hästen ramlar vid sadling

Sv: hästen ramlar vid sadling

jag har aldrig varit med om en häst som gjort så att den bara faller ihop, men mitt varmblodssto "somnar" när jag lagt på sadeln, men bara när hon e brunstig... :confused: först ställer hon sig å blundar, sen gäspar, sänker huvudet å sen viker sig frambenen å så lägger hon sig ned.. men det ca 5 min å sker succesivt, inte pang bom! men om jag har ett spö å snärtar henne på baken några gånger tills vi kommer ut så håller hon sig "vaken". är det åxå sadeltvång?? men varför bara vid brunst??

En kompis häst blev av med problemet genom att byta sadelgjord till en jättebred.

Tölva skrev:
En kompis häst blev av med problemet genom att byta sadelgjord till en jättebred.

jag har en teddygjord till westernsadeln som jag använder.

lucillehornline skrev:
jag har aldrig varit med om en häst som gjort så att den bara faller ihop, men mitt varmblodssto "somnar" när jag lagt på sadeln, men bara när hon e brunstig... :confused: först ställer hon sig å blundar, sen gäspar, sänker huvudet å sen viker sig frambenen å så lägger hon sig ned.. men det ca 5 min å sker succesivt, inte pang bom! men om jag har ett spö å snärtar henne på baken några gånger tills vi kommer ut så håller hon sig "vaken". är det åxå sadeltvång?? men varför bara vid brunst??

Hästar kan väl som vi människor vara lite känsligare vid brunst/mens???Rid utan sadel när hon brunstar vet ja elelr jobba från marken.

charmant skrev:
Hästar kan väl som vi människor vara lite känsligare vid brunst/mens???Rid utan sadel när hon brunstar vet ja elelr jobba från marken.

jo de e klart, men nu e hon dräktig så ja hoppas inte hon ska bli brunstig :D

Låter som sadeltvång.
Tydligen rätt vanligt på araber, p.g.a. att de har en nerv som hos just dem ligger ytligare än hos andra hästar, som man givetvis kommer åt när man spänner gjorden.

Ett knep är att bara spänna ett hål åt gången, och promenera med hästen på gårdsplan ett tiotal meter innan man spänner upp i nästa hål.

halloj igen, under dessa två veckor har jag märkt att han har varit öm i ryggen, trodde det pga sadel eftersom han var så tunn i hullet. vi har ridit barbacka, det har gått bra. han har varit täckt på både dagen o natten. nu är han mycket bättre.
fick för mig att det kan ha med pälssättningen att göra, så jag tillsatte b-vitamin för ca 1½vecka sedan....

har ju hört att vissa blir ryggömma vid pälssättning.
någon mer som har en häst med det problemet?

lundborg skrev:
har ju hört att vissa blir ryggömma vid pälssättning.
någon mer som har en häst med det problemet?

japp! :idea:
ömma över lag, behöver inte vara specifikt ryggen :)
Hoppas att det var B-vitaminen som saknades då! :)

/K.A

Låter bra att du täckar ordentligt också! Delade stall med en arab för nåfot år sedan som hade jätteproblem med ryggen. Veterinärerna i Hbg konstaterade efter lååång utredning att det var någon form av korsförlamning. Hästen blev i alla fall mycket bättre av att alltid ha rejäla täcken på och aldrig bli kall om ryggen!

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 869
Senast: Hoarfrost
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 223
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 685
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 475
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar