Hästen lös vid transportering

Sv: Hästen lös vid transportering

då är det en annan sak, vänder mig främst till dem som har nog stora, välhanterade och hyffsat lastvana hästar, som VÄLJER att köra hästen lös.. Jag förstår inte vad som pågår innanför pannbenet på dessa helt enkelt..
Vad som pågår innanför dom lösa hästarnas pannben? Ja du, det är nog en hel del. Ska jag utgå från våra egna så är dom nyfikna och kikar ut genom alla fönster för att kolla in trafik, omgivningar, ev hästar etc. Motsvarande vad våra hundar gör, med den skillnaden att dessa finns i bilen.

Om man plockar bort all utrustning ur släpet vad tror ni händer om ni FAKTISKT råkar ut för en olycka!? Släpen är inte utformade som de är för intet.. Bogbom: Ger hästen utrymme för huvud och hals vid kraftig inbromsning samt förhindar att hästen slungas framåt,
Vi plockar aldrig, av flera anledningar, ut frambommen.

Mellanvägg: Stödjer upp hästen om ni t.ex måste väja hastigt/får sladd eller liknande.
Den hämmar hästens möjlighet att själv hålla balansen. Vi använder aldrig mellanväggen, men inte beroende på att hästarna står lösa utan för att dom inte vill ha den.

Visst, man planerar körningen och kör extra försiktigt, men ni kan inte vara så blå-ögda så att ni förutsätter att ALLA andra trafikanter ni möter vid transportering i första hand tänker på era hästars säkerhet?
Nä, man måste tänka åt dom också.

LIA

Jag väljer att köra mina hästar lösa, med all inredning kvar i transporten, därför att jag upplever att de är lugnare då. De kan lättare balansera sig själva på så vis. Sen är jag fast förvissad om att ifall hästen vill bråka i transporten, så gör den det även om den är uppbunden. Den kan ju välja att klättra över frambommen även om den sitter fast, och ska den ut genom skötardörren så kommer den; oavsett...

Det är alltid en risk att ge sig ut i trafiken med bil och släp. Men det är det med cykel också. Och ska man ha 'säkrad last' när det gäller hästar så är man väl tvungen att dra ett spännband över ryggen och surra hovarna i golvet. Bara för att den är bunden fram betyder ju inte att den inte kan bullra runt med resten av kroppen?

Men jag ser inget hinder i att vara flexibel. Skulle någon av mina hästar vara lugnare uppbundna i transporten så skulle jag binda upp. Konstigare är det inte.

Så jag anser att jag har en viss logisk aktivitet innanför pannbenet, ja.

Jag väljer att köra mina hästar lösa, med all inredning kvar i transporten.. Och ska man ha 'säkrad last' när det gäller hästar så är man väl tvungen att dra ett spännband över ryggen och surra hovarna i golvet. Bara för att den är bunden fram betyder ju inte att den inte kan bullra runt med resten av kroppen?

Men med mellanväggen och bommar säkrar du ju lasten genom förstängning så att hästen inte kan röra sig så mycket. Det är en form av lastsäkring man begränsar utrymmet hästen= lasten kan röra sig på.

Sen eftersom det handlar om levande last så får man anpassa utrymmet efter hästen beroende på tex om den är bredåkare eller inte. Men att ha hästen helt lös i transporten så den kan vända sig tex kan göra att släpet kränger häftigt, börjar vobbla och olyckan är då inte långt borta

Vid shettistransport har jag gjort så att jag ställt spånbal/ar framför som bogstöd. Visserligen har de inte varit så höga (hästarna alltså) så jag har inte varit orolig att de skulle hoppa över, vilket skulle kunna ske.
Ett tips bara!

Tack för tipset!

/Lizzie

Men med mellanväggen och bommar säkrar du ju lasten genom förstängning så att hästen inte kan röra sig så mycket. Det är en form av lastsäkring man begränsar utrymmet hästen= lasten kan röra sig på.

Sen eftersom det handlar om levande last så får man anpassa utrymmet efter hästen beroende på tex om den är bredåkare eller inte. Men att ha hästen helt lös i transporten så den kan vända sig tex kan göra att släpet kränger häftigt, börjar vobbla och olyckan är då inte långt borta

Jag kör min stor häst utan mellanvägg, hon är iofs fastbunden, men kan ändå röra sig i sidled. Det funkar inte att köra henne med mellanväggen i, inte ens med 3/4-bom. Däremot så står om hon som ett ljus i trailern och ställer sig på diagonalen.

Men visst känns det om hon skulle få för sig att kränga runt i trailern.

/Lizzie

Har man en gång i livet sett en häst som gått över mellanväggen för att vända sig, och givetvis fastnat där, så har man inte en tanke på att INTE binda hästen i transporten. Never. Det räcker med den bilden på näthinnan för att inse att för allas säkerhet - inte minst hästens! - SKA den vara bunden vid transport så den inte fritt kan iscensätta de infall som kan komma över en häst att testa.

Det behöver väl heller inte sägas att de skador en lös häst åsamkar sig vida överstiger de som (inte blir) när en fastbunden häst vänder lite på huvudet och tittar? Det är stor skillnad mellan att kika bakåt och inse att "ah, jag är lös, varför inte prova..." och den under färd kan hoppa över mellanväggen och fastna med benen?

När benen knäcks hör man ett krasande ljud som faktiskt inte har motsvarighet i något annat, det kan vara läge att fundera på ett par gånger när man väger in huruvida hästen ska sitta fast eller inte.

Precis som flera andra här, så har jag hästar som står stilla i transporten. Tror faktiskt dom är vanligare än den typen du målar upp.

Man kan ju också fundera över varför en häst inte står still. Är det för att den är av typen "hispervisper", ja då binder man den. Men är det en vanlig normal häst, så ligger svaret antagligen hos människan.
Är det då för att man tycker det är OK med en stökig häst eller förstår man inte att göra något åt det?

Jag ställde ett antal följdfrågor till dig för en tid sedan. Nu kanske det kommer svar? :)

LIA

Lia, jag har faktiskt slutat diskutera med dig, det är inte lönt. Därför kommer du heller inte att få några svar av mig.

Vi får enas att inte vara överens.

Jaha?
Hade det inte varit rekorderligare att svara på frågorna och förklara dina ibland till synes märkliga påståenden? Eller måste dom få stå oemotsagda?

Diskuterar du bara med dom som är överens med dig? Kan inte bli mycket till diskussioner i så fall.

LIA

Jag vet att du gärna går loss nu, men du får faktiskt respekter att jag inte fortsätter diskutera med dig. Alla kan läsa vad du anser och vad jag anser, sedan är det upp till var och en att förkasta eller ta till sig efter önskan och förmåga.

Jag tänker inte alls "gå loss". Vill du inte diskutera är det upp till dig. Men antagligen är det fler än jag som undrar varför du inte vill förklara dom påståenden och ibland felaktigheter du bidrar med.
Men, må så bli.

LIA

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 038
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
793
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama