Hästen/ponnyns form

V

Volbeat

Varför dömmer inte domarna ner hästen/ponnyn när den går bakom lodplanet??
Oftast ser jag detta på ponnytävlingarna, dem flesta rider sina ponnier bakom lodplanet och inte en kommentar av domaren i protokollet.
Och väldigt många av dem är "topp-ryttare".

Sv: Hästen/ponnyns form

Ett jättevanligt problem..tror det handlar om okunskap även från domarnas sida..tyvärr..dom "ser" inte den biten som faktiskt är den allra viktigast i hela programmet..

Det vikiga här är att gör skillnad på bakom hand och bakom lodplan... En häst som är bakom loplan behöver inte vara bakomhand utan kan arbeta i en "korrekt" form, men kanske inte orkar hela vägen fram med näsan eller att ryttaren råkar hålla lite för mkt i handen - vilket inte är så konstigt i tävlingssituationer och speciellt om det handlar om barn och ponnies.

Att dommaren då inte kommenterar att hästen är bakom lod tycker inte jag är en så stor grej, eftersom när ekipaget och ryttaren utvecklas med tiden minskar problemet genom att man jobbat på hästens styrka och lösgjordhet samt ryttarens skicklighet. Skulle man istället för att börja "peta på näsan" innan man har allt annat på plats riskerar det att bli pankaka i alla fall, eftersom man då börjar koncentrera sig på hästens huvud istället för helheten. Börja bakifrån och jobba framåt - mulen kommer då att vara på rätt plats i slutändan.

Nu har jag då även sett dem som rider i landslaget göra detta på regionala tävlingar med ponnier som går sm.
Fråga mig inte hur dem ser ut när dem är med i större sammanhang men ser det lika ut så blir jag rädd för dommarkåren.
Känns mer som om domaren är rädd att ge nån annan mer poäng bara för att ryttaren är "känd", då det oftast är dem som rider högre klasser som rider sin ponny på detta vis.

Dessutom ska man börja bakifrån kan det vara bra med framåtbjudning och den brukar lysa med sin frånvaro när man drar ihop hästen....

Senast ändrad av en moderator:

Jag vet inte om jag tycker det är det allra viktigaste men säg om hästen går lite framför istället med nosen då blir det poäng avdrag och framför allt en kommentar. Bättre att den går avslappnat och framför än bakom och spänt (som jag tycker dem flesta gör då).

Bedömning av dressyr är oerhört komplext. Domaren ska i varje bedömningsgrupp både se förtjänster och brister.
Det är nog så att "den kände ryttaren" blivit känd just därför att han/hon lyckas rida så att förtjänsterna överväger.

Varför dömmer inte domarna ner hästen/ponnyn när den går bakom lodplanet??
Oftast ser jag detta på ponnytävlingarna, dem flesta rider sina ponnier bakom lodplanet och inte en kommentar av domaren i protokollet.

En fundering bara: har du läst alla protokollen?

Japp jag sitter i sekretariatet på tävlingarna och räknar poängen.
Så jag hinner se ritterna och läsa protokollen :)

OK, då ser du detta på din klubbs tävlingar då. Jag uppfattade det som att det är något du ser generellt och att ytterst få domare skulle kommentera. Därav min undran hur du kan läsa alla protokoll på alla tävlingar du är på.

Beträffande bakom lod så behöver det inte vara ett så allvarligt problem. Hamnar däremot hästen bakom hand så är det betydligt värre. Bakom lod kan den vara men ändå jobba riktigt genom kroppen. Ibland blir formen lite för låg, kan t.ex. vara pga bristande styrka hos hästen, om nacken då höjs så kommer nosen automatiskt fram. Det gäller alltså att se var nosen befinner sig i förhållande till nacken (svamligt?). Om man tänker sig att nacken höjs lite och nosen fortfarande befinner sig bakom lod så är det sämre. Man måste också titta på hur ryggen rör sig, hur väl hästen arbetar bakifrån, om hästen sas sitter ihop. Det är mycket att väga in! Om det vore så lätt som att bara stirra sig blind på var nosen är så vore ju bedömningen en baggis....

Jag tycker att det ofta blir en nos-fixering där man glömmer bort att titta på hur HELA hästen jobbar, samt hur den hjälps av sin ryttare.

Nu har jag då även sett dem som rider i landslaget göra detta på regionala tävlingar med ponnier som går sm.
Fråga mig inte hur dem ser ut när dem är med i större sammanhang men ser det lika ut så blir jag rädd för dommarkåren.
Känns mer som om domaren är rädd att ge nån annan mer poäng bara för att ryttaren är "känd", då det oftast är dem som rider högre klasser som rider sin ponny på detta vis.

Dessutom ska man börja bakifrån kan det vara bra med framåtbjudning och den brukar lysa med sin frånvaro när man drar ihop hästen....

Nu räknas väl jag kanske till de som rider lite regionalt trots att jag ligger över 65 % nationellt och rider SM.. och jag tycker inte att det är speciellt anmärkningsvärt att dessa ekipage många gånger får bättre poäng än de andra som inte tävlar så högt efter som att helheten är bättre, en dommare kan inte bara sitta och titta på en sak under programmet då det är helheten de ska bedömma.

Om jag utgår från mig själv så har jag en superduper känslig ponny, vilket 99.9 % av topp ponnierna är, som lätt kommer bakom lod, dock inte bakom hand, när jag blir lite för fast i min hand. Nu talar jag inte om mycket utan det räcker med att jag lättar en sekund försent och då dippar nosen in lite. Ponniernas framåtbjudning brukar vara ganska så bra, kanske lite väl bra ibland (missförstå mig rätt..) vilket också kan göra att handbromsen råkar fastna lite förlänge. Jag skulle tippa på att de flesta har samma problem som jag.

Detta tycker jag är helt ok med tanke på att vi pratar om ponnyryttare där de flesta är under 16 år och många fortfarande jobbar på att sitta rakt isadeln och få ponnyn att spåra! Det tar bra många fler år innan man lär sig kordinera sina hjälper och kan nyttja dem till fullo så att allt blir perfekt.

:bow::bow: Håller med till 100%! Tycker att hela lodplansfixeringen är alldeles för förstorad i förhållande till andra saker. Som tex här finns det en domare som dömer upp till åtminstone msv a, som bara fokuserar på näsan i princip. Jag har skrivit åt denne och det var inte ett enda ekipage av 40 starter som inte fick kommentar om nosen.. Då har det verkligen gått förlångt, när all fokus ligger på en detalj.

Har aldrig förstått problemet med att nosen tippar in lite då och då, sålänge framåtbjudningen och stödet på bettet finns kvar. Bakom lod - ingen fara, bakom hand - problem. Bakom lod är bara en styrkefråga.

Tkr de dömmer detta väldigt hårt!
Jag skrev på en LC och gick hästen bakom lod fick den genast underkänt( 5 eller lägre ) på momentet. :grin:

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 280
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka