Hästen ser dåligt

Sonic76

Trådstartare
Vad gör man?
Har hänt så en gång för länge sedan med, det är så när man köper hästar som varit hos diverse skumma travtränare.
hon såg inte dåligt när vi hade henne från 4 års ålder till 6. sedan flyttade delägarna henne till en annan och när hon kom därifrån vid 8 års ålder så var hon så huvudskygg o spörädd så det fanns inte. samma häst som tyckte spön var roliga att leka med o förstod inte alls vad de betydde.
åter till problemet . hon ser dåligt i stallet i vissa lägen, hon ser dåligt neråt framåt och om man skulle ramla av så håller hon nästan på att springa på en för att hon blir stressad.
men det är inga problem att rida ut eller att rida, cavalettibommar och hinder dock , fast där vet jag inte om det är ovanan men samtidigt tittar hon inte ner på bommarna när hon går över så hon trampar på dem o håller på att ramla.
i vilket läge bör man döma ut dem?
Nu funkar det ju men min gamla häst blev sådan att han drog rätt genom grindar när han skulle in o kunde inte stå i gången osv.
jag vill ju inte att det ska hända stallägaren nåt först.
problemet är att DV här inte kan häst. hon står med en möjlig livmoderinflammation, vänta till våren säger de:confused:
är hästen hängig avvakta osv.
finns det nån nära uddevalla trollhättan osv som kan ögon? nån klinik?
Åby Skara?

Sv: Hästen ser dåligt

Jag vet inte varför, och har ingen säker källa som gjort någon vetenskaplig undersökning, men vår erfarenhet är att travare med amerikansk stam, moderlivsimporter eller vars mamma kommer från USA, krånglar mer med ögon än dom svensk-ättade eller
fransk-ättade.

Ser på alla hästar som passerar oss att då vissa först har rinniga ögon, ofta kommer hornhinneskador och i sin tur krånglar/svårbehandlade och i största allmänhet jäklas.

Dessa ögon har en gråare ton (ärr från hornhinneskadorna) och ser då sämre. Något som man måste ta hänsyn till i den dagliga hanteringen.
(samma färg på hink, inte flytta/moblera om, inte byta boxar, tänka sig för vid in och utsläpp då solen gör att dom ser "spöken" , ha breda stallgångar, breda dörrar, inte hålla i hanttagen till elstaket och leda sådan häst in eller ut genom grinden, osv)

Vi har fått mycket bra hjälp av våra suveränt duktiga distriktare men på Strömsholm finns det en ögonexpert. Rekommenderar dig dit om du kan åka så pass långt.

När det gäller livmoderinflammationen så skrev du "troligen"
Sådana ston tar man back-prov på. Detta för att kunna medicinera rätt i stället för att höfta med ett par flaskor Penovet/ 2 lådor Hipptrim.
För att ta ett sådant prov MÅSTE stoet vara i brunst.
Säkert därför som du ska avvakta till i vår...

AM

Sv: Hästen ser dåligt

kanskee du har rätt när det gäller ögonen fast den förra hade inte några som helst rinnande ögon , förutom en ögoninflammation när han var 7-8 vid 12 var han totalblind. fast han hade en synlig skada på ena ögat där han blev totalblind, det andra hade han ledsyn på där syntes inget. den här har heller eg inte rinnande ögon dock ofta lite gegg. hade jag haft eget stall hade det inte varit nåt problem, nu är jag rädd att nån annan kommer till skada.
när det gäller livmoderinflammationen så brunstade hon för en vecka sen i samband med att jag ringde vet.
så då hade de kunnat ta ett backprov.
men vi får ha koll på am tillståndet o hoppas den inte blir varig som sist. fast det var tio år sen så.

Liknande trådar

Hästvård I oktober fick jag hem min häst i oktober och han såldes till mig eftersom han hade så stort flyktbeteende och den tidigare ägaren var...
Svar
13
· Visningar
1 057
Senast: ecila
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka