Hästen lös vid transportering

Sv: Hästen lös vid transportering

Mätte i transporten. I högsta läge är det 115 cm "frihöjd" under bommen. Mellan bom och framvägg är det 95 cm. Hur ska fölet fastna där?

Bakbommen är tämligen onödig, eftersom rampen stabiliserar skåpet i bakdelen. Framtill är konstruktionen annorlunda i o m den avvinkling dom flesta har, plus att utan frambommen blir sträckan utan tvärstagning 1 m längre.

LIA
 
Sv: Hästen lös vid transportering

DIN transport ja. Det blir en udda diskussion och farliga antaganden om man ska utgå från en persons givna förutsättningar. Att säga att ALLA föl går in under ALLA frambommar måste du ändå hålla med om är att ta för mycket för givet.
 
Sv: Hästen lös vid transportering

MIN transport ja. Vilken är en vanlig på marknaden förekommande genomsnittstransport. Men låt oss gärna gå ut och mäta ett antal olika för att få fram ett genomsnitt!

Jag har, mig veterligt, inte sagt att "ALLA föl går in under ALLA frambommar". Det är vad du själv läser in. Jag skrev om "normala" transporter, vilket du ju noterade. Jag "kan" inte varenda transport!

Du påstår att Tranes bom är för låg ("utan skuggan av ett tvivel"). Vad menar du är lägsta säkra höjd?

Jag undrar fortfarande hur fölet ska fastna.Du skriver också: "Vänder sig hästen (lös och utan mellanvägg, min anm) trots att frambommen är kvar kommer den att få knöla ihop sig ordentligt för att få plats, och skaderisken torde vara mycket stor." Hur menar du här? "knöla ihop sig"?

LIA
 
Sv: Hästen lös vid transportering

Framför bommen får hästen plats med huvudet och halsen. Vänder den sig har den inte den platsen, och i en normaltransport med en genomsnittshäst (ej ponny) blir transporten för kort. Dessutom så saknas ju bogbom för att ta emot kraften vid acceleration/inbromsning.

Eftersom jag själv under väldigt många år haft Trane vill jag nog vidhålla att Tranes bommar är för låga, ja. Särskilt om man betänker att det är en liten risk att fastna under i förhållande till att trassla in benen över.
 
Sv: Hästen lös vid transportering

Måste vara trög med att få igång hjärnan idag, för jag förstår inte ditt resonemang. :o

Framför bommen får hästen plats med huvudet och halsen. Vänder den sig har den inte den platsen, och i en normaltransport med en genomsnittshäst (ej ponny) blir transporten för kort.
Den kan väl backa och/eller sänka huvudet om den vill den!? Var är problemet?
På vad sätt är en transport för kort?? Räcker den till för en vuxen häst, räcker den väl för ett föl?


Dessutom så saknas ju bogbom för att ta emot kraften vid acceleration/inbromsning.
Men den vill du ju ta bort helt och hållet! Så var är skillnaden??
Vid accerelation, vad gör en bogbom för nytta?
Med tanke på inbromsning, så kan man ställa in ett par halmbalar så fölet kan få stöd med bog/kropp. Dessutom gäller det att köra med maximalt förutseende och planering för att slippa kraftiga sådana.


Eftersom jag själv under väldigt många år haft Trane vill jag nog vidhålla att Tranes bommar är för låga, ja. Särskilt om man betänker att det är en liten risk att fastna under i förhållande till att trassla in benen över.
:confused: Mått? Lägsta säkra höjd?
Förklara gärna den sista meningen.

LIA
 
Sv: Hästen lös vid transportering

Risken är stor för tillexempel allvarliga skador i ansiktet, brutet nosben och i värsta fall bruten nacke om man skulle bli tvungen att bromsa in. Det behöver inte vara en kraftig inbromsning för att kunna resultera i riktigt otäcka skador och avlivning.
 
Sv: Hästen lös vid transportering

Jag transporterar alla mina hästar lösa. Det ger ingen mindre stabil färd, de rör sig ju inte mer bara för att de är lösa, dock tycker jag snarare att de har lättare att parera under färden. Jag har all utrustning kvar.

Det sista jag vill om jag råkar ut för en olycka är att få hjärnsläpp med en enkel knut när jag kanske ha två hästar i en tippad transport.
 
Sv: Hästen lös vid transportering

Jag transporterar alla mina hästar lösa. Det ger ingen mindre stabil färd, de rör sig ju inte mer bara för att de är lösa, dock tycker jag snarare att de har lättare att parera under färden. Jag har all utrustning kvar.

Det sista jag vill om jag råkar ut för en olycka är att få hjärnsläpp med en enkel knut när jag kanske ha två hästar i en tippad transport.

Men om du har två lösa hästar i transporten är inte skaderisken stor då?:confused: Eller har du väggen kvar i? å kan de ju inte parera genom att ställa sig på diagonalen och det blir sak samma som att ha dem bundna?

Vad gäller att snabbt få loss hästen så har jag ett sådant där transportgrimskaft med en "bullsnap"(?) i hästens ände och en panikhake i fästöglan.
 
Sv: Hästen lös vid transportering

Risken är stor för tillexempel allvarliga skador i ansiktet, brutet nosben och i värsta fall bruten nacke om man skulle bli tvungen att bromsa in. Det behöver inte vara en kraftig inbromsning för att kunna resultera i riktigt otäcka skador och avlivning.

Jag var med om en riktigt otäck olycka där släpet lossnade från bilen och slog över framåt över draget ner i diket. Den frambommen var formad efter hästens bog efteråt. Hästen undkom med ett cm-långt jack i läppen och några bulor på kroppen. Han blev inte ens stel i kroppen första tiden efteråt. Detta var 15 år sen och hästen är idag 21 år. Han hade inte varit det om han åkt utan frambom. Visst. Detta var en extrem händelse men den fick mig att aldrig någonsin vilja köra utan bom.
 
Sv: Hästen lös vid transportering

KL

Visst gick det att plocka ur transporten :) Så nu bär det av i morgon och hämtar fölis!
 
Sv: Hästen lös vid transportering

KL*

Hur resonerar alla ni som kör era hästar (ej föl) lösa egentligen?:eek:

Om man plockar bort all utrustning ur släpet vad tror ni händer om ni FAKTISKT råkar ut för en olycka!? Släpen är inte utformade som de är för intet.. Bogbom: Ger hästen utrymme för huvud och hals vid kraftig inbromsning samt förhindar att hästen slungas framåt, Mellanvägg: Stödjer upp hästen om ni t.ex måste väja hastigt/får sladd eller liknande.
Visst, man planerar körningen och kör extra försiktigt, men ni kan inte vara så blå-ögda så att ni förutsätter att ALLA andra trafikanter ni möter vid transportering i första hand tänker på era hästars säkerhet?

Vad tror ni händer om hästen står lös på sniskan, och helt plötsligt måste ni tvärnita? Hästen lär knäcka något när hen slungas rakt in i en platt vägg.

Ryser av bara tanken på allt som kan hända:crazy:
 
Sv: Hästen lös vid transportering

Visst, man planerar körningen och kör extra försiktigt, men ni kan inte vara så blå-ögda så att ni förutsätter att ALLA andra trafikanter ni möter vid transportering i första hand tänker på era hästars säkerhet?

Vad tror ni händer om hästen står lös på sniskan, och helt plötsligt måste ni tvärnita? Hästen lär knäcka något när hen slungas rakt in i en platt vägg.

Ryser av bara tanken på allt som kan hända:crazy:


Det här satt jag också och funderade på igår. Jag undrar också hur man gör när man kör så förutseende att ingenting någonsin kan hända? Kör man alltid och på alla vägar omkring i max 30 km/h? För det lär väl endast vara då man alltid kan bromsa någorlunda mjukt eller tom slippa bromsa för utspringande rådjur, älgar, bilister/bussar/långtradare som saknar broms och bara plötsligt svänger ut mitt framför näsan på en. Fartdårar som dyker upp bakom en skymd kurva på fel sida av vägen, mitt uppe i en omkörning, vägren saknas. Mm mm mm som man kan råka ut för när man är ute och kör.
 
Sv: Hästen lös vid transportering

kl

Det kan vara mycket trafikfarligt att köra en häst helt lös OM den skulle få för sig att röra sig kraftigt i släpet kan det bli mycket otrevligt. Så ur lastsäkringssynpunkt bör lasten=hästen säkras genom att man med hjälp av mellanväggar ser till att den inte kan röra sig så mycket.

Jag har ett fullblod som är ganska resvan, brukar stå still i släpet och åker lugnt. Då hon har haft flera föl har vi åkt en hel del till seminstation och då har jag fått göra utrymmet större så fölungen fick plats. Nu har jag ett ganska stort släp så sist tog jag inte ut mellanväggen utan justerade den så utrymmet blev tillräckligt stort.

Och så åkte vi som vanligt men det blev lite tokigt detta året. Pga av vad seminveterinären kallade en förbrunst slutade det med att vi fick åka nio gånger på tio dagar och de sista dagarna blev det rekordvarmt. Över 30 grader redan vid tio på förmiddagen, äckligt kvavt och vindstilla. På seminstationen blir det ibland långa väntetider och vägen till seminstation går inte att köra så fort. Jag ville heller inte stalla upp stoet där, hagarna är små, och det är mycket hästar i omlopp där, och de släpps ihop lite huller om buller

Så trots alla luckor på släpet öppna som mycket det gick blev det varmt i släpet och de sista dagarna la sig stoet till med att börja väva i släpet och det var absolut inget roligt alls! Det kändes rejält i bilen när hon började gunga och det var riktigt otäckt för det känns som om man inte riktigt har kontroll över ekipaget. Och ett släp som börjar vobbla kan orsaka hemska trafikolyckor med skador på både hästar och även eventuell mötande trafik. Det inträffade en dödsolycka för några år sedan pga av att ett litet lätt släp, alltså ingen hästtransport, var felastat, kördes för fort, började vobbla och en person i mötande bil hade ingen chans att väja utan dog på platsen.

Så last, även levande last bör säkras ur trafiksäkerhetspunkt. Och även resvana hästar kan plötsligt börja röra sig oväntat mycket
 
Senast ändrad:
Sv: Hästen lös vid transportering

kl

Du är som förare alltid skyldig att se till att din last är säkrad på erfoderligt vis. Förutom olycksrisken med hästar som kan ta sig ur transporter osv så kan man göra sig skyldig till brott om bommar osv inte används. Nu kan det ju finnas särskilda skäl till vissa transporter som gör att man tvingas köra hästen lös eller utan mellanvägg eller vad det nu kan vara. Transport av sjuk häst tex kan ju kräva en alternativ lösning.

Men om ens vuxna häst inte klarar av att stå uppbunden under resa så får man undvika att transportera den så långt det är möjligt.

Som sagts tidigare. Även den resvanaste häst kan börja röra på sig i transporten utan förvarning.

Jag Kan ju dela med mig av en egen erfarenhet..

Skulle i våras flytta våra ponnyer från ett stall till ett annat. Herrarna är inte särskilt resvana så jag körde ganska sakta på den minst trafikerade vägen. Båda stod uppbundna, mellanvägg och bommar på plats. Känner under färden hur hela transporten gungar till.. jag kollar i backspegeln och konstaterar jag jag bara kan se ett huvud i transporten. Inser ju att den ena lillkillen lyckats att slita sig och att vända sig. (gick alldeles utmärkt trots mellanvägg) Inte mycke att göra åt saken just då. Kommer fram till en skarp kurva som jag sakta smyger igenom och ser i vänstra spegeln hur framdörren på transporten svänger upp......

Innan någon nu säger att den från början inte var stängd så kan jag försäkra att det var den visst. Det är ALLTID det sista jag kollar innan jag kör.

Vad jag vill komma fram till är att hade inte bommarn varit ordentligt på plats så hade lilla killen förmodligen landat utanför transporten i den kurvan oavsett vilket håll han stod åt och det hade varit katastrof...

Lite rörigt blev det kanske...
 
Sv: Hästen lös vid transportering

KL*

Hur resonerar alla ni som kör era hästar (ej föl) lösa egentligen?:eek:

Om man plockar bort all utrustning ur släpet vad tror ni händer om ni FAKTISKT råkar ut för en olycka!? Släpen är inte utformade som de är för intet.. Bogbom: Ger hästen utrymme för huvud och hals vid kraftig inbromsning samt förhindar att hästen slungas framåt, Mellanvägg: Stödjer upp hästen om ni t.ex måste väja hastigt/får sladd eller liknande.
Visst, man planerar körningen och kör extra försiktigt, men ni kan inte vara så blå-ögda så att ni förutsätter att ALLA andra trafikanter ni möter vid transportering i första hand tänker på era hästars säkerhet?

Vad tror ni händer om hästen står lös på sniskan, och helt plötsligt måste ni tvärnita? Hästen lär knäcka något när hen slungas rakt in i en platt vägg.

Ryser av bara tanken på allt som kan hända:crazy:

Jag kör min shettis lös i trailern. Det finns ingen frambom så är tillräckligt låg så den passar henne.

Shettisen väljer själv att ställa sig baklänges mot färdriktningen. Och tar stöd med rumpan i väggen längst fram.

Det man måste tänka på är att köra ÄNNU mer försiktigt än när man har en stor häst i trailern.

/Lizzie
 
Sv: Hästen lös vid transportering

Vid shettistransport har jag gjort så att jag ställt spånbal/ar framför som bogstöd. Visserligen har de inte varit så höga (hästarna alltså) så jag har inte varit orolig att de skulle hoppa över, vilket skulle kunna ske.
Ett tips bara!
 
Sv: Hästen lös vid transportering

då är det en annan sak, vänder mig främst till dem som har nog stora, välhanterade och hyffsat lastvana hästar, som VÄLJER att köra hästen lös.. Jag förstår inte vad som pågår innanför pannbenet på dessa helt enkelt..

En kompis till mig hade en isis som halvt ramlade ut igenom skötardörren och fick riktigt fula skador av den upplevelsen..
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 038
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
793
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp