Hästen rädd om sin nacke, vad gör man?

G

Graendal

Det blev en liten incident vid en lastning för några veckor sedan. Min häst är ibland svårlastad och den här gången hann hon tyvärr kasta sig bakåt innan vi hann stänga, men hon var redan fastbunden fram. Så hon slängde sig, och blev rädd/förbannad när det var motstånd, så hon slet ännu mer. Kanske svårt att förklara, men alltså en himla massa tryck på hennes stackars nacke. :(

Och sen dess har hon varit väldigt vaksam för att det inte ska hända igen. Hon har inte ont eller så där grimman satt, jag får klia och trycka där som vanligt, men så fort jag leder henne och exempelvis går framför henne, så vägrar hon att röra sig eller börjar backa och streta emot. Trots att grimskaftet hänger löst och hon inte känner något fysiskt..

Så vad tror ni man kan göra? Förut följde hon mig som ett lamm, men nu måste jag gå brevid henne för att hon ska gå framåt alls. Det är dels väldigt opraktiskt, och dels såklart tråkigt att hon är rädd. :/

Sv: Hästen rädd om sin nacke, vad gör man?

Rent spontant tycker jag inte att du ska göra ngn grej av det. Hon blev givetvis rädd och har incidenten kvar i huvudet. När det väl har lagt sig och hon fått smälta det lite kanske hon inte kopplar minsta lilla känning i nacken till händelsen.
Så, jag hade iallfall bara varit precis som vanligt med henne och absolut inte gjort ngn grej av det. Som du säkert inte gör.

Snygg avatar! ;)

Till alla som lastar hästar!! Tänk på att aldrig nånsin sätta fast hästen föränn luckan är stängd,lika dant vid urlastning,koppla loss hästen innan luckan fälls ner.Har man otur kan dom få rejäla skador på nack kotorna.

Det blev en liten incident vid en lastning för några veckor sedan. Min häst är ibland svårlastad och den här gången hann hon tyvärr kasta sig bakåt innan vi hann stänga, men hon var redan fastbunden fram. Så hon slängde sig, och blev rädd/förbannad när det var motstånd, så hon slet ännu mer. Kanske svårt att förklara, men alltså en himla massa tryck på hennes stackars nacke. :(

Och sen dess har hon varit väldigt vaksam för att det inte ska hända igen. Hon har inte ont eller så där grimman satt, jag får klia och trycka där som vanligt, men så fort jag leder henne och exempelvis går framför henne, så vägrar hon att röra sig eller börjar backa och streta emot. Trots att grimskaftet hänger löst och hon inte känner något fysiskt..

Så vad tror ni man kan göra? Förut följde hon mig som ett lamm, men nu måste jag gå brevid henne för att hon ska gå framåt alls. Det är dels väldigt opraktiskt, och dels såklart tråkigt att hon är rädd. :/

Also, bara en fråga. Vrf knyter man fast hästen innan allt är sängt o så så att hästen nte kommer ut ?

Man tror att lasten är säkrad:smirk:

Nej, men man förstår inte att hästen kan börja backa o då få panik när den känner att den sitter fast- ett djupt rotat betéende.

Självklart är hon rädd eftersom hon nyligen har varit med om ett ganska allvarligt trauma både fysiskt och psykiskt. Fysiskt=ont/smärta i nacken. Psykiskt=är ovillig till lastning, men går in ändå, får panik och sitter då även fast:eek::eek:trauma!

Håller med de andra som skrivit: Bind ALDRIG fast hästen innan luckorna är uppe även om du har bommar. Släpp ALLTID lös hästen innan man tar ned luckan även om man har bommar.

Jag tycker att du ska behandla hästen som vanligt och försöka få henne at lita på dej igen. Utsätt henne för det hon tycker är läskigt utan tvång= ha mkt tid. Lastträna henne utan att stänga luckan osv.

Tycker också att om det inte blir bättre att du ska kolla upp nacken hos en veterinär. Nacken är otroligt känslig på en häst och de kan få svåra skador i muskulaturen/kotorna i nacken.

Du får helt enkelt jobba på att få tillbaka hennes tillit som du har sabbat genom att vara otroligt klantig i din hantering (hårt men sant;)). bara att jobba på.

Jag skulle i lugn och ro, någonstans där hästen känner sig trygg, börja träna på att hästen ska ge efter för tryck i nacken.

Sätt dig på huk framför hästen (om du litar så på den) sedan drar du jättemjukt nedåt och direkt när hästen reagerar med att tänka nedåt släpper du och berömmer. Nästa gång begär du lite mer osv.
Sedan kan man träna att hon sänker huvudet för att du trycker lätt på nacken, släpp inte förrän hon tänker nedåt.

Kanske har olyckan fåt henne att koppla ihop rädsla med tryck bakom nacken.

Lycka till!

som jag ser det har du två problem vid detta laget

a) hästen är svårlastad till att börja med, dvs har en motvilja mot transporten/lastnings momentet

b) den har nu upplevt ett starkt trauma/obehag i samband med lastningsmomentet och detta tar sig uttryck att den nu allmänt reagerar på nacktryck

Tillsammans blir a och b en mycket olycklig kombination.

du får börja med att reda ut nacktrycks associationen, tills denna är mindre markant igen.
att ge sig på att lasta innan hästen kommit över basics tycker jag är dumt. ska du lasta så får du gå tillbaks till grunderna, dvs som Mik säger, inte aspirera på att stänga och åka, utan "koppla av" på lämmen, halvägs inne, backa ut osv, och allmän trevnad runt lastnings momentet (äta godis kanske) osv.

Lasta aldrig en häst och bind fast den innan det är stängt. eller missa att binda loss den innan man öppnar.
det gäller ALLTID. ALLA hästar. Även de mest åk-kära och positivt inställda till transporten. att missa det med en häst som är svår att lasta är extra trist. :(

Also, bara en fråga. Vrf knyter man fast hästen innan allt är sängt o så så att hästen nte kommer ut ?
Därför att man har försökt få in hästen i transporten i 45 minuter, börjar bli ganska irriterad och stressad, och då klantar man sig.. Skitdumt, jag vet.

som jag ser det har du två problem vid detta laget

a) hästen är svårlastad till att börja med, dvs har en motvilja mot transporten/lastnings momentet

b) den har nu upplevt ett starkt trauma/obehag i samband med lastningsmomentet och detta tar sig uttryck att den nu allmänt reagerar på nacktryck

Tillsammans blir a och b en mycket olycklig kombination.

du får börja med att reda ut nacktrycks associationen, tills denna är mindre markant igen.
att ge sig på att lasta innan hästen kommit över basics tycker jag är dumt. ska du lasta så får du gå tillbaks till grunderna, dvs som Mik säger, inte aspirera på att stänga och åka, utan "koppla av" på lämmen, halvägs inne, backa ut osv, och allmän trevnad runt lastnings momentet (äta godis kanske) osv.

Lasta aldrig en häst och bind fast den innan det är stängt. eller missa att binda loss den innan man öppnar.
det gäller ALLTID. ALLA hästar. Även de mest åk-kära och positivt inställda till transporten. att missa det med en häst som är svår att lasta är extra trist. :(
Fast lastningen har inget med rädsla att göra. Hon har helt enkelt bara konstaterat att hon inte gillar att åka transport (förståeligt..), och eftersom hon är smart, så försöker hon undvika det.

Trots denna incident så är hon fortfarande inte rädd för lastning, däremot för trycket över nacken. Hon verkar ha bestämt sig för att de två sakerna inte hörde ihop, typ.

Jag skulle i lugn och ro, någonstans där hästen känner sig trygg, börja träna på att hästen ska ge efter för tryck i nacken.

Sätt dig på huk framför hästen (om du litar så på den) sedan drar du jättemjukt nedåt och direkt när hästen reagerar med att tänka nedåt släpper du och berömmer. Nästa gång begär du lite mer osv.
Sedan kan man träna att hon sänker huvudet för att du trycker lätt på nacken, släpp inte förrän hon tänker nedåt.

Lycka till!
Tack, ska prova det. Vi får öva lite, helt enkelt. :)

Fast lastningen har inget med rädsla att göra. Hon har helt enkelt bara konstaterat att hon inte gillar att åka transport (förståeligt..), och eftersom hon är smart, så försöker hon undvika det.

Trots denna incident så är hon fortfarande inte rädd för lastning, däremot för trycket över nacken. Hon verkar ha bestämt sig för att de två sakerna inte hörde ihop, typ.

självklart är den rädd och upplever starkt obehag eftersom den upplever lastningen så jobbig. Läser du in ngt annat så förmänskligar du hästen dessvärre.
Hästar gör inte saker på ren jävelskap, eller i beräknande syfte. det är det största mänskliga misstaget man begår - att man ofta tror det.

självklart är den rädd och upplever starkt obehag eftersom den upplever lastningen så jobbig. Läser du in ngt annat så förmänskligar du hästen dessvärre.
Hästar gör inte saker på ren jävelskap, eller i beräknande syfte. det är det största mänskliga misstaget man begår - att man ofta tror det.
Jag anser att det är skillnad på att känna obehag och att känna rädsla. Och min häst känner obehag - absolut, men rädsla.. nej. Oftast går hon in nästan hela vägen (där man håller godis eller liknande), för att sen lugnt men bestämt backa ut igen, vissa dagar går hon in direkt. Möjligen blir hon orolig om lastningen tar för lång tid, men det är väl mest för att hon känner av vår irritation.

Jag har lastat hästar som är rädda för transporten - jag vet hur det ser ut. Jag har också lastat min häst, många gånger, och vet hur hon ser ut. Varför ska du rätta mig när du själv inte vet vad som är rätt i just det här fallet? :crazy:

Men du.
Hästar kan bli "dumma" just för att de en gång blivit skrämda/ fysiskt eller psykiskt obehag.
De är ju överlevare- undviker faror- flyr.

*kl*

Varför ska man stressa när man lastar djur?
Var ute i god tid för att kunna lasta så lugnt och stilla som möjligt. Träna ofta !!

Blir så arg när man läser att de blir arga,stressade bara för att hästen tog si och så lång tid på sig vid lastning. Inte hästens fel!!

Lycka till!

Du har nog inte riktigt förstått att hästen reagerar insinktivt mot tryck och vid en sån här händelse uppstår ett väldigt tryck och det är inte bara att sitta med den där typen av "lekar" för att få hästen att bli av med:crazy: Det är en reaktion mot kraftigt tryck som kommer på en mikrosekund och det har vissa hästar mkt mer av än andra, dvs motstånd mot, och då får man hantera dem efter det, särskilt om ngt dramatiskt hänt.
Visst kan man få hästen att kliva fram om den spänner fast, när den har förtroende men då måste man stå bredvid hästen när det händer, eller känna varandra så väl att den lyssnar när man säger ngt lugnande. Men i en sånt läge som ts beskriver hänger det ihop med hela lastningssituationen och det blir starkt och går fort och då ska man helt enkelt inte låta det finnas möjlighet genom att som flera sagt aldrig binda upp om luckan är öppen.

Du kan inte vara säker på att din häst inte har fått någon skada i nacken. Det kan de ha fast de inte ömmar eller visar att de har ont.
Om du vet någon duktig, obs duktig och långutbildad, skulle jag ta ut en sådan. Ex kotförskjutning.

Därför att man har försökt få in hästen i transporten i 45 minuter, börjar bli ganska irriterad och stressad, och då klantar man sig.. Skitdumt, jag vet.

Men jag funderar lite. Om du nu har en svårlastad häst, har du inte tränat henne innan du ska "köra skarpt" sas? Nu får du dubbelt så mycket arbete. Min fröken - som är klaustrofobisk - har vi låtit gå in och ur trailern öppen ett hundratal gånger bara för att lära henne att det är okej att det låter och gungar lite. Vi har haft en hink med godis framme och låtit henne få en tugga varje gång hon gått hela vägen in. Sedan har jag bett henne att backa ut igen. När hon varit helt avspänd inne i trailern byggde jag vidare och lät henne vänja sig vid att gå in själv, utan att någon går först. Därefter la vi till mellanväggen och vande henne vid den, så man kan ha en bom bakom. Det är en billig livförsäkring om hästen gör som din! Nästa steg är att fälla upp lämmen en kort stund (det har jag inte gjort ännu) och därefter att åka korta, korta sträckor i taget.

Jag förvånas ibland över att så många hoppar över alla dessa steg och slåss med hästen i timmar vid lastning. Det är ju att be om olyckor och problem.

Jag skulle tipsa dig att ta hjälp av någon som kan visa dig alla stegen så att både hästen och du återfår självförtroendet. Gör ingenting förhastat som kan öka hennes obehag.

Senast ändrad av en moderator:

Jag anser att det är skillnad på att känna obehag och att känna rädsla. Och min häst känner obehag - absolut, men rädsla.. nej. Oftast går hon in nästan hela vägen (där man håller godis eller liknande), för att sen lugnt men bestämt backa ut igen, vissa dagar går hon in direkt. Möjligen blir hon orolig om lastningen tar för lång tid, men det är väl mest för att hon känner av vår irritation.

Jag har lastat hästar som är rädda för transporten - jag vet hur det ser ut. Jag har också lastat min häst, många gånger, och vet hur hon ser ut. Varför ska du rätta mig när du själv inte vet vad som är rätt i just det här fallet? :crazy:

Därför att jag tyckte du hade en ganska tråkig inställning där du hävdar att hästen bara är dum och envis. Nu har du ju dessutom spätt på problemen då den hängt sig i grimman när den kastat sig bakåt - självklart har den blivit rädd då.
Sara-Ida har gett dig bra råd. Som sagt har du ju tyvärr dubbla problem nu ioch med att hon hängde sig dessutom och blev rädd om huvudet/nacken i samband med trailern.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 404
Senast: Karminnie
·
Hästhantering Jag velade länge och väl om jag skulle posta tråden här, eller om den egentligen hör hemma under ridning, och moderator får gärna flytta...
Svar
14
· Visningar
2 009
Senast: Kiwifrukt
·
Hästhantering Ja, jag vet, ALLA hästar är klaustrofobiska, men här är det mycket mer än normalt… Det är inte min häst, men jag hjälper en kompis...
Svar
2
· Visningar
1 926
Senast: Fideli
·
Hästhantering jag har vart med om flera hästägare som haft problem att lasta sina hästar inkulsive mig själv. Men jag har äntligen lyckats knäcka...
2
Svar
22
· Visningar
7 143
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mysig/romantisk restaurang i Stockholm
  • Black Friday
  • Avstå jobbresor