Hästen sprang hem! :P

Gilette

Trådstartare
Skulle prova att ha min häst lös när vi var ute och gick i skogen igår!
I början gick det så bra så och hon traskade efter mig, men utan att jag tänkte på det så gick vi förbi en avtagsväg som leder raka vägen hem till stallet - och hästen galopperade iväg mot stallet innan jag hann blinka ens en gång:P Tänk så det kan gå!
Jag traskade efter henne och fann henne en bit ifrån stallet där hon stod och åt på en gran - jag ropade på henne och då kom hon i alla fall, men det var nog sista gången jag släppte henne lös på ett bra tag:S
Hur gör nu egentligen för att era hästar itne ska springa hem??

Sv: Hästen sprang hem! :P

Låter bli att ha den lös?
Precis som med hundar så bör man väl inte ha hästen lös förrän man VET att man har koll på den, av respekt och omtankte för både häst och omgivning. Tänk om det kommit ett fordon på vägen när din häst stack?

Elionor skrev:
Låter bli att ha den lös?
Precis som med hundar så bör man väl inte ha hästen lös förrän man VET att man har koll på den, av respekt och omtankte för både häst och omgivning. Tänk om det kommit ett fordon på vägen när din häst stack?

det är ju svårt att veta om man har koll på den om man aldrig försöker...?
Det var ingen sån väg. det var en skogsväg mitt inne i skogen, som gick raka vägen till stallet. jag var iaf noga med att inte gå i närheten av några trafikerade vägar, så så dum är jag inte...men de va kanske lite dumt att släppa henne, men vet inte hur jag annars ska veta om jag har koll eller inte. :crazy:

Det ta tid och man ska träna ett tag på det. Det kan ta några år ibland. Det beror på hur mycket du är villig att satsa på det. Om du är verkligen seriös på att har ett förhållande med din häst på detta visset så finns det program att följe så att du kan nå dina önskar mål.

Men det är inte många hästar jag känner som följe rak av ut i skogen. När mina är lös (4 lös 1 i grimman) så har jag alltid alfa häst i grimmskaft. Jag har studerat PP för ett bra tag nu och känner fortfarande att jag är inte beredd för att vara i skogen än. Ja, i stora hagen och rid banan går det bra, men sammtidet jag har inte trännat alvarlig på detta heller. Man måste vet att dem är med dig hela tiden och att dem ser dig att du är alfa och deras "protector" innan man diker ut i vatten. Annars vill dem springa nån stans som dom känner säkert...som stallet.

Senast ändrad av en moderator:

*knapplån*

Vad är syftet med att ha dem lösa utanför inhägnad?
Att känna att man har total kontroll, ,eller något annat? Lär mig!

Att hästen ser dig som en "equal", att den lita på dig så pass mycket att det känner sig trygg att vara i din närvaro. Att den vill ser vad du vill göra nästa istället för att springa iväg och ser var sina kompisar är. Helt enkelt vara en "herd of two". Du och hästen.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 133
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 808
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar