hästen ramlar vid sadling

L

lundborg

hjälp, min nya arab som jag nyss köpt ramlar ihop när jag spänner sadeljorden. enl förra ägaren har han aldrig gjort så förut. men nu har han gjort det 3ggr.
jag spänner försiktigt, men ändå spänner han upp sig och vacklar till och sen ramlar ihop. någon som har tips vad jag ska göra.
jag har kollat paden och gjorden, inga stickor eller barr på. :confused:

Sv: hästen ramlar vid sadling

Låter som ett solklart fall av sadeltvång. Det ska dessutom vara vanligast hos arabe och engelska fullblod.
Hinner inte skriva mer utförligt just nu, men använd sökfunktionen, och sök på sadeltvång, så lär du hitta en hel del.

låter som att han är öm i ryggen, vissa hästar med onda ryggar kan ju reagera så om man känner igenom ryggen...

Jag har varit med om en häst som gjorde så...
sadeltvång låter dock inte helt otroligt kolla först och främst sadeln. Men vad jag hörde om denna häst som föll ihop vid två tillfällen då ägaren spände sadeln var att hästar har en nerv/känslig punkt eller dylikt där och spänner man hårt och plötsligt så kan man klämma åt den och sen kan hästen tydligen reagera på det.
Detta är bara vad jag hört det sägas om denna häst så lägg inte alltför stor vikt vid det...

ha sadelgjorde långt fram först och främst.
Spänner du sadel gjorden där bröstbenet slutat så trycker du ur all luft på hästen och de blir ett jätte obehag.
(du kan prova själv genom att be någon trycka till där på dig själv)

sitter sadeln bra? vet du inte, kolla upp de.

För övrigt så lägg på sadeln och spänn löst.
Låt hästen gå lite och känna att de går bra.
Sedan ett hål till och låt hästen röra lite på sig.
osv osv.

Så gjorde jag med foderhästen som hade sadeltvång.
Till slut så kunde jag sadla som vanligt.
Dvs lägga på sadel gjorden och dra sadelgjorden på en gång

SomethingCorporate skrev:
ha sadelgjorde långt fram först och främst.
Spänner du sadel gjorden där bröstbenet slutat så trycker du ur all luft på hästen och de blir ett jätte obehag.
(du kan prova själv genom att be någon trycka till där på dig själv)

sitter sadeln bra? vet du inte, kolla upp de.

För övrigt så lägg på sadeln och spänn löst.
Låt hästen gå lite och känna att de går bra.
Sedan ett hål till och låt hästen röra lite på sig.
osv osv.

Så gjorde jag med foderhästen som hade sadeltvång.
Till slut så kunde jag sadla som vanligt.
Dvs lägga på sadel gjorden och dra sadelgjorden på en gång

ja, när han börjar spänna sig har jag börjat gått ut ett varv, spänner ett hål, går lite till, sen är han som vanligt igen.
verkar inte ha ont i ryggen när jag drar utefter den.
sadeln är specialutprovad och bör sitta ok. som jag skrev har han inte gjort det tidigare enl förra ägaren :confused:
man blir ju orolig.
jag ska kolla under sadeltvång.
Tack

apollo1 skrev:
Jag har varit med om en häst som gjorde så...
sadeltvång låter dock inte helt otroligt kolla först och främst sadeln. Men vad jag hörde om denna häst som föll ihop vid två tillfällen då ägaren spände sadeln var att hästar har en nerv/känslig punkt eller dylikt där och spänner man hårt och plötsligt så kan man klämma åt den och sen kan hästen tydligen reagera på det.

Det är det som är sadeltvång...

sadeltvång.
min arab har/hade det med, mycket bättre nu.
börja med att lägga på sadeln, och "nypa" hästen tex i halsen eller bogen, eller ruffsa lite i manen så han konsentrerar sig på det för en stund.
spänn sedan gjorden (ha gärna en lite förstor gjord i början så han inte känner trycket alls första hålet) och spänn succesivt.
sadla alltid först, så du kan tex sadla, spänna ett hål, ta på ett benskydd, spänna ett hål, ta på andra, spänna ett hål ovs ovs.

ja, nu har jag läst. det verkar som om fullblod har "ytligare" nerver under magen. :crazy:
det som oroade mig var att han började med det här hos mig.
kanske jag var för snabb i början och sen tror han att jag ska dra snabbt i sadelgjorden nu med? :confused:
ja,tackför tipsen :bow: :bow: . som jag skrev blir han normal så fort vi går lite. :banana:

Låter som ett solklart fall av sadeltvång.
Är det en sadel du fått med när du köpte hästen? I sånt fall borde hästna visat tendenser till det hos förra ägaren. Sadlar du helt olika mot vad den förra ägaren gjorde?
/T

Tez1 skrev:
Låter som ett solklart fall av sadeltvång.
Är det en sadel du fått med när du köpte hästen? I sånt fall borde hästna visat tendenser till det hos förra ägaren. Sadlar du helt olika mot vad den förra ägaren gjorde?
/T
ja,det är samma sadel.
jag har frågat, och dom har sadlat lika som jag :confused:

Han kanske har blivit lite orolig när du är ny och han vet inte hur du spänner sadelen. Och då spänner han sig lite extra nu i början. En tanke bara.....
Lycka till.

Låter ju som sadeltvång. Kanske har hästan haft det hela tiden men varit mer avslappnad = mindre reaktion hos gamla ägaren. Nytt ställe och mer "spänd" häst kanske utlöste problemet. I så fall borde det ju ge sig med tiden när han blir mer hemma hos dig.

Lycka till!

pemi

Becca85 skrev:
Han kanske har blivit lite orolig när du är ny och han vet inte hur du spänner sadelen. Och då spänner han sig lite extra nu i början. En tanke bara.....
Lycka till.
ja, kan ju vara så. efter att han gjorde så första gången spänner jag mig nog omedvetet och det känner han nog kanske.
och då blir han också spänd

Du har ju fått bra förklaringar av andra, men tänkte bara tillägga att sadeltvång sällan uppstår över natten, så jag tror säljaren ljuger för dig.... :smirk:

Centaur skrev:
Du har ju fått bra förklaringar av andra, men tänkte bara tillägga att sadeltvång sällan uppstår över natten, så jag tror säljaren ljuger för dig.... :smirk:

ja, kan ju va så att dom skäms lite för att dom inte berättat :crazy:
ja,konstigt är det iallafall :cool:

lundborg skrev:
hjälp, min nya arab som jag nyss köpt ramlar ihop när jag spänner sadeljorden. enl förra ägaren har han aldrig gjort så förut. men nu har han gjort det 3ggr.
jag spänner försiktigt, men ändå spänner han upp sig och vacklar till och sen ramlar ihop. någon som har tips vad jag ska göra.
jag har kollat paden och gjorden, inga stickor eller barr på. :confused:

Jag har haft två araber som detta hände med några gånger. Det var om sadelgjorden hamnade på fel plats. Som om den då kom åt någon nerv. Prova att flytta fram sadelgjorden lite, eller bak och se hur reaktionen blir. Det är också bra att spänna lite från båda sidor och ta tag i frambenen och dra dem framåt efter gjorden är spänd, så att skinnet dras ut och sitter korvat under gjorden. Araber kan vara bra känsliga ibland.

Hälsning Maja

ja, man blir ju orolig när man har köpt ny pålle.
:confused:

jag ska prova att sadla ute istället, se om det går bättre. :idea:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 869
Senast: Hoarfrost
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 223
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 685
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 475
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar