Hästen sliter ut skorna helt på 4 veckor!!!

M

marskatt

Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till.... :confused:

Nu är det exakt 4 veckor och 3 dagar sedan hästen skoddes senast och nu är skorna tunna som löv och riskerar gå av/tappa tåkappor vilken sekund som helst. :eek:

Använder idag skor av märket M*****d.

Problemet är att hästens hovar växer för sakta för att behöva skos så ofta!! Vilket i sin tur leder till trasiga hovar pga alla sömhål.

Skulle han få gå åtminstone 8 veckor mellan skoningarna skulle det inte vara några problem, han har inte dåliga hovar för övrigt.

Just nu går han ute dygnet runt i hage med mjukt underlag, han rids 4 - 6 ggr/vecka, ca 1 - 1,5 timme/gång på varierat underlag (grus, gräs, asfalt).

Har samma problem även vintertid fastän han då går med broddar, men då kan han i nödfall gå 6 veckor på en skoning.

Är lite inne på att prova 10 mm skor. Har också funderingar på att prova guldskor. Har förstått att det finns delade uppfattningar om dessa guldskor men jag är beredd att prova allt!! Däremot kan jag inte hitta någonstans var dom säljs....

Någon som har samma problem? Hur har ni gjort??

Sv: Hästen sliter ut skorna helt på 4 veckor!!!

Guldskor brukar finnas på travshoparna (på travbanorna alltså)

Be hovis rikta en uppsättning skor och byt själv mellan skoningarna. (Nu blir jag väl hängd med tanke på den andra tråden :grin:)

Har guldskor på båda våra hästar.
Den ena sliter sina skor ganska rejält men sen vi började med guldskor så slits dom inte alls speciellt mycket.
Prövade andra skor en period men det funkade inte alls.
Dom är lite dyrare men å andra sidan så håller dom väldigt länge.

Har bara postiva erfarenheter av dessa.

Be hovis rikta en uppsättning skor och byt själv mellan skoningarna. (Nu blir jag väl hängd med tanke på den andra tråden :grin:)

Så gjorde jag med min förra häst som slet ut bakskorna snabbt. Hovis bockade till ett par extra skor som jag bytte med efter halva skoperioden. Märkte upp skorna så jag visste vilken som var till vilken hov. Fungerade kanonbra och jag blir väl också hängd i och med den andra tråden.;)

Sliter hästen hela skon runtom eller enbart i tån?
Är det i tån, så finns det fler saker att kolla på.

Min valack har också haft den tendensen.
Hovis testade att sätta tjockare skor på, vilket väl hjälpte lite.
Han slet nog mer fram än bak, men ändå var det rejält mycket över hela skon.
Nu går han barfota och sliter jämnt och inte alls särskilt mycket. :bow:

Säger som ang, sliter den bara i tån kan man fundera på om hoven är korrekt verkad i förhållande till hästens benställning.

Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till.... :confused:

Nu är det exakt 4 veckor och 3 dagar sedan hästen skoddes senast och nu är skorna tunna som löv och riskerar gå av/tappa tåkappor vilken sekund som helst. :eek:

Använder idag skor av märket M*****d.

Problemet är att hästens hovar växer för sakta för att behöva skos så ofta!! Vilket i sin tur leder till trasiga hovar pga alla sömhål.

Skulle han få gå åtminstone 8 veckor mellan skoningarna skulle det inte vara några problem, han har inte dåliga hovar för övrigt.

Just nu går han ute dygnet runt i hage med mjukt underlag, han rids 4 - 6 ggr/vecka, ca 1 - 1,5 timme/gång på varierat underlag (grus, gräs, asfalt).

Har samma problem även vintertid fastän han då går med broddar, men då kan han i nödfall gå 6 veckor på en skoning.

Är lite inne på att prova 10 mm skor. Har också funderingar på att prova guldskor. Har förstått att det finns delade uppfattningar om dessa guldskor men jag är beredd att prova allt!! Däremot kan jag inte hitta någonstans var dom säljs....

Någon som har samma problem? Hur har ni gjort??

Du kanske ska prova att sko den med K*****h i stället för M*****d och i så fall med deras ST model. Stålet i M****d är stenhårt att rikta men slits fort, med K*****h är det precis tvärt om.

Det finns ingen logisk förklaring utifrån vad du skriver om ridning/hantering varför skorna slits ner så snabbt.

Om nu hästen inte är helt fräsch så finns det däremot en logisk förklaring med det nämner du inget om så det kan vi förmodligen utesluta. Att öka till 10 mm skor betyder oxå att hästen kommer få tyngre skor på sig.

Guldskor tycker i så fall jag är ett bättre alternativ. Risken med för täta skoperioder eller omläggningar av skor är att hoven blir sönderspikad och vägghornet spricker vid omsömningen.

Säger som ang, sliter den bara i tån kan man fundera på om hoven är korrekt verkad i förhållande till hästens benställning.

Så skrev hon väl inte,, har hästen en skada i en kroppsdel så spelar det ingen roll hur korrekt verkad den är, den kommer slita mer på en del av hoven i alla fall.

Han sliter hela skorna runt om på alla 4 :crazy:

Du kanske ska prova att sko den med K*****h i stället för M*****d och i så fall med deras ST model. Stålet i M****d är stenhårt att rikta men slits fort, med K*****h är det precis tvärt om.
.

Tänk, det är så kul med att fråga hovslagare. Fråga 2 få 4 svar...
Till skillnad från Coari så är jag av helt motsatt åsikt vad gäller skomärkena han nämner ovan!? Jag brukar använda mig av båda märken och har som erfarenhet att M***d håller läängre, men som han säger mycket mer hårda att rikta...

Jag tänkte direkt på rörelse mönstret...går det att stretcha ästen eller något för att få bättre "lyft" på fötterna, jag märkte stor skillnad på gången när jag stretcha min!

(bara en avvikande tanke)

Jag kör med 10mm skor på sommaren på min Frieser,, fungerar alldeles utmärkt,, har inte märkt nån skillnad på hästens steg/rörelser för att skorna blir lite tyngre, klarar då en perid på 6-7 veckor.

jag hade gått över till guld skor helt klart!! visst är de dyrare men det är väl ganska så dyrt att ta till hovis var fjärde vecka oxå;)

det låter ju himla konstigt, är det en väldigt stort och tung häst?

min stora (178) måste skos var 5.e vecka för han växer så snabbt, men då är oftast skorna inte särskilt slitna. och han rids på skoslitande underlag, paddex+grusväg.

hur rör den sig? subbar den med benen? hjälper det om du försöker undvika asfalt?

om du väljer guldskor så tänk på att många hovslagare helst inte vill sko med dom.

Oj. Har aldrig hört talas om guldskor. Varför har man dessa? Och vad kostar de?

Tack för alla svar :bow:

Nu ska kusen skos igen imorgon.

Min hovis har fått tips från en annan hovis, att sätta på 4-håls skor och sen sätta på brodd i tårna på alla 4 som får slitas ner, alltså brodden ska inte bytas ut. Kan poängtera att vi inte har så mycket asfaltsridning och när det är, handlar det om korta skrittsträckor!!

Plus att korta tårna så mycket det bara går.

På det viset ska man förhoppningsvis kunna förlänga skoperioden ett tag.

Framhovarna lyfter han bra i skritten men bakhovarna hasar han sig fram på en bit i varje steg. Men ändå slits alla 4 lika mycket. :confused: För övrigt är han en fräsching ;)

Han är en varmblodig travare, alltså ingen större, tyngre kuse.

Är lite nyfiken på ett uttryck från Centaur! Vad innebär "subbar den med benen"? Har inte hört det förut :o

Blir inte detta bra heller, testar vi guldskor nästa gång!!

Du kan även be hovis svetsa på hårdmetall på skorna. Lite duttar här o var så håller de bättre.
// Linda

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 124
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 660
Senast: super
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 237
Senast: Marvin
·
Hästvård Jag har en fyraårig islandshäst som bara precis är inriden - tränad så pass mycket att han kan ridas från punkt A till punkt B i ett...
Svar
4
· Visningar
808
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka