Sv: Hästen lös vid transportering
Jag menar naturligtvis stolpen i mitten.
Jag menar naturligtvis stolpen i mitten.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Framför bommen får hästen plats med huvudet och halsen. Vänder den sig har den inte den platsen, och i en normaltransport med en genomsnittshäst (ej ponny) blir transporten för kort.
Den kan väl backa och/eller sänka huvudet om den vill den!? Var är problemet?
På vad sätt är en transport för kort?? Räcker den till för en vuxen häst, räcker den väl för ett föl?
Dessutom så saknas ju bogbom för att ta emot kraften vid acceleration/inbromsning.
Men den vill du ju ta bort helt och hållet! Så var är skillnaden??
Vid accerelation, vad gör en bogbom för nytta?
Med tanke på inbromsning, så kan man ställa in ett par halmbalar så fölet kan få stöd med bog/kropp. Dessutom gäller det att köra med maximalt förutseende och planering för att slippa kraftiga sådana.
Eftersom jag själv under väldigt många år haft Trane vill jag nog vidhålla att Tranes bommar är för låga, ja. Särskilt om man betänker att det är en liten risk att fastna under i förhållande till att trassla in benen över.
Mått? Lägsta säkra höjd?
Förklara gärna den sista meningen.
Hur känner du inför riskerna som finns med att de inte har en bom framför bringan om de vänder sig? För jag gissar att ni inte ha "fram"bommar på alla sidor.
Jag transporterar alla mina hästar lösa. Det ger ingen mindre stabil färd, de rör sig ju inte mer bara för att de är lösa, dock tycker jag snarare att de har lättare att parera under färden. Jag har all utrustning kvar.
Det sista jag vill om jag råkar ut för en olycka är att få hjärnsläpp med en enkel knut när jag kanske ha två hästar i en tippad transport.
Risken är stor för tillexempel allvarliga skador i ansiktet, brutet nosben och i värsta fall bruten nacke om man skulle bli tvungen att bromsa in. Det behöver inte vara en kraftig inbromsning för att kunna resultera i riktigt otäcka skador och avlivning.
Visst, man planerar körningen och kör extra försiktigt, men ni kan inte vara så blå-ögda så att ni förutsätter att ALLA andra trafikanter ni möter vid transportering i första hand tänker på era hästars säkerhet?
Vad tror ni händer om hästen står lös på sniskan, och helt plötsligt måste ni tvärnita? Hästen lär knäcka något när hen slungas rakt in i en platt vägg.
Ryser av bara tanken på allt som kan hända
KL*
Hur resonerar alla ni som kör era hästar (ej föl) lösa egentligen?
Om man plockar bort all utrustning ur släpet vad tror ni händer om ni FAKTISKT råkar ut för en olycka!? Släpen är inte utformade som de är för intet.. Bogbom: Ger hästen utrymme för huvud och hals vid kraftig inbromsning samt förhindar att hästen slungas framåt, Mellanvägg: Stödjer upp hästen om ni t.ex måste väja hastigt/får sladd eller liknande.
Visst, man planerar körningen och kör extra försiktigt, men ni kan inte vara så blå-ögda så att ni förutsätter att ALLA andra trafikanter ni möter vid transportering i första hand tänker på era hästars säkerhet?
Vad tror ni händer om hästen står lös på sniskan, och helt plötsligt måste ni tvärnita? Hästen lär knäcka något när hen slungas rakt in i en platt vägg.
Ryser av bara tanken på allt som kan hända