Hästen på sjukhuset...

Magica

Trådstartare
...Ja, då har hon varit uppe i helsingborg pga. andnöd vid ridning i tre dagar nu.
Allt började i april då hon fick diagnosen kvickdrag/bronkit. Fick opticorten men det gav ingen verkan. Fick då istället Ventiplumin + Fabrol men det gav ingen verkan det heller. Vet. rynkade pannan...
Släppte ut henne på bete i 4 månader. Under dessa månaderna blev hon bättre vid ridningen och vi tränade medel hårt. Efter sommaren fick hon utebox och papper som strö och det är där hon har stått fram tills nu.
I september gick det att rida normalt, dock var hon lite extra flåsig vilket jag trodde berodde på kvickdraget. i oktober åkte hon på rejäl andnöd efter 5 min. skritt. Vet. sa att det berodde på dålig kondis! :confused: Jag har verkligewn ansträngt mig för att bygga upp hennes kondis!
I november fick hon ett nytt anfall efter 5 min skritt och jag ringde då ut en annan vet. Hon sa att vi skulle åka upp till Helsingborg. Och nu två veckor senare (fanns ingen tid tidigare) står min lilla älskling uppe i Helsingborg. Det jag har fått hör aän sålänge är att det inte är kvickdrag hon har! Utan det har bildats nån hemsk bakterie i lungorna och runt om dem som pressar ihop luftvägarna på henne så fort hon rör sig. :cry:
Väntar på att de ska meddela vad de kommit fram till idag. Hatar denna väntan...
Vill ha hem min älskling nu... :cry:

Sv: Hästen på sjukhuset...

Var med om något liknande för ett antal år sedan och vet hur det känns. Lider med dig!

Lilla Maggsan...hoppas de löser sig till de bästa för henne, ägare du henneu eller hur ligger de till?!

//Becky & Barre

usch :(

Ska hålla dummarna hårt!

Dom är duktiga i Helsingborh:)

stackars maggie!! :cry: :cry:
hoppas på det bästa!!!

//johanna

Trist att skriva men jag tror inte den hästen ska ridas överhuvudtaget, om man försökt bygga upp kondisen men den får andnöd iaf så lider den bara om den ska hålla på å få andnings svårigheter varje dag...
Dt är ju ganska känt att många kvickdragshästar måste sluta ridas då de inte klarar av ansträngningen :(

Har hämtat hem henne nu och hon mår så mycket bättre! :love: De har tagit alla prov som går att ta + arbetsprov + röntgen och de har kommit fram till att hon inte har kvickdrag! Hon har nån retning, nån bakterie i lungorna som orsakar flåset vid ridningen. Hon ska nu gå på Ventipulmin + Ismovet (heter det så?) och så fort det börjar verka ska hon ridas normalt igen. Vet. har ju trott att det varit kvickdrag då hon har haft liknande symptom men tji fick hon tillslut!

Hoppas man nu kan komma i lite julstämmning...

Senast ändrad:

chrysler skrev:
Trist att skriva men jag tror inte den hästen ska ridas överhuvudtaget, om man försökt bygga upp kondisen men den får andnöd iaf så lider den bara om den ska hålla på å få andnings svårigheter varje dag...
Dt är ju ganska känt att många kvickdragshästar måste sluta ridas då de inte klarar av ansträngningen :(

Om detta går väl åsikterna isär? Vår vet. påstår att vår kvickdragshäst SKA jobba för att det förlänger hennes levnad, givetvis efter hennes förutsättningar men röra på sig ska hon...

/// ghost

Håller med dig i din åsikt. Vet. har oxå sagt att det bästa är att hålla igång en kvickdrags häst, och gärna mer än andra då de behöver högre kondis.

Som tur är har hon inte kvickdrag. Hon mår mycket bättre nu! :love:

Gud va skönt att höra, men hur/var/vem kom fram till att de va kvickdrag sist?
Hur är de annars med er..trivs bra i stallet osv?

Det beror ju på hur svårt kvickdrag hästen har, får den konstant andnöd så ska man inte plåga den, då är det bättre att den får stå eller somna in(jag skulle välja det senare) men på vissa kvickdrags hästar så hjälper motion lungorna att komma igång så att hästen får ut all gammal luft å aktiverar lungorna.

chrysler skrev:
Det beror ju på hur svårt kvickdrag hästen har, får den konstant andnöd så ska man inte plåga den, då är det bättre att den får stå eller somna in(jag skulle välja det senare) men på vissa kvickdrags hästar så hjälper motion lungorna att komma igång så att hästen får ut all gammal luft å aktiverar lungorna.

Men om hästen är SÅ dålig så anser jag att det är snudd på djurplågeri att ha den kvar. :(

Då har man den kvar för sin egen skull och ser inte att hästen lider. :mad:

/// ghost

Nej precis, det tycker jag oxå, hade aldrig haft samvete att ha kvar en häst som inte tål minsta ansträngning men vissa ägare vill ha kvar dem ändå.

Hej, roligt att din häst är på bättringsvägen. Jag blev nyfiken på vad det var för slags bakterie/diagnos? Har en häst som haft liknande symptom och behandlats med cortisonpreparat pga av att de hittat någon slags infektion/bakterie i lungorna. Vi bor också i Skåne så jag är nyfiken på om det är något som "går" härnere kanske. Min häst blev betydligt bättre men kan fortfarande ibland hosta till och kännas lite matt vissa dagar. Kul om du ville berätta lite mer om vad man kommit fram till på sjukhuset.

Håller med dig; jag hade istort sett bestämmt mig för att ta bort henne, det skulle vara det bäst men ville ha en rejäl utredning på henne innan. Och ska jag vara ärlig är jag JÄTTE glad att jag var lite självisk två veckor till. Men det var inte långt ifrån att jag ringde ut vet. för avlivning...

Hej! Jo, förutom allt som har hänt är det bra mede oss nu. E så glad att det går åt rätt håll nu och vet. säger att det finns STORA chanser att hon blir bra nu!
Maggie trivs bra i TH. Hon älskar sin utebox, dock står hon på papper och är inte lika lycklig över det då det inte går att äta... :smirk:
Hoppas allt e bra med er oxå!

Kan inte precis sätta fingret på vad det är som spökar i lungorna...Hon fick iallafall cortison; Opticorten 2 veckor innan hon åkte upp till Helsingborg men det gav ingen verkan. Hon blev istort sett sämre! Hon föll ihop i hagen, blev apatisk, slö, ville inte äta så jag tog bort cortisonen och så var hon bättre igen (förutom att hon var slö och fick andnöd).
På sjukhuset sa de bara att det var en bakterie som retade lung "öppningen" och som orsakade att det blev stopp där. Nu har hon fått Ventipulmin och Ismovit och andas mycket lättare.
Hoppas du hittar en bra lösning till din häst!

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 322
Senast: Happimess
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 421
Senast: pews1972
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 918
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 692
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit