa

Elisha skrev:
Det kan vara att hon har dåligt med ryggmuskler och inte orkar skritta ner i nerförsbacken. När jag precis fick min häst gjorde hon samma sak, ville trava i nerförsbacken (orkade inte skritta) men då var det bara att träna upp ryggmusklerna och nu (några månader senare) skrittar hon sagta med långa tyglar till och med för "branta" nerförsbackar.:)

Lite tveksam till det, men det kan ju va så att hon har dåligt med ryggmuskler. Men hon har inte så hemskt dålig konition och hon går bra med benen( bakvagnen hänger med bra o släppar inte efter, asom det gör på en del hästar som har probs med ryggen,vad jag förstått)

Dundret skrev:
Dräktiga ston brukar massörer inte massera, det var tydligen med nåt som hände i kroppen under massage och som då kan framkalla sammandragningar.

det visste jag inte, intressant..

red nyss(barbacka med gjorden), och denna gång försökte jag sitta mindre med rumpan i nedförsbacken och trycka åt mer med låren, funkade bätte än av det gjorde häromdagen när jag red. Red bara 2 km typ med inte så många nerförsbackar, hon började försöka trav o gå snatt i den brantaste bara.

Men ska som sagt nån dag när mamma kan gå med mig leda henne i nedförsbackar o prova hoppa upp i slutet

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama