Hästen o du

B

Bumbiiii

Vad har ni gjort nu på vintertid med era hästar lite nyfiken?! :angel: ;)

Har det varit halt och vad föredrar ni att hästen har på hovarna/fötterna på vintern??

Sv: Hästen o du

Mest uteritter, ingen dressyr att prata om. Träning på röstkommandon.

Det är ju halt till och från. Bästa i enbart snö är barfota. Bästa på is är skodd med 4 brodd.

Bumbiiii skrev:

Har det varit halt och vad föredrar ni att hästen har på hovarna/fötterna på vintern??

Jag ska i vår rida Regunal hoppning L:A MsV osv, min ponny fick efter höstens tävlings säsong vila i ca 1 månad, sen har jag försökt rida så mkt det går, är det jätte halt ute rider jag inte, samt om vädret verkligen spökar. Men annars så mkt som möjligt, har åkt på lite kurser och sedan träning i ridhus. Men det är juh så vill man komma någonstans krävs det mkt träning. På vintern sätter vi på Snösuller samt 4 bridd i varje sko runt om, på ridhästarna :)

Innan snösulor kom på var det lite jobbigt. Nu har vi snösulor och brodd så nu är det bara att rida. På helgerna blir det uteritter. Vardagar har jag ridit i sommarhagen (för mörkt i skogen på kvällen). Försöker även åka på lite träningar och kurser för att hålla motivationen uppe. Tyvärr blir det mindre ridning på vintern.

Låter våra och andras ungar åka pulka och tolkningsskidor efter hästen och ponnyerna. Jättekul, utom för sambon som får springa brevid minsta shettisen och hålla i för livet eftersom lillkillen tycker det är så kul... :banana: Ändå drar han två barn i dubbelpulka.
Vi har inget s.k. tolkningssele, fäster bara tömmarna i sadelgjorden eller i bröstselet - beroende på om det finns ryttare eller ej.
Kan lova att det lockar till mycket skratt:D

Än så länge har vi inte hunnit så mycket pga snöbristen, har skrittat och joggat lite från oktober månad fram tills nu när vi har kunnat börja jobba ordentligt igen när vi har fått så mycket fin snö.

Just börjat med dressyrarbetet i ridhus/paddock igen och galopperar rätt mycket nu också samt längre travjogg för kondisen, tränas framför vagnen också

ska även börja jobba över bommar och ska börja tolka också :)

Halt har det varit med hästen har gått broddad med fyra brodd i varje sko sedan oktober så det har inte varit någon fara med det.

På vintern har vi fyra brodd i varje sko samt snösulor

Bumbiiii skrev:

mest uteritter,tolkning,lättare dressyr på banan om det går...longering/tömkörning
har alltid brodd i när de e vinter...

hästen har varit skadad sen snön kom, så det är bara promenader :( men snart är hon frisk och då blir det massa galopp i den härliga snön :love:

Tack och lov för snösulor och broddar finns till de hästar som har skor...:bow:

Min skoddes 19/12 båda två med snösulor och broddar runt om, så otroligt skönt! Typ 2 dagar efter kom det snö :bow:
Stoet halkade iofs förvånansvärt lite innan dess med tanke på att hon gick barfota och det var is överallt men eftersom jag ska börja köra henne i vinter så vill jag vara på den säkra sidan och slängde på skor.
Jag hade stora problem med valacken innan, det var is precis överallt och jag kunde inte få i tåbrodden fram så han höll ju på att dra omkull i typ varenda uppförsbacke.
Nu spelar det ingen roll vad det är för väder, snö, is, slask, kan rida iaf! :banana:

Min ponny har vilat tre veckor nu, så det är dags att sätta igång igen... Ska börja imorn faktiskt!
Han vilar på vintern istället för på sommaren eftersom han tävlar... men även om vi inte tävlat så hade jag nog låtit honom vila på vintern istället för sommaren för det är ju oftast mkt svårare att hålla igång på vintern, pga underlag osv

Men vintern är ju längre än tre veckor... så han har broddar men TYVÄRR inga snösulor för vi fick inte tag på några innan han skulle skos förra gången. Så imorn skall jag använda glassburks-lock... :D

När det är snö (och man har snösluor) är d perfekt att rida dressyr på gärdena, eller bara rida ut å njuta... :smirk:

När det är fruset men ingen snö brukar jag trimma dressyren i skritt: öppnor, slutor, skänkelvikningar, fram- o bakdelsvändningar osv...

Hoppa får vi göra när jag lyckats övertala mamma att köra till ett ridhus... :crazy:

Det har varit lite vila här, annars mycket uteritter och träning på form, skänkelvikning, framdelsvändning etc... och på hovarna självklart snösulor, skor och 4 brodd i varje runt om!

Ungefär som alltid. När det var så hårt ett tag så fick man ta det lite lugnare.
Jag har broddat på vintern.

Mina hästar har vilat lite grann under december, för jag har haft så mycket annat att göra. Men jag rider normalt ut de flesta dagar och i ridhuset någon dag. Hästen som rids mest är skodd med snösulor och 4 broddar i varje sko. Min unghäst som bara är insutten är oskodd, men ska kanske skos nästa skoning om det verkar bli halt väder, eftersom hon ska ridas mer.

Pulsat i knähög snö för ryggmuskler. :angel: Fungerar alldeles utmärkt, och traven får ett väldigt steg! :p

Uteritter med konditions- och hållbarhetsträning. På fötterna har för tillfället travguldskor med sex brodd i varje. Min häst behöver lättviktsskor på fram så dessa skor passar bra. Eftersom min häst trampat av sig skorna några ggr funderar jag på att lägga på ett par flappskor med travsko - halv - fram. Då blir det nog fler brodd och inga snöklampar. Snösulor fungerar inte så bra när hästen lätt trampar av sig skorna. Hästen är ny för mig så det gäller att prova sig fram till vilken typ av skor som passar hästen bäst.

Just nu är det underbart underlag för en välbroddad häst, packsnö på våra vägar och full rulle. Så det gäller att passa på att rida med lite fart. När vägarna varit hårda och isbelagda och utan snö har det mest blivit långsamma tempon, på sin höjd långsam trav. Fast då har vi å andra sidan kunna gå rakt in i skogen och haft ett fast underlag till att gå över stock och sten och se var hästen trampar (utan snön). Så det gäller att passa på med olika typers träning när underlaget ger en tillfälle.

Hälsning Maja

Tack för alla underbara svar. Ser att det är inte många som har hästen barfota. Det stora intresset på vintern har jag nog kommit fram till att det är Galoppera i den djupa härligt vita snön :p

Jag rider i princip som vanligt :).. Snösulor och 4 broddar runt om så det är inga problem.
Kan tillägga att som vanligt för mig och min häst är ut i skogen och ta det ganska lugnt. Förutom massa galopp i den härliga snön!

jag och min häst har inte gjort så mycket, eller jag håller iofs på och dra igång hans kondition lite. vi är bara ute i skogen och på vägarna runt hemmet och travar och galopperar mycket i snön..
på fötterna är han alldeles naken, tycker att det funkar mycket bra.

Skrittat och "småtravat" efter vägen..
Jobbat lite från marken och myst :)

Hon har 4 brodd på varje sko, plus snösulor.

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 662
Senast: jemeni
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 703
Senast: Askur2017
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Snö, is eller barmark – oavsett underlag krävs det att du vintertid håller lite extra koll på hästens hovar. Hovslagare Catarina Jansson...
Svar
0
· Visningar
221
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama