Hästen ska lära sig respektera!

L

labello

Vår häst har för lite respekt för oss, han har dragit omkull en av oss i stallgången för han ville ut.
Och så kan han bara dra åt ett håll, men när han egentligen ska stå stilla, eller gå åt det andra hållet, och man har ju ingen chans att "hålla tillbaka" honom, han är ju bra stark.
Hur lär man honom att respektera oss mer än vad han gör?
Tips på övningar tack :)

Oj, det var en svår fråga att besvara så här, skriftligen.

Min häst var likadan när mamma köpte honom för 6-7 år sedan. Han drog rakt igenom grindar och släpade med sig stängslet över hela gårdsplanen.

Det enda som hjälper är konsekvens, konsekvens och åter konsekvens. Det handlar inte så mycket om respekt egentligen utan att hästen lär sig vad som förväntas av den. Se till att alltid få igenom det du vill att hästen ska göra, vid varje hantering.

Vill du exempelvis att hästen inte ska dyka med huvudet i krubban när du häller i maten så måste du se till att den inte gör det, varje gång. Man kan inte tänka som så att "jag orkar inte bråka, han får göra så bara den här gången". Tänker man så en gång så är det kört.

Eller varför inte träna hästen på att den inte får gå in i boxen när den vill, utan den måste vänta på kommando, exempelvis varsågod.

Jag måste göra det här med min häst varje dag, flera gånger om dagen, annars är han inte hanterbar för övriga som hanterar honom. Han vill gärna tänja på gränserna som jag har satt upp, men märker han att det inte går så är han nöjd ändå.

Konsten är att vara mer envis än vad hästen är. ;)
mvh Jessica

Använd en hingstkedja! Det är omöjligt att hålla ett starkt halvblod i bara grimskaftet om den bråkar.

Mmm, det har du rätt i. Speciellt om man har tusen grejer till att göra (städning, matlagning etc etc) och man känner att man egentligen inte har tid att stå och vänta ut en tjurskallig häst. :D

mvh Jessica

Det låter bekant det där. :smirk:
Det är inte möjligen en kallblodstravare?
Det blir bättre men det tar tid...

Det var det dummaste jag har hört på länge! Hingstkedjan gör ingen nytta heller om hästen har bestämt sig för att gå! :mad:

Hingstkedja!?! Bläähh! :(

" Hästen ska lära sig respektera!"
Fel formulerat. :smirk:
Hästen skall respektera! Det är vad du skall sträva efter. Att hästen respekterar dig och din vilja (och därmed även andras i tillräcklig utsträckning).
Det gör den inte nu! Varför inte?
Svaret ser du, om du ställer dig framför en spegel. :p
Respekt får man om man förtjänar den, och man uppnår inte det med en övning.

Dessutom är det inte bara fråga om respekt här, som Jessica är inne på.

Bli inte arg nu, över mitt lite burdusa sätt att demonstrera vad jag menar. Inte illa ment. Oavsett vilken hästras du har, skall du kunna hantera den med små medel.

Vill du diskutera vidare, så är du välkommen över på NH-forumet.

LIA

Den där hästen måste få veta va skåpet skall stå ! :devil:
så respektlöst att bara dra iväg sådär :mad:

Nu är frågan HUR du skall bli av med detta
därför så har jag en fråga till dig :

Tillhör du den typen som har svårt för att ryta till ordentligt ?

OM isåfall vore fallet, råder ja dig till att låta en annan som är beredd att ryta till ordentligt och verkligen tala om för hästen att så gör man f*n INTE !

Sen kanske du ev kan få lite inspiration från denna personen om hur du skall få bort "olaten"

Lycka till :smirk:

Personligen tror jag inte nödvändigtvis på att ryta och så där, det kan du inte göra åt vilken häst som helst, och jag tror absolut inte på hingstkedja, för du har fortfarande kvar det grundläggande problemet. Dessutom hjälper det inte sålänge hästen inte tror på dig. Det bästa tips jag kan ge dig är att du tar hjälp av någon lugn och duktig människa, som har pondus (och då menar jag riktig pondus, inte sån som innebär att skrämma hästen), kanske rent utav en NH - människa.
Du tror inte på dig själv som ledare, och då finns det ingen anledning för hästen att göra det. Det spelar ingen roll att det någonstans i bakhuvet ligger och gnager: "det är jag som bestämmer", för du måste VETA det. Du måste lita på dig själv och på hästen, du måste stå med starka ben och utstråla: "jag står här, mig springer du inte över". Det är jättesvårt att försöka hjälpa skriftligt, mitt råd är att du tar hjälp av någon som har varit häst i ett tidigare liv.

Jag tycker du ska ställa samma fråga inne på NH. Dom brukar kunna klura ut sånna situationer utan att använda hårdhanskarna. Tror personligen inte att våld eller kraft hjälper mot sånt här då hästen alltid är starkare än människan.
Tycker att mark övningar är bättre. Led din häst i padocken gör olika övningar och se till att hästen följer dig hela tiden, ge beröm när han gör rätt och gör om det om det blir fel, ge inte upp.
Som sagt fråga på NH eller köp en bok om ämnet, dom är mkt interesanta.
Detta är som sagt bara vad jag tycker.
lycka till.

Stigbett eller kedjegrimskaft över nosen.

Jag anser att övningar tar alldeles för lång tid i ett sådant fall, det är för stor chans att en olycka händer innan man "övat färdigt" och hästen slutar med dumheterna.

Inget ryck och slit i kedja eller stigbett, eller gap och skrik. Bara att hålla emot, så märker ju hästen att det är STOPP.

Jodå! Är det SÅ illa att hästen inte ens stannar för en kedja över eller under nosen, använder man ett stigbett i stället.

Men jag har faktiskt aldrig varit med om en häst som varit SÅ okänslig att den inte stannat för en kedjas tryck?!

Har en nordsvensk brukshäst, stark som en oxe. Har alltid klarat att hålla honom tack vare envishet och muskler samt i värsta fall lagt grimskaftet runt nosryggen. Men eftersom jag de senaste åren tappat muskelstyrka (pga reumatism) så har han börjat ta sig friheter. Närmsta grästuva osv. Men nu har min man hanterat honom i ett halvår. Mycket muskler, stort lugn. Nu leder jag honom till och från hagen i sytråd om jag vill. Kan du kanske få hjälp av någon med muskler så att han märker att det inte är någon större idé att försöka "köra över folk"?

:crazy:

Du skulle sett Ami när jag fick henne. När hon skulle hämtas i hagen fick man ha ett bett med kedja bakom de första gångerna. Annars sprang hon mer eller mindre över en.

Nåja till frågan.

Respekt får man när man förtjänat det. Man kan göra hur mycket övningar som helst, men uppför man sig inte på rätt sätt får man aldrig respekt.
Övningar hjälper dock med en häst som aldrig riktigt haft någon att ha respekt för.

Någon skrev något om att ryta, jag hoppas att den personen menade genom kropps språket och inte genom ljud. Att skrika och gapa på en häst kommer aldrig att hjälpa då tycker den bara att du är ännu "svagare" som ledare.

Var självsäker, konsekvent och framför allt låt den aldrig någonsin komma undan med något, speciellt inte i "inlärnings stadiet".

Springer hästen bara över dig; gör något åt det och gör det med besked. I början kommer hästen att bli lite rädd möjligtvis, beror på hur mycket den springer över, men efter bara ett litet tag så inser den att du är den som är smartast och den som förtjänar respekten.

Men som sagt uppför dig som att du redan har respekten inte som att du vill ha den.

De flesta hästar respekterar en hingstkedja mycket bra. Hästar är inte dumma, de lär sig snabbt att människan inte har en chans med vanlig grimma och grimskaft och därmed ryker också respekten för människan. Naturligtvis ska man hantera en kedja med stor försiktighet och absolut inte tappa taget så att hästen kan trampa på den.

Om det är hästens muskler du vill hålla emot så är det hingstkedjor, stigbett, kraftiga rep, skarpa bett och sånt som gäller. Du bör väl gärna ha rätt bra med muskler själv också, i nivå med hästens eller så, eller ta till några medhjälpare så blir ni starkare.

Nu hjälper det bara för stunden att göra så, och det blir bara svårare med tiden. Det är mycket enklare långsiktigt, men mycket jobbigare kortsiktigt, att "hålla emot" hästens hjärna. Det kräver envishet, konsekvens och en genomtänkt strategi för att lyckas.

Med muskelmetoden TAR man kommandot över hästen, med hjärnmetoden ÖVERLÅTER hästen kommandot till en. Himla skillnad. Hästar trivs i allmänhet bra med att ha någon som leder dom och visar vad som är bra och dåligt. Dom är lata av naturen och tycker bara att det är bra om någon annan tänker åt dom. Eftersom människor inte tänker med sina muskler så uppfattar hästen direkt att man inte tänker alls när man försöker hantera den med musklehjälp. Då måste hästen tänka själv istället vilket normalt leder till att den också gör som den själv vill. Det blir sällan som ägern/ryttaren vill.

Hästen vill helst ha en ledare att skyffla undan ansvaret på, om det inte finns någon häst/människa i närheten som det går att lägga ansvar på så blir hästen tvungen att ta ansvaret själv. Observera att man inte kan TA ansvaret, man kan bara FÅ det, och endast om man har kvalificerat sig i hästens ögon.

Tough shit. ...måste man tänka nu också, jag som bara vill rida och ha kul .... :devil:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 693
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 732
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 055
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 954
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar