Sv: Hästen/ponnyns form
OK, då ser du detta på din klubbs tävlingar då. Jag uppfattade det som att det är något du ser generellt och att ytterst få domare skulle kommentera. Därav min undran hur du kan läsa alla protokoll på alla tävlingar du är på.
Beträffande bakom lod så behöver det inte vara ett så allvarligt problem. Hamnar däremot hästen bakom hand så är det betydligt värre. Bakom lod kan den vara men ändå jobba riktigt genom kroppen. Ibland blir formen lite för låg, kan t.ex. vara pga bristande styrka hos hästen, om nacken då höjs så kommer nosen automatiskt fram. Det gäller alltså att se var nosen befinner sig i förhållande till nacken (svamligt?). Om man tänker sig att nacken höjs lite och nosen fortfarande befinner sig bakom lod så är det sämre. Man måste också titta på hur ryggen rör sig, hur väl hästen arbetar bakifrån, om hästen sas sitter ihop. Det är mycket att väga in! Om det vore så lätt som att bara stirra sig blind på var nosen är så vore ju bedömningen en baggis....
Jag tycker att det ofta blir en nos-fixering där man glömmer bort att titta på hur HELA hästen jobbar, samt hur den hjälps av sin ryttare.