hästen passar i skritten

baltobus

Trådstartare
hej!
Jag har börjat rida en unghäst (6 år) han passar gärna i skritten. Även utan ryttare. Går han i hagen så kommer passandet ibland där oxå.

Han är en superduktig körhäst(inkörd), rids mest bara ute för lite oväxlings skull, han är inriden men inte "skolad".
Han har innan han kom till oss stått i ca ett år och är väldigt omusklad.
Kan det vara därför han passar?
Har kört och ridit upp konditionen väldigt försiktigt.
Musklerna börjar komma mer och mer.

Nån som har tips på hur man får bort passandet?
Är det skadligt att han går så länge?
I körningen kommer inte passandet lika mycket.

Bra tips någon?
 
Sv: hästen passar i skritten

Om inte passgången är en naturlig gångart för den ( t ex islandshästar och travare kan ha passgång som gångart) så kan passgång uppstå för att den spänner sig av någon anledning. Hur känns hästen muskulärt över ryggen och länden?
 
Sv: hästen passar i skritten

Jag red en häst i några år som i grund och botten hade han en fantastisk, stor skritt med ordentligt övertramp, men det hade dom inte tagit tillvara när han reds in. Så fort man kortade tyglarna blev han spänd och då skrittade han inte igenom hela kroppen och fick istället en passliknande gång och upplevdes ofta stel och "tygelhalt". Det här var en rätt gammal häst och han blev tyvärr aldrig av med den där "ovanan", även om den blev lite bättre med tiden och även under träningspasset efter ordentlig genomridning. I det fria och på fria tyglar hade han dock fortfarande en felfri skritt.
Så jag skulle gissa på att hästen dels blir spänd, och dels kanske behöver bygga mer muskler, precis som du tror. Jag skulle försöka rida så mjukt och försiktigt som möjligt och "börja om" utbildningen.
Sen tycker jag att du ska få honom kollad av vet eftersom han uppvisar samma gång även i det fria, så att du är säker på att det inte är smärta, någon låsning osv.

Tillägg: Hästen jag nämnde blev bättre av att ridas med boots, min tränare trodde att det kunde vara en liten bidragande orsak att hästen var rädd för att trampa sig själv med tanke på hans övertramp. Vet inte om det kan funka för din med men det kan ju vara värt ett försök.
 
Sv: hästen passar i skritten

Jag skulle nog kolla upp hästen om den har några spänningar i ryggen eller om det är någon låsning eller liknande som orsakar passandet. En häst som inte har passen i blodet och som går i passkritt eller grisepass har ofta någon spänning eller låsning och därför så skulle jag vilja kolla upp det för att vara säker. En annan orsak till att de passar i skritt är ibland att man som ryttare har förstört skritten på en storskrittande häst. Gör man fel vid inridningen så kan man förstöra hästens skritt för livet. Då brukar hästen skritta rent när den går fritt men passa så fort ryttaren tar tygeln. Då är det inte rent skadligt i sig annat än att man tappar en fantastisk gångart att jobba i och man inte kommer få några vidare poäng på dressyrbanan.

Sedan om hästen är helt frisk så skulle jag försöka hitta den träningsform som lockar fram en ren skritt i honom. Till exempel vid körning för din häst och så skulle jag öva skritten på lång töm endast vid körning eller om han skrittar rent vid hand så skulle jag gå många skrittpromenader.

Vid alla andra moment då han passar i skritten så skulle jag undvika att rida i skritt till en början för att försöka att undvika att befästa passen. Beroende på vad hästen är tänkt att användas till så skulle jag lägga ned mer eller mindre krut på att få fram en ren skritt. Om jag vill kunna tävla eller träna dressyr framöver så skulle jag ta hjälp av en duktig tränare - om jag inte hade någon så skulle jag ringa runt och prata med lite olika tränare om problemet för att höra hur de tänker och resonerar kring det. Om hästen inte ska tränas mer än lite fritidsridning och körning så skulle jag bara se till att undersöka ordentligt om den har ont eller spänningar någonstans och sedan inte bekymra mig så mycket över skritten.
 
Sv: hästen passar i skritten

Hästen har väldigt dåliga muskler just nu då han har stått på lösdrift i mer än ett år. I körningen passar han inte lika mycket. Han är en vannertinker så pass ska han inte ha.
Han är kollad och bara konstaterad dålig muskulatur.
Kortar man upp och samlar honom i skritten så går han bättre.
Men ibland kommer det ju även i hagen. Trav och galopp är ren.

Körning vet jag ju att det bygger muskler så vi kör 9 gånger av 10.
Men vill ju att han ska kunna bygga "ridmuskler" oxå. Han har väldigt lätta ryttare på sig och en barbackasadel, så han byggas upp sakta.
 
Sv: hästen passar i skritten

Hrm.... Alla hästar måste väl ha pass, eller?

Vad menar du med dåliga muskler? Muskler på fel ställe eller muskelfattig? Är den inte arbetad på detta år i lösdrift? Men inget av detta är anledning till att det fattas muskler om inte hästen har nån skada. I så fall beror det på näringsbrist.
 
Sv: hästen passar i skritten

En häst som "segar" sig fram i skritt ser gärna ut som om den går i passgång. Om det inte är något fel på hästen, så se om det blir skillnad om du ber hästen skritta mer aktivt/jobba.

/V
 
Sv: hästen passar i skritten

Rätt musklade islandshästar och ridna på rätt sätt använder inte pass i långsamt tempo. Det kallas grisepass och är aldrig ok .
Flygande pass är som det låter en mycket snabb gångart som man tävlar i . Kan inte uttala mig trådskaparens häst men grisepass finns hos islandshästar om dom är stela och obalanserade. Finns inga fysiska fel så är det bara att jobba på med aktiv och stärkande/ lösgörande ridning.
 
Sv: hästen passar i skritten

Rid inte bara rakt framåt när du skrittar utan rid svag skänkelvikning,(växla håll), bogen innanför, tagen bakdel osv.
 
Sv: hästen passar i skritten

Det är troligare att han passar för att han blir spänd, än för att han är omusklad. Noga med att inte korta honom mer än att ryggen är med, rid gärna lite lång och låg.
 
Sv: hästen passar i skritten

En riktigt bra lösgjord häst passar inte så det är där du lägger fokusering på. Ute i skogen är oxå lösgörande, rid två skogsritter i veckan minst. Snirkla runt träd mm.
 
Sv: hästen passar i skritten

Min häst har en stor skritt och han passar när han latar sig. Dvs när han lunkar omkring i hagen och när man skrittar på lång tygel och han inte bjuder ordentligt. Låter lite som din? Lösningen blir ju då att aktivera skritten mera och kanske behöver du böja/flytta lite svagt för att hästen inte ska spänna till (dvs främja det diagonala rörelsemönstret istället för det laterala som passen är).

Blir hästen passig på kort tygel så rids den helt fel. Men din verkar ju blir bättre på kort tygel?
 
Sv: hästen passar i skritten

som flera säger låter som den blir spänd. min gamling har haft en skada i ryggen i unga år och efter det började han passa i skritten både vid ridning och i hage, även svansen blev sne så han var nog lite sne i hela ryggen. han hade inte ont av det längre efter att skadan blev utläkt, och har även tävlat tom 140 men passen försvann aldrig. han blev bätter om man jobbade lång och låg i skritt så att han var helt avslappnad. behöver du inte skritten för ex tävling kan du nog jobba med deti lugn och ro. hade även en ponny som passade i skritten, även han hade problem med ryggen...
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
829
Senast: Anna-KarinO
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp