Hästen ser mig inte som en ledare..

A

Anteya

Jag har en tjej på fem år som är korsning Arab/Kallblodstravare
Jag har haft henne ca 1,5 mån..
Hon är ca 160 i mankhöjd och är ett riktigt kraftpaket..
Hon är i princip omöjlig att ha och göra med när man är ensam med henne.. Hon klarar inte av att vara själv i stallet(gnäggar konstant, reser sig i boxen, försöker ta sig ut), i hagen river hon ner staketet om hon blir själv. När man håller henne i grimma och grimskaft, vill hon gå åt höger så gör hon det, man har ingenting att säga till om utan man läpar efter lika förtvivlad varje gång...

Jag kan inte rida ut själv på henne utan måste alltid ha någon människa som går bakom oss eller en annan häst med.. Annars kan det hända att hon vägrar gå och när man ber henne reser hon sig på bakbenen (inga skyhöga resningar, kanske 1 dm eller då) men det är i alla fall en resning. Eller så börjar hon trippa omkring och när man släpper efter på tyglarna sticker hon..

Endast i paddock fungerar ridningen, MEN då måste jag leda henne till paddocken (ca 500 meter) och leda henne därifrån. Jag ser inte det som något dåligt. Utan att jag inte KAN rida henne till och från ser jag som dåligt. Samma sak som när jag rider ut, måste ha någon som går bakom, leder eller en annan häst med mig..

Jag vet att det är dominans bekymmer mellan henne och mig, hon ser inte mig som sin ledare, ens heller en flockmedlem..
Har någon något tips på hur jag kan få henne att förstå att det är jag som bestämmer (Utan våld givetvis!!)..
Har någon några NH övningar för nybörjare?

Har läst boken "Dansa med hästar" men jag vill även ha råd från "vanliga människor", alltså inte bara från en bok..

Tack alla vänliga själar som vill hjälpa mig.. :bow: :)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästen ser mig inte som en ledare..

Anteya skrev:
Hon är i princip omöjlig att ha och göra med när man är ensam med henne.. Hon klarar inte av att vara själv i stallet(gnäggar konstant, reser sig i boxen, försöker ta sig ut), i hagen river hon ner staketet om hon blir själv. När man håller henne i grimma och grimskaft, vill hon gå åt höger så gör hon det, man har ingenting att säga till om utan man läpar efter lika förtvivlad varje gång...

Jag kan inte rida ut själv på henne utan måste alltid ha någon människa som går bakom oss eller en annan häst med.. Annars kan det hända att hon vägrar gå och när man ber henne reser hon sig på bakbenen (inga skyhöga resningar, kanske 1 dm eller då) men det är i alla fall en resning. Eller så börjar hon trippa omkring och när man släpper efter på tyglarna sticker hon..

Endast i paddock fungerar ridningen, MEN då måste jag leda henne till paddocken (ca 500 meter) och leda henne därifrån. Jag ser inte det som något dåligt. Utan att jag inte KAN rida henne till och från ser jag som dåligt. Samma sak som när jag rider ut, måste ha någon som går bakom, leder eller en annan häst med mig..

Jag vet att det är dominans bekymmer mellan henne och mig, hon ser inte mig som sin ledare, ens heller en flockmedlem..
Har någon något tips på hur jag kan få henne att förstå att det är jag som bestämmer (Utan våld givetvis!!)..

Har läst boken "Dansa med hästar" men jag vill även ha råd från "vanliga människor", alltså inte bara från en bok..

Det låter som hästen är väldigt otrygg i det att den inte kan vara själv vare sig i stall, hage eller vid ridning.
Jag skulle försöka komma på rätt bana med henne genom att faktiskt ha sällskap så mycket det går. så ni får positiva stunder tillsammans när allt fungerar, och där hästen då får rum att tycka det är roligt. Envisas du att fortsätta som i dagsläget så är det ju enbart strid och konflikt mellan er två. då finns inte mycket utrymme att vända den onda cirkeln och komma på bana.

sen ang. att leda henne i grimma/grimskaft. Låter hårt, men INGEN häst ska gå åt sitt eget håll eller släpa dig hit och dit. Skit samma om den ser dig som ledare eller ej, det har inte med saken att göra. Människa = man går lugnt och städat!

Åtgärda genast med att endera leda henne i grimma och kedja under hakan så du kan rycka till och markera att det är du som hon ska gå efter inte tvärt om. Du måste vara 100% konsekvent.

du kan även träna henne i padock och leda henne, hon ska gå där du säger att hon ska gå, stanna när du stannar osv. En bra kontakt övning över huvud taget.

Håller med Mackan, ta dom nödvändiga konflikterna tex ledningen, du måste ju kunna leda hästen utan risk för olyckor.

På med kedja eller led i träns och vik inte en millimeter, ta korta promenader i närheten av stallet och öva på att hon ska göra halt när du stannar, att du ska kunna röra dig runt henne utan att hon börjar traska runt och att hon går framåt/bakåt när du ber henne.
Ta med ett dressyrspö och använd som förlängd arm för att kunna flytta henne framåt och i sidled, hon ska hela tiden ge efter för tryck.
Med detta måste du vara stenhårt konsekvens, hon lär nog testa dig för att se om du verkligen menar vad du säger (och det gör du ju, eller hur ;) ) och om allt funkar perfekt tisdag kan man ge sig fan på ett bakslag onsdag *suck* men som sagt, benhårt konsekvent.

Låt henne inte stanna och äta, hon ska vara koncentrerad på dig, märker du att hon "glider iväg" får du knuffa till henne eller nåt så att hon tittar tillbaks på dig. Mitt sto som har samma tendenser som ditt, brukar försöka ignorera mig ibland, låta som en apa och hoppa runt lite har visat sig funka alldeles utmärkt för att återta uppmärksamheten :D

Korta pass i början, typ till och från hagen, beröm när hon gör rätt, ignorera när hon gör fel (om hon inte typ trampar över dig eller drar iväg odyl, då får man bli arg, men bara tills hon skärper sig, då är man glad igen och ler fast det gör ont ;) ) Lyssnar hon inte på små hjälper får du förstärka tills hon reagerar för att sen gå ner till små hjälper igen..

Lycka till!

Håller med dom två översta. Din häst är antagligen väldigt omogen. Den kan inte koncentrera sig på dig utan måste hålla koll på omgivningen hela tiden.

Det är som sagt viktigt att alltid göra samma sak. Ska den ledas från hagen ska den gå EFTER dig, inte före. En häst som går före sin ledare är också ledare. Så håll hästen bakom dej.

Något du kan göra med din häst är att släppa den lös på ridbanan. Så den är helt ensam med bara dig där. Sen låter du den spring runt. Som longering utan lina. I böjran kommer hon antagligen bara rusa runt och leta efter andra. Men efter hon har sprungit ca 500m (vanligtvis) brukar dom lugna ner sig och fundra på va du är för någon. När du känner att hon har lugnat ner sig ber du henne komma till dig genom att gå lite mot henne och sen "vända" dig sakta om. Om hon har förstått kommer hon gå efter dig. Detta är en jätte bra kommunikations övning. Lyssnar hon fortfarande inte på dej. Låt henne fortsätta springa. Detta har fungerat hur bra som helst på min 3åring.

Kom bara ihåg att naturligt i en hästflock finns en ledare. Föröker någon annan gå förbi den är detta ett trots. Detta straffas med ett hugg av ledaren. Acceptera inte att din häst drar iväg med dig för det är ett trots mot ditt ledarskap.

Lycka till

Senast ändrad av en moderator:

Då bor du väl i närheten av Rönneshytta. Då skulle jag rekommendera dig att kontakta Stall Bronco som finns i Rönneshytta. Där tror jag att du kan få hjälp.

Får du ordning på hästen så är du välkommen med i vår klubb Nerikes Distansryttarklubb. www.nerikesdistansryttare.org Det låter som om du har hittat rätt ras för denna gren. Kanske finns det någon i vår klubb som känner sig manad att hjälpa dig med. Du kan ju höra i vår gästbok.

Kanske kan Anki Hansson i vår klubb hjälpa dig. Hon är instruktör för Centrerad ridning.

Hälsning Maja

Anteya skrev:

Hästen kommer inte att se dig som ledaren förrän du agerar som en ledare. Hästarna tänker inte "människa=ledare" de tänker bara individ och vill reda ut vem som är vem, när de väl gjort det är de nöjda, oavsett om de får vara låga eller höga i rang.

Enkla NH-övningar finns det, jag rekomenderar dig att köpa Sven Forsströms bok, den är värd varenda krona och jag har läst den flera gånger om samt lånat ut den till en hel del.
Jag har "tränat" andra i lite NH, bla en kvinna som var rädd och hade en stor tinker (dålig kombination). Hästen gick ju dit den ville och ofta var det nästan över människan. Efter första nh-passet på ca 20 minuter stod hästen lugnt och avslappnat cirka en meter från henne, den stod där och väntade på henne och vad hon skulle ge den för kommando härnäst. Kvinnan sken som en sol, så hade hon ALDRIG tidigare upplevt sin häst. När man haft ett sådant knepigt förhållande gäller det givetvis att underhålla det nya förhållandet.

som andra skrev, det allra bästa är att ta hjälp av någon som kan! men en bok kanske kan hjälpa dig på vägen...
Lycka till!

Tack så jättemycket för all hjälp ni ger mig..
det har gått framåt de senaste tre dagarna..
jag har endast varit ute och gått med henne..
första dagen var vi en sväng i skogen, och bara gick, ungefär 1,5 tim..
andra dagen gick vi till ridbanan och jag gjorde som lilla_edvardsson sa, att jag släppte henne lös..
hon var väldigt stressad i början men det blev mkt bra..
cg idag gick jag med henne till ett gärde och tränade stanna och backa och så..
och hör och häpna, satte på henne grimma och grimskaft över tränset och hon gick lugnt och sansat bakom mig HELA vägen hem tills vi var inne i stallet.. och det är på hemvägen hon alltid stressar upp sig när man rider eller leder..
jag är jättelycklig över att det blivit mycket bättre på bara tre dagar fast det är mycket arbete framåt känner jag.. fast det ska vi ordna..

Stopek: Har stall bronco någon hemsida eller vem ska jag höra av mig till? jag bor ca 1 km från rönneshytta så det är inte direkt långt. Vart ligger stallet?

du ska få en väldigt användbar och enkel övning av mig, en "backövning".

Den gör sig bäst med repgrimma och ledrep men det funkar med vanlig grimma och ett längre grimskaft/tyngre longerlina om du inte har det första. (obs EJ grimskaft med kedja:cool: )

Stå framför hästen och kolla på den, förslagsvis på bogen. Du står ca 1-2 meter från hästen. Svinga repet vågrätt i vågor, så fort hästen gör minsta ansats till att flytta sig lite slutar du vifta med repet. Ibland flyttar de bara någon milimeter, ibland hela sig, men allt är bra! Det gäller att sluta blixtsnabbt så att belöningen kommer direkt.

Om det uppstår problem: hästen backar inte, vifta häftigare och till slut vifta så att du får till en sving på nosen. (alltså uppifrån och ner i stället för vågrätt).
Vissa hästar svarar med att höja huvudet i början men det är normalt.
Sluta inte förrän du nått resultat, det är nästan det viktigaste. (liksom i allt annat arbete, tänk efter vad du vill och genomför det sen)

Sen kan du kalla in hästen genom att sträcka/dra repet till det tar imot, när hästen kommer mot dig får den en naturlig eftergift, ta bara något steg i taget, precis som när du backar.

Detta är en bra dominansövning och den är mycket praktisk. Jag brukar säga att det är det bästa verktyget jag lärt mig! Numera räcker det att jag "svingar" repet/grimskaftet några milimeter och så vet kusarna vad jag vill, alltså bra och smidig kommunikation. Man kan skicka dem 5-6 meter ut när de kan det, superenkelt :D

Anteya skrev:

Jag hade själv problem med att min häst inte gick att rida ut själv på. Hon tvärstanande några meter från stallet och sen stod hon där, om man slog till henne med spöt bakom sadeln började hon sparka bakut istället, och man fick tillslut sitta av och leda henne.
För att lösa det problemet började jag med att leda henne en bra bit bort från stallet, så att stallets "dragningskraft" skulle försvinna. Jag ledde henne kanske fem tio minuter och var noga med att hon skulle gå framåt och inte streta emot medan jag ledde henne. Därefter satt jag upp och red på framåt, det enda jag tänkte på var: du ska gå fram! Jag drev på hela tiden med säte och ben och täntke framåt hela tiden, jag berömde henne ordentligt när hon gick på framåt och lättade på hjälperna när hon skrittade på självmant. Vis svåra passager där hon gärna villa välja en annan väg en vad jag ville så fick jag driva på lite extra igen, i värsta fall använda spöt.
Idag kan jag rida ut själv på henne och hon bråkar itne alls, tidigare var det omöjligt och hennes förra ägare red inte ut opå henne själv en enda gång på jätte länge, men jag löste problemet.
De andra problemen med att hon inte kan vaera ensam istallet har jag tyvärr inget vettigt svar på, men för att försöka få henne att se dig som ledare så tänk bara på att vara väldigt bestämd, låt henne inte få övertaget och visa tydligt vem som bestämmer.
lycka till

marijaa skrev:
du ska få en väldigt användbar och enkel övning av mig, en "backövning".

Den gör sig bäst med repgrimma och ledrep men det funkar med vanlig grimma och ett längre grimskaft/tyngre longerlina om du inte har det första. (obs EJ grimskaft med kedja:cool: )

Stå framför hästen och kolla på den, förslagsvis på bogen. Du står ca 1-2 meter från hästen. Svinga repet vågrätt i vågor, så fort hästen gör minsta ansats till att flytta sig lite slutar du vifta med repet. Ibland flyttar de bara någon milimeter, ibland hela sig, men allt är bra! Det gäller att sluta blixtsnabbt så att belöningen kommer direkt.

Om det uppstår problem: hästen backar inte, vifta häftigare och till slut vifta så att du får till en sving på nosen. (alltså uppifrån och ner i stället för vågrätt).
Vissa hästar svarar med att höja huvudet i början men det är normalt.
Sluta inte förrän du nått resultat, det är nästan det viktigaste. (liksom i allt annat arbete, tänk efter vad du vill och genomför det sen)

Sen kan du kalla in hästen genom att sträcka/dra repet till det tar imot, när hästen kommer mot dig får den en naturlig eftergift, ta bara något steg i taget, precis som när du backar.

Detta är en bra dominansövning och den är mycket praktisk. Jag brukar säga att det är det bästa verktyget jag lärt mig! Numera räcker det att jag "svingar" repet/grimskaftet några milimeter och så vet kusarna vad jag vill, alltså bra och smidig kommunikation. Man kan skicka dem 5-6 meter ut när de kan det, superenkelt :D
Hmm..... Nog skulle du få det du gör med Harry:rofl: :rofl: :rofl:
Jag har testat det där, till slut stod jag och kastade med repet så att armen höll på att lossna, allt medan Harry stod och studerade mig:rofl: :rofl:
Men visst på vissa hästar fungerar det super t ex på ena kallblodet i stallet:eek: men ibland måste man lägga till en fotstampning;)

Du har redan fått bra tips, men detta gör jag för min ledarskap:
Nr 1. Löslongering!
Första gången jag gjorde det så rusade han runt som en galning tills dess att han började tugga och stannade med sänkt huvud.
Efter den gången så är han inte lika "undergiven" längre, han börjar inte tugga, men han lyssnar på vad jag ber honom om (+ lite egna bus) och stannar med sänkt huvud när jag säger att det räcker m.m. Så jag upplevde det som om första gången visade han att han gav sig och efter det så gör han bara det jag säger för han ser sig redan som en ranglåg.

Nr 2. Placering vid ledning!
Han får aldrig aldrig någonsin komma upp med mulen i jämnhöjd med mig, ALDRIG!
Från början var jag tvungen att "rycka" till i grimskaftet och backa han några meter innan han slutade försöka gå om. Men nu för tiden behöver jag bara säga "Back opp" om han kommer lite väl nära (vilket han sällan gör)

Sedan jag börjat göra dom två sakerna med honom så har han blivit mycket lugnare och lätt kontrollerad!
Förr kunde han fara runt i cirklar hela vägen från hagen för att han var rädd för något.
Nu säger jag bara att han ska sluta svamla så går han snällt bakom mig, visst ibland blir han rädd och då håller han på o blåser ut genom näsborrarna, men han håller sig ändå bakom!

Mount Never Rest skrev:
Hmm..... Nog skulle du få det du gör med Harry:rofl: :rofl: :rofl:
Jag har testat det där, till slut stod jag och kastade med repet så att armen höll på att lossna, allt medan Harry stod och studerade mig:rofl: :rofl:
Men visst på vissa hästar fungerar det super t ex på ena kallblodet i stallet:eek: men ibland måste man lägga till en fotstampning;)

Du har redan fått bra tips, men detta gör jag för min ledarskap:
Nr 1. Löslongering!
Första gången jag gjorde det så rusade han runt som en galning tills dess att han började tugga och stannade med sänkt huvud.
Efter den gången så är han inte lika "undergiven" längre, han börjar inte tugga, men han lyssnar på vad jag ber honom om (+ lite egna bus) och stannar med sänkt huvud när jag säger att det räcker m.m. Så jag upplevde det som om första gången visade han att han gav sig och efter det så gör han bara det jag säger för han ser sig redan som en ranglåg.

Nr 2. Placering vid ledning!
Han får aldrig aldrig någonsin komma upp med mulen i jämnhöjd med mig, ALDRIG!
Från början var jag tvungen att "rycka" till i grimskaftet och backa han några meter innan han slutade försöka gå om. Men nu för tiden behöver jag bara säga "Back opp" om han kommer lite väl nära (vilket han sällan gör)

Sedan jag börjat göra dom två sakerna med honom så har han blivit mycket lugnare och lätt kontrollerad!
Förr kunde han fara runt i cirklar hela vägen från hagen för att han var rädd för något.
Nu säger jag bara att han ska sluta svamla så går han snällt bakom mig, visst ibland blir han rädd och då håller han på o blåser ut genom näsborrarna, men han håller sig ändå bakom!
det har funkat på alla jag jobbat med :angel:

Om du bara har haft hästen i 1,5 mån behöver du inte oroa dig det tar 1 år + innan en häst kan lita på dig, känna sig trygg med dig och du kan lita på hästen.

F.ö tycker jag (och andra) att man inte ska ha hästen gående bakom en. Dels för att man inte vet var hästen är/man ser den inte, den ser inte dig. Om hästen blir rädd och hoppar bakåt kan din arm hoppa ur led om du har tur annars kan du bli nerdragen och släpat. Dessutom så kan inte hästar se en om man går framför hästen.

OM hästen däremot går brevid dig har du 100% koll på vad hästen gör hur den beter sig och hästen har koll på dig.

repgrimma hur mycket kostar en sådan?
Kan man köpa ett ledrep alt tyngre longerlina?
Finns det i vanliga hästsportbutiker..?

jag gör allt jag kan för att det ska blir bra, jag vill inte ge upp hästen eftersom hon är väldigt speciell och efter ca ett års hästletande hittade jag äntligen en häst som passade mig och hade vad jag sökte..
Ni får jättegärna skriva med övningar/lekar och saker man kan hitta på för att stärka banden och förbättra min ledarroll..:bow:

marijaa skrev:
det har funkat på alla jag jobbat med :angel:
Fel av mig, förlåt:bow: :bow:
Jag var lite väl (mycket) trångsynt:o
Jag är säker på att det skulle fungera för dig, men för mig fungerar det inte. Men det är två saker som gör att det inte fungerar!
Nr 1. Jag gillar inte den övningen (ingen aning om varför:confused: )
Nr 2. Jag har ända sedan jag träffade min kille drillat honom att inte bry sig om sådana saker (han är van att få saker "kastade" på sig m.m.) Visst dom ska lyssna ändå, men eftersom han inte blir "rädd" och han känner att jag egentligen inte är så noga med övningen så blir det inget:o

Så ännu en gång förlåt:bow: :bow: För en som kan övningen och tror på den så är jag 100% säker på att det går:bow: :bow:

Och bara en fråga till..
en repgrimma, vad har den för egenskaper som inte en vanlig grimma har? (vääldkgit oinsatt..) :smirk:

Mount Never Rest skrev:
Fel av mig, förlåt:bow: :bow:
Jag var lite väl (mycket) trångsynt:o
Jag är säker på att det skulle fungera för dig, men för mig fungerar det inte. Men det är två saker som gör att det inte fungerar!
Nr 1. Jag gillar inte den övningen (ingen aning om varför:confused: )
Nr 2. Jag har ända sedan jag träffade min kille drillat honom att inte bry sig om sådana saker (han är van att få saker "kastade" på sig m.m.) Visst dom ska lyssna ändå, men eftersom han inte blir "rädd" och han känner att jag egentligen inte är så noga med övningen så blir det inget:o

Så ännu en gång förlåt:bow: :bow: För en som kan övningen och tror på den så är jag 100% säker på att det går:bow: :bow:
det var inte meningen att låta spydig eller nedlåtande, lite ironisk bara. Men det säger ju också sig själv att saker man inte tror på funkar inte. Så är det ju, du är ju säkert duktig på saker som jag inte behärskar.

Anteya skrev:
repgrimma hur mycket kostar en sådan?
Kan man köpa ett ledrep alt tyngre longerlina?
Finns det i vanliga hästsportbutiker..?

jag gör allt jag kan för att det ska blir bra, jag vill inte ge upp hästen eftersom hon är väldigt speciell och efter ca ett års hästletande hittade jag äntligen en häst som passade mig och hade vad jag sökte..
Ni får jättegärna skriva med övningar/lekar och saker man kan hitta på för att stärka banden och förbättra min ledarroll..:bow:

En repgrimma kostar allt från 30 kronor till 700 kronor. Den billigaste hittar du på B*rjes tex, blå är den :D
Har själv en sån och den funkar ok.
Den dyraste är däremot en sån jag suktar efter, den har små metallploppar i nackremmen och är rätt tung, fattar inte varför den ska va så dyr bara...

En repgrimma ger ett "hårdare" tryck eftersom den har mindre anläggningsyta än en vanlig grimma. Den går aldrig sönder så bind aldrig upp hästen i den och allra minst vid transport. Låt heller inte hästen ha den i hagen, den är bara till för träning.

Ledrep (båt"rep") kan du köpa på större varuhus (tex Ek* eller B*rjes,) så du väljer hur mycket du vill ha, tror rekomenderd längd är fyra meter, lite beroende på vad du ska använda den till...
Välj ett tyngre ledrep som du har när du tränar, vil du sen "få ut hästen" (finns en del övningar som liknar longering) så välj ett lättare och längre rep. Karbinhake hittar du på samma varuhus och så är det bara att knyta ihop...

Hej. Jag håller med "Cybbe". Du har ju inte haft hästen så länge.
Den har ju nästan precis lämnat sitt gamla hem och känner sig förstås inte speciellt "hemma" och trygg. "Vem är du?" - tänker han nog. Allting är ju nytt och kanske skrämmande. Han är självklart väldigt otrygg.

Det tog ca 3-4 månader innan jag började känna igen min pålle efter att jag bytt stall. (Och då har han inte bytt ägare)
I början undvek jag att t ex ta in honom ensam i stallet eftersom han blev helt "knäpp". Men jag brydde mig inte om att oroa mig för det eftersom jag trodde att han skulle bli bättre när han väl hade vant sig. I förra stallet gick det nämligen hur bra som helst. Och nu är det inga problem! :)

Men sen får du förstås inte låta honom uppföra sig hur som helst när du leder honom eller rider. Övningarna som några av de andra beskriver verkar bra. Men ta hjälp av någon duktig och sund hästmänniska. Lycka till och ge inte upp :d

Minizapp skrev:
Hej. Jag håller med "Cybbe". Du har ju inte haft hästen så länge.
Den har ju nästan precis lämnat sitt gamla hem och känner sig förstås inte speciellt "hemma" och trygg. "Vem är du?" - tänker han nog. Allting är ju nytt och kanske skrämmande. Han är självklart väldigt otrygg.

Det tog ca 3-4 månader innan jag började känna igen min pålle efter att jag bytt stall. (Och då har han inte bytt ägare)
I början undvek jag att t ex ta in honom ensam i stallet eftersom han blev helt "knäpp". Men jag brydde mig inte om att oroa mig för det eftersom jag trodde att han skulle bli bättre när han väl hade vant sig. I förra stallet gick det nämligen hur bra som helst. Och nu är det inga problem! :)

Men sen får du förstås inte låta honom uppföra sig hur som helst när du leder honom eller rider. Övningarna som några av de andra beskriver verkar bra. Men ta hjälp av någon duktig och sund hästmänniska. Lycka till och ge inte upp :d

de allra flesta hästar jag stött på har det tagit ca tio sekunder för att presentera sig för sina nya flockmedlemmar och bestämma rangordning. Visst tar det ett tag för dem att vänja sig vid nya ställen/saker men för den sakens skull behöver det ju inte betyda att de tycker att det är ett obehag.

Hej. Bara för att det tagit "10 sekunder" för de flesta hästar du träffat att bestämma rangordning så betyder inte det att hästen därmed känner sig helt trygg och "hemma" i det nya stallet. Att allt därmed är frid och fröjd.

Presentation och rangordnings-uppgörelse är en sak men att hästen känner sig hemma på det nya stället är en annan. Det är inget konstigt om det tar ett tag. Det är ju väldigt olika hur hästar reagerar på nya saker och nya miljöer och därmed tar det självklart olika lång tid.

Jag känner varken trådskaparen eller hennes häst och kan därför inte uttala mig om exakt hur hennes häst reagerar på olika saker. Vad jag däremot gjorde var att jag kom med lite idèer om varför hennes häst gör på det viset.

Vill också förtydliga att min egen häst inte var helt "knäpp" i ca 4 månader utan vad jag menade var att det inte var förrän då som han var ungefär som vanligt igen. Han har dock tyvärr tvingats flytta många gånger i sitt liv. (Många ägare)

Sen har jag inte skrivit att hästen känner "obehag". Var har du fått det ifrån?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 806
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 034
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 377
Senast: Solstig
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 617

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka