Sv: Hästen lös vid transportering
LIA
Vad som pågår innanför dom lösa hästarnas pannben? Ja du, det är nog en hel del. Ska jag utgå från våra egna så är dom nyfikna och kikar ut genom alla fönster för att kolla in trafik, omgivningar, ev hästar etc. Motsvarande vad våra hundar gör, med den skillnaden att dessa finns i bilen.då är det en annan sak, vänder mig främst till dem som har nog stora, välhanterade och hyffsat lastvana hästar, som VÄLJER att köra hästen lös.. Jag förstår inte vad som pågår innanför pannbenet på dessa helt enkelt..
Om man plockar bort all utrustning ur släpet vad tror ni händer om ni FAKTISKT råkar ut för en olycka!? Släpen är inte utformade som de är för intet.. Bogbom: Ger hästen utrymme för huvud och hals vid kraftig inbromsning samt förhindar att hästen slungas framåt,
Vi plockar aldrig, av flera anledningar, ut frambommen.
Mellanvägg: Stödjer upp hästen om ni t.ex måste väja hastigt/får sladd eller liknande.
Den hämmar hästens möjlighet att själv hålla balansen. Vi använder aldrig mellanväggen, men inte beroende på att hästarna står lösa utan för att dom inte vill ha den.
Visst, man planerar körningen och kör extra försiktigt, men ni kan inte vara så blå-ögda så att ni förutsätter att ALLA andra trafikanter ni möter vid transportering i första hand tänker på era hästars säkerhet?
Nä, man måste tänka åt dom också.
LIA