Hästen släpades efter bilen – fick avlivas

Det måste ha varit väldigt stökigt i transporten eller varför liksom stannar man inte till när hästen för sånt liv..Tycker man känner så mycket bara hästen trampar runt lite..
 
Läste om olyckan på fejjan, någon kompis hade delat ägarens status. Tydligen var hästen precis såld och på väg hem till sina nya ägare. Hästen var tydligen riktigt svår ("problemhäst") och hade under lastningen skadad säljaren, som fick åka till akuten och där fick reda på vad som hänt. Hästen hade brutit bakbenet i transporten och i samma veva sparkat upp skötardörren och halvvägs tagit sig ut där.
 
Läste om olyckan på fejjan, någon kompis hade delat ägarens status. Tydligen var hästen precis såld och på väg hem till sina nya ägare. Hästen var tydligen riktigt svår ("problemhäst") och hade under lastningen skadad säljaren, som fick åka till akuten och där fick reda på vad som hänt. Hästen hade brutit bakbenet i transporten och i samma veva sparkat upp skötardörren och halvvägs tagit sig ut där.
Men alltså, kollar inte folk i backspegeln? Jag förstår aldrig riktigt hur sådant här kan hända. Och om hästen är så extrem så kanske en lastbil hade varit bättre..
 
Jag har ingen aning om vad som faktiskt hänt men jag har svårt att tro att man med en ny häst i släpet bara kör på när den slår sönder släpet. Men med en transport och på en väg som 195:an kan man ju inte direkt bara tvärnita utan måste ju stanna säkert. Mycket kan hända på de 20 sek det tar att reagera och sedan stanna till

Min häst hoppade över bommen en gång, och det märktes mindre i bilen än om han tappar balansen och trampar till hårt i golvet.
 
Jag har ingen aning om vad som faktiskt hänt men jag har svårt att tro att man med en ny häst i släpet bara kör på när den slår sönder släpet. Men med en transport och på en väg som 195:an kan man ju inte direkt bara tvärnita utan måste ju stanna säkert. Mycket kan hända på de 20 sek det tar att reagera och sedan stanna till

Min häst hoppade över bommen en gång, och det märktes mindre i bilen än om han tappar balansen och trampar till hårt i golvet.
20 s?
Den hästen har troligen levt satan o blir det tyst så stannar man oavsett. du känner också av viktförskjutningen eller har Backspeglar

Det där har hänt förut. Folk har blinkat o tutat när hästens ben synts under trailern, men man har kört vidare.....
 
Jag vet ju inte alls vad som hände, men jag är kanske naiv som tror att de flesta människor, och så också antagligen de här, gör sitt allra bästa i såna situationer. Jag utgår i alla fall definitivt inte ifrån att de bara körde på när hästen härjade och inte kollade i backspegeln. Speciellt svårt att tro det när det handlar om en häst man precis köpt som man vet är lite svår och skarp.
Men jag är väl kanske naiv.
 
Vi säger att föraren körde i 80km/h, denne tar 1 sekund på sig att reagera på att något har hänt - under denna sekunden färdas bilen 24 meter…

Under optimala vägförhållanden utan transport tar det 25,6 m (bromssträcka) att stanna om man ställer sig på bromsen.

Stoppsträckan blir då ca 50 meter, utan transport med optimala vägförhållanden.

länk till sida där man kan räkna https://korkortonline.se/teori/reaktion-broms-stopp/

Fast här hade bilen en transport med häst bakom, vilket gör bromssträckan blir längre, jag gissar också att väglaget inte var optimalt med tanke på att det är februari.

Jag håller med HotrodKitten, ni andra som har svarat i tråden ska nog ta en funderare till innan ni dömer någon.
 
Senast ändrad:
Jag vet ju inte alls vad som hände, men jag är kanske naiv som tror att de flesta människor, och så också antagligen de här, gör sitt allra bästa i såna situationer. Jag utgår i alla fall definitivt inte ifrån att de bara körde på när hästen härjade och inte kollade i backspegeln. Speciellt svårt att tro det när det handlar om en häst man precis köpt som man vet är lite svår och skarp.
Men jag är väl kanske naiv.
Om en häst härjar i transporten så stannar jag snarast möjligt, även på motorväg! Jag har gjort det en gång efter att en bussjävel la sig mästan dikt an bakom transporten, på motorväg med lite trafik = god omkörningsmöjligheter, sen gör den dumme :devil: en omkörning där han nästan satt mig och släpet i räcket varpå hästen fick panik. Varningsblinkers på och jag ut för att se till pållan. Tack och lov bara sårskador men jävlar om jag hade vetat vem som körde! :rage:

En annan gång stannade jag och ex för att hjälpa en kvinna med kopplad transport som stod och gungade, hästen hade mycket riktigt lyckats hoppa över bommen och satt fast, fortfarande bunden i grimskaftet, så den kom varken framåt eller bakåt. Vi lyckades mha yxa slå loss bommen så hästen kom loss och hon fick fixa vidare transport själv. Hästen var oskadd.

Man kollar inte backspegeln för att se om något hänt, man stannar för att kolla om något hänt! :banghead:
 
Sen kanske man inte ska lita på sensationslystna tidningar bara. Där släpades hästen, här hade den hoppat bomen och brutit ett ben. Tragiskt oavsett, men enligt Expressen tror man nästan att hästen legat släpandes på vägen. Ena tidningen har pratat med vakthanavde befäl, andra tidningen har talat med räddningstjänstens befäl som funnits på plats. Låter inte ens som samma olycka.

http://www.jonkopingsposten.se/artikel/37110/larm-hast-har-ramlat-ur-transport
 
@purity_666 Just precis vad ägaren skrev på facebook, att det var väldigt mycket fel i tidningarna. Hela grejen är ju fruktansvärt tragisk i vilket fall som helst.

Om en häst härjar i transporten så stannar jag snarast möjligt, även på motorväg! Jag har gjort det en gång efter att en bussjävel la sig mästan dikt an bakom transporten, på motorväg med lite trafik = god omkörningsmöjligheter, sen gör den dumme :devil: en omkörning där han nästan satt mig och släpet i räcket varpå hästen fick panik. Varningsblinkers på och jag ut för att se till pållan. Tack och lov bara sårskador men jävlar om jag hade vetat vem som körde! :rage:

Precis som du skriver så var det "tack och lov bara sårskador". Olyckor händer så lätt och har man rejäl otur så slutar de inte bra. Din häst hann ju få sårskador innan du han stanna och kolla till den, kunde ju gått värre också. Jag var på en tävling en gång när hästen som stod i transporten bredvid helt plötsligt fick panik som från ingenstans, kastade sig över bommen och sen välte över bakåt och blev liggande uppåner med huvudet mot lämmen i bak. Out of the blue. Den hästen klarade sig helt utan synbara skador men det kunde ju lika gärna gått riktigt illa. Gick på 5 sekunder ungefär.
Det jag menar är att bara för att hästen bröt benet och sparkade ut skötardörren behöver inte det betyda att de som körde sket i att det lät från transporten..
 
@purity_666 Just precis vad ägaren skrev på facebook, att det var väldigt mycket fel i tidningarna. Hela grejen är ju fruktansvärt tragisk i vilket fall som helst.



Precis som du skriver så var det "tack och lov bara sårskador". Olyckor händer så lätt och har man rejäl otur så slutar de inte bra. Din häst hann ju få sårskador innan du han stanna och kolla till den, kunde ju gått värre också. Jag var på en tävling en gång när hästen som stod i transporten bredvid helt plötsligt fick panik som från ingenstans, kastade sig över bommen och sen välte över bakåt och blev liggande uppåner med huvudet mot lämmen i bak. Out of the blue. Den hästen klarade sig helt utan synbara skador men det kunde ju lika gärna gått riktigt illa. Gick på 5 sekunder ungefär.
Det jag menar är att bara för att hästen bröt benet och sparkade ut skötardörren behöver inte det betyda att de som körde sket i att det lät från transporten..
Nej, men det jag reagerade på var att man kollar inte i backspegeln utan man stannar om det är oroligt i transporten!
 
20 s?
Den hästen har troligen levt satan o blir det tyst så stannar man oavsett. du känner också av viktförskjutningen eller har Backspeglar

Det där har hänt förut. Folk har blinkat o tutat när hästens ben synts under trailern, men man har kört vidare.....
"Troligen levt satan och sen blev det tyst"? Polisen bedömde enligt Expressen att man hade tid att vänta på veterinär. Då är det inte riktigt så illa ställt med djuret.

På den tiden det tar att stanna från 80km/h och ett ben på vägen är hästen rejält söndertrasad. Det spelar liksom ingen roll, annat än att du möjligen kan döva djurets smärta med ett fälgkors i pannan om man är så vågad och säker. De flesta är det inte. Kan man enligt polis vänta på veterinär och det är OK från djurskydd sett har hästen inte skrapats i marken, det kan jag svära på.
 
Det är inte sällan det är hästsläpovana som inte begriper bättre att man stannar.

Man kan höra på långt håll när hästtransporter som dunkar o brakar o folk kör vidare.

Jag säger inte att det Har gått till så nu, men risken finns.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under gårdagen rapporterade vi om en häst som trillat omkull i hästtransporten efter en hård inbromsning. Nu kan Hippson bekräfta att...
Svar
0
· Visningar
366
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En häst blev på måndagen påkörd av en bil norr om Kristianstad. Hästen skadades så allvarligt att den fick avlivas på plats.
Svar
0
· Visningar
846
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hästens liv fick inte att rädda. ... Källa / Läs mer: https://www.tidningenridsport.se/hast-halkade-ner-for-slant-fick-avlivas/
Svar
0
· Visningar
636
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För drygt en månad sedan var Jenny Ek från Säve med om en allvarlig olycka som slutade så illa att hästen Poker fick avlivas direkt på...
Svar
0
· Visningar
402
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp