Hästen sliter ut skorna helt på 4 veckor!!!

Sv: Hästen sliter ut skorna helt på 4 veckor!!!

Du kan även be hovis svetsa på hårdmetall på skorna. Lite duttar här o var så håller de bättre.
// Linda

Skorna håller ju bättre med vad händer på sikt med lederna???

Tå brodd och det som du tipsar om leder enbart till hämmad uppbromsning i glidmomentet med secundära led skador som följd.

Framhovarna lyfter han bra i skritten men bakhovarna hasar han sig fram på en bit i varje steg. Men ändå slits alla 4 lika mycket. :confused: För övrigt är han en fräsching ;)

Vad menar du med fräsching.. Med det rörelsemönstret som du beskriver så den under inga omständigheter fräch och ingen hovis i välden kommer genom enbart annorlunda skoning fräscha till till den..

När kollade du upp denna häst på en klinik senast???

Klassiskt,,, jag förstod redan från TS startinlägg att det va hit tråden skulle utmynna. Man söker inte svar på grundproblemet utan söker ett billigare svar.

Helt rätt uppfattat Coari :bow:
... men jag orkade inte utveckla det hela. Det hamnar ändå där på sidan två ... :(

F ö tycker jag Mustads skor har utmärkt slitstyrka.

at den drar fötterna efter sig.

men du kan ju inte rida omkring med tåbrodd, det blir ju en stor snedbelastning! :crazy:
isf är det trots allt bättre med tjockare sko..

Slår du på skorna som tappskor, dvs i de gamla sömhålen, så borde inte hoven gå sönder. Om hästen inte behöver verkas så behöver du inte göra nya sömhål. Gå en kurs i tappskokompetens så klarar du detta galant på egen hand mellan skoningarna/verkningarna. Det är inte så svårt att lära sig.

Mvh Jate Volim

Problemet är att hästens hovar växer för sakta för att behöva skos så ofta!! Vilket i sin tur leder till trasiga hovar pga alla sömhål.
Ojojoj, detta känner vi igen. Det var ofta hästen gick med halva skor för att han slitit så mycket på ena sidan att ena halvan helt enkelt trillade av. Han slet skorna så att de gick av på mitten, på ytterkanten och resten av skon var lövtunn (och jag överdriver inte). Vi hade en hovslagare som höll på med denna häst i 3 år. Han testade olika skor, olika material, skor med klack, etc etc. Han sa också att hästens hovar inte växer som de ska.

Efter 2,5 år blev hästen halt som visade sig vara kot- och knäledsinflammationer. Behandlades på klinik, röntgades, undersöktes, utreddes men inget hittades. Man rådde oss att avliva hästen - det var säkert ngt i korset ansåg de (vi hade fö haft ute 3 olika kiropraktorer och masserat varannan dag i 1,5 år). Hästen visade ingen smärta vad vi kunde se, men vet sa att det bara var en tidsfråga. Av en slump bytte vi hovslagare den sommaren (vår dåvarande var på mallorca) och han bara skakade på huvudet, gick fram till hästen och sa: Du har ont du lilla gubben. Innan han ens lyft på hovarna eller fått veta ngnting om att hästen hade problem.

Tre timmar tog skoningen och han sa såhär: Den här hästen är så felaktigt verkad att han rör sig fel, belastar fel och därav inte har ordentlig blodcirkulation/genomströmning i hovarna. Detta innebär att hovarna växer långsamt och dessutom så gör det ju väldigt ont att belasta ben, rygg och hovar så fel. Att det tog sån tid att sko hästen sa han berodde på att har man så ont i fötterna som den här hästen har så ska man inte behöva stå på tre ben under en hel skoning, så under flera tillfällen på varje hov ställde hovis ner hästens ben och bara satt vid sidan av och observerade hur hästen belastade fötterna och lät honom vila. När han var klar viste hästen inte om han kunde gå såg det ut som. :D Han lutade sig framåt men tog inte ett steg. Tills han plötsligt försiktigt började gå. Han släppes i hagen och drog sen iväg i full fart.

Sen vi skaffade denna hovslagare växer hovarna precis som de ska, hästen har aldrig fått några ledinflammationer, ryggveterinären är förvånad och hittar inget fel längre, och hästen rör sig utmärkt. Går fö också ute dygnet runt. Han sliter inte en enda sko och skos ca var 6e vecka. Men kan tas oftare om det behövs - hovarna växer så det knakar.

BYT hovslagare är mitt råd. :bow: Du löser inte hästens problem genom att byta skor. Det är ju någonting hos den som inte ä bra och det är det problemet du måste gå till botten med. Häshovar bör växa normalt, annar är det ngt som inte alls är som det ska.

Senast ändrad:

Så skrev hon väl inte,, har hästen en skada i en kroppsdel så spelar det ingen roll hur korrekt verkad den är, den kommer slita mer på en del av hoven i alla fall.

Jag menade "som Ang, som tycker att man kanske skulle kolla mer" och så gav jag ett exempel. Var lite otydligt.

har oxå en som sliter skor som bara den. Kan rekomendera 10mm K****E skor plus att du kanske sömar om efter halva tiden.
Guldskorna är oxå bra, på mina höll dom ca 5 månader, tänk bara på att guldskorna är mycket lättare än ridskor, din kanske inte kan ha den balanseringen??

Slår du på skorna som tappskor, dvs i de gamla sömhålen, så borde inte hoven gå sönder. Om hästen inte behöver verkas så behöver du inte göra nya sömhål. Gå en kurs i tappskokompetens så klarar du detta galant på egen hand mellan skoningarna/verkningarna. Det är inte så svårt att lära sig.

Mvh Jate Volim

Det svåra är att på tunna spruckna hovväggar så är risken mkt stor att vägghornet spricker när man sömmar om, främst om man sömmar om i dom gammla sömhålen och med en ngt grövre söm.

Är jag helt ensam om att alltid sko med slim söm, mina kunder aldrig har sprickor i vägghornet upp till niten eller behöva sömma om under en normal skoperiod??

Jag måste ha dom bästa hästägarna i min kunskaps krets.

Oj! Vilken solskenshistoria! Grattis till en bra hovslagare!

Min hovslagare svetsar en rand framme vid tån på M*****S, kanske 4-5cm lång, och dom skorna kan hålla upp till tre skoningar. Inte för att min häst sliter särskillt mycket - men det är ju lite billigare än att byta skor varje gång.

Min hovslagare svetsar en rand framme vid tån på M*****S, kanske 4-5cm lång, och dom skorna kan hålla upp till tre skoningar. Inte för att min häst sliter särskillt mycket - men det är ju lite billigare än att byta skor varje gång.

Den svetskanten kommer hämma hästens glidmoment oavsett underlag och även om det nu för dagen kan anses som billigt att "tjäna" max 150:- per skoning i tre skoperioder som dessa skor håller så kan det i framtiden bli väldigt dyrt i form av hältutredning och behandling av sönderslitna leder p.g.a. avsaknat naturligt glidmoment.

OJ! Det visste inte jag, det var hovslagarn som sa att det är bättre... där ser man vad man lär sig. Jag ska genast se till att köpa min egna skor nästa gång. Man tycker ju att hovslagare ska veta sånt... :crazy:
Vart har du hittat den informationen?

Är jag helt ensam om att alltid sko med slim söm, mina kunder aldrig har sprickor i vägghornet upp till niten eller behöva sömma om under en normal skoperiod??.

jag vill ha E3 slim på sommaren. hovis fräser- Det är för Ponny:devil:
Den stora har E4 o E5 slim

OJ! Det visste inte jag, det var hovslagarn som sa att det är bättre...
Vart har du hittat den informationen?

Det kan alla hovslagare.....åtminstonde fick jag lära mig det redan innan och på hovslagarskolan.

Våra hästar sömmas med pyttiga E2 slimmarna. Funkar utmärkt!

min sliter ut vanliga järnskor på ingen tid alls!! i början så testade hovslagaren å svetsa på ett extra lager för att det skulle hålla längre och det funkade bra. men sen tipsade han om en ganska ny sko som heter eventer. den är lite tjockare än vanligare (utan att vara tyngre) och har bra grepp...nu håller skorna i 6-7 veckor!!!

Jag hade själv en fd travare med samma problem... Förutom att där gick skorna av efter 2-3 veckor som mest. Gitten gick gärna och släpade hovarna efter sig och vi red ganska långt och länge för det mesta (jag var i yngre tonåren då, inte mycket förstånd alls:o).

För mig kom lösningen av annan ridning. Min häst var van att ha röda mattan utrullad och såg därför ingen större anledning att lyfta hovarna när hon gick. Hon var inte halt eller hade ont någonstans, det var bara förspilld möda...

Jag gjorde så att jag alltid utnyttjade en massa kavalettibommar när jag red på bana, allt för att ändra tänket, men vändningen kom när jag började rida ut i riktigt oländig terräng i skogen med henne. Det tog ett par månader, men sen kunde vi gå från skoning var tredje vecka till var sjätte och resten av hennes liv skoddes hon var åttonde vecka som de andra hästarna i stallet och kunde ofta ha samma skor två skoperioder i sträck.

Som kortvarig lösning använde jag vanliga vinterskor med blindbrodd runt om för att ha hyfsat jämn belastning... Det kunde öka på livslängden en vecka på skorna. Men jag tror att du i längden måste förändra hur din häst rör sig... Självklart genom att först utesluta att den inte har ont någonstans men sen genom ridningen.

Min häst köpte jag som elvaåring och var tyvärr tvungen att ta bort som nittonåring efter att hon gått omkull och skadat ryggen, Problemet med skoslitningen hade vi bara det första halvåret-året...

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 124
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 660
Senast: super
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 237
Senast: Marvin
·
Hästvård Jag har en fyraårig islandshäst som bara precis är inriden - tränad så pass mycket att han kan ridas från punkt A till punkt B i ett...
Svar
4
· Visningar
808
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka