Hästen ser mig inte som en ledare..

Sv: Hästen ser mig inte som en ledare..

Jag känner mig väldigt kluven.. förra ägaren hade hästen från februari-Augusti och hon sa att Hon nästan alltid hade ridit ut med hästen själv..
Men jag kan inte gå 10 meter från stallet utan att hon börjar krångla, gnägga och hitta genvägar för att komma till stallet igen..

kan det vara så att hon inte känner sig tryggm kan ägaren ha ljugit för mig eller kan någonting ha hänt hästen så hon vinte vill vara sjäv helt enkelt?

repgrimmor är skitbilliga på börjes i tingsryd och dom har e-shop oxå :)

Jag har inte ens hört talas om att denna raskorsning ens kan ge lättsamma, lätthanterliga hästar....:(
Men det som jag tycker verkar vara viktigast att lära henne är ju att klara av att vara ensam, att hon rusar genom hagar och lever om i stallet innebär ju en väldigt stor skaderisk för henne. Blir hon sen tryggare så hon klarar av att vara ensam så borde ju en hel del av de övriga bekymrena avta med.
Försök att vara ensam med henne inne i stallet(stallet bör ju vara en trygg plats för henne) en stund varje dag. Att hon gnäggar gör ju inte så mycket till att börja med men bind upp henne och försök att få henne att vara på "golvnivå", prata lugnt med henne- du behöver inte nödvändigtvis stå hos henne hela tiden utan det räcker med att du finns i stallet och försök vänta ut hennes "lugn".
Jag har själv haft ett par som varit sjövilda när de blivit ensamma i stallet men det har gått rätt snabbt att träna bort faktiskt.
Den ena ställde man upp i gången och sen galopperade hon banne mig på stället, var inte så lätt att göra nåt med henne då. Så jag satte mig på en pall och bara väntade tills hon hade alla fyra fötterna på golvet samtidigt. Då fick hon gå ut -i luuugnt tempo, när man upprepat detta nån vecka så stod hon i stallgången och gick ut istället för att studsa i stallet och småspringa i sidled hela vägen till hagen..
Sen håller jag med de övriga om att du ska gå promenader med henne istället för att rida ut..
Så ta det lugnt och bli hennes nya "följeslagare";)
Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 806
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 034
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 377
Senast: Solstig
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 617

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka