Hästen lös vid transportering

Sv: Hästen lös vid transportering

KL

jag har varit med och bevittnat flertalet fruktansvärda olyckor där hästar stått lösa med mellanväggen kvar i trailern och vänt sig trots mellanväggen. Fruktansvärda skador på häst då de trampat sönder mellanväggen och skurit sig riktigt illa, två hästar fick avlivas, en stod nog som konvalecent i nästan ett år pga skadorna på benen.

Min står lös, mellanvägg och bom + bakgrinden kvar. Han lastar sig själv och jag har aldrig haft problem att köra mina tidigare hästar lösa heller. Jag vill inte gärna stå och försöka få upp ett krångligt spänne osv om det skulle ske en paniksituation

Fast jag har sett många hästar som du beskriver som även skadat sig även fast de stått bundna, bl.a en häst som bröt nacken när han klev över bommen. Olyckor kan ske oavsett men jag har hellre en lös häst då jag och så som sagt sett blodiga olyckor med fastbundna hästar

I min värld är både risken och statistiken att en fastbunden häst skadar sig betydligt mer sällan, än en lös som försöker vända sig med en mellanvägg som inte tagits ur. Du bedömer väl inte risken särskilt stor heller, att den ska kliva över bommen, eftersom du har den kvar, eller hur? : ) På vilket sätt skulle den klara sig bättre från skador om den bestämmer sig för att kliva över bommen lös, eller vänder sig med en mellanvägg som tar emot och är ivägen och finns att skära sig på?

Jag skulle aldrig transportera en häst lös (obs häst, inte föl). Jag anser att en häst ska klara av att vara uppbunden under färd. Klarar den inte av det skulle ja fundera på vad som gör att den inte klarar det och sen försöka jobba på det.

Jag använder mig alltid av lädergrimma för att om olyckan skulle vara framme och hela min hästs tyngd skulle hamna i grimman så vill ja att den ska gå av innan min hästs nacke.

Folk som kör utan bom (ok, de finns inbyggd bom också men några balar med halm är inte tillräckligt) framför hästen i färdriktningen får mig att se rött. Jag anser att de är folk utan en tanke på ansvar mot de andra trafikanterna.

KL

Jag ska hämta ett föl på söndag. Är det smartast att transportera med eller utan mellanvägg? Det gäller ett 6-månaders fjordföl och transporten borde gå knappa 2 timmar.

Vi har i princip bestämt oss för att ta ut väggen, så han kan vända och lägga sig utan att fastna. Men jag kanske tänker fel?

kl

Tänkte bara höra hur ni andra hade resonerat i följande situation..

Ska hämta en 1 1/2 årig unghäst ca 135-140 cm hög, har aldrig varit uppbunden och är väldigt lite hanterad överhuvudtaget.

Frågan är ju givetvis då hade ni kört han lös utan mellanvägg med fram o bakbom kvar och skiva vid frambommen för att förhindra att han kommer under, eller i spilta uppbunden? Är ca 3 timmars resa..

Svarar bägge ovanstående:

1) ut med all inredning och låt fölet själv bestämma hur det vill åka. Troligen mot färdriktningen
2) OM man väljer lös (vilket jag INTE hade gjort) - måste all inredning ut. Vänder sig hästen trots att frambommen är kvar kommer den att få knöla ihop sig ordentligt för att få plats, och skaderisken torde vara mycket stor.

Jag hade - och har gjort då vi hämtat ohanterad unghäst - lastat som vanligt (med mellanvägg) och bundit upp.

Tack då är jag inte helt ute och cyklar då för det var min tanke med, att binda upp med mellanväggen kvar alltså.

Min tanke var att då får den stöd från väggarna och kan inte leva runt plus att det börjar kännas lite stort att ha den lös som ett lite föl.

Jag skulle personligen inte vilja ha min häst helt lös.
Men är det möjligt får den gärna åka brett.
Sedan står inte min häst så hårt fast bunden utan kan vända runt huvudet helt.

All inredning: även frambommarna? Jag tänkte mig att ta ut allt men ha kvar bommarna fram och knö in en massa höbalar så att han inte kan gå under.

Du ska ta bort all inredning (även frambom) och ställa fölet löst. Så små ska inte bindas utan tillsyn. Var noga med att spärra/låsa framdörren så att fölet inte kan få upp dörren (jätteviktigt).

Senast ändrad:

All inredning. Ett föl som klättrar på balar och bom under färd, får in ett ben mellan bommen och balen, inbromsning som inte behöber vara hård. Mycket snabbt och effektivt sätt att knäcka ett fölben.

Men det står ju en bom rätt upp i mitten mellan frambommarna? Den sitter fast och går inte att ta ut väl? Känns inte sådär jättesäkert att ta bort frambommarna och låta den vara kvar så att fölet går runt där och ev. fastnar? Eller ska man försöka spärra bakom den bommen kanske?

Att binda upp har det aldrig varit tal om. Och naturligtvis ska vi låsa skötardörren. Det var lite det som höbalarna skulle vara till för också; att vägen fram till dörren ska vara spärrad.

Låter som du har en transport man inte ska använda om man transporterar föl. Ska man transportera föl utan mamma så SKA man ta bort frambommen. Skaderisken är mycket större än gemene man kan tänka sig.

Vad har du för släp? Kan du låna ett annat som lämpar sig bättre för föltransport?

Man kan ta bort de lodräta frambommarna, men är osäker på om det går med den som står i mitten. Jag trodde inte man kunde det på någon :o Jag har smsat hon som äger den och frågat, annars får jag låna en annan! Man vill ju gärna komma fram med en hel unge :D

Jag vet inte vad det är för märke.

Lodräta frambommar?! Jag fattar inget. Jag har bara vågräta frambommar och sedan en stolpe som går ner i mitten. Den tar vi bort när vi transporterar hästar lösa i släpet.

Ska man transportera föl utan mamma så SKA man ta bort frambommen.
Absolut inte, enligt min mening. Den behövs där för skåpets stadga. Avser "normala" transporter.

Om man sätter bommen i sitt högsta läge, på vad sätt är det farligt för fölet? Den knallar ju under.

Har man fästen etc som fölet kan skada sig på, får man åtgärda dessa.

LIA

Min står lös, mellanvägg och bom + bakgrinden kvar. Han lastar sig själv och jag har aldrig haft problem att köra mina tidigare hästar lösa heller. Jag vill inte gärna stå och försöka få upp ett krångligt spänne osv om det skulle ske en paniksituation

En av mina står också helt lös i släpet med grimman på dock. Hon står som ett ljus och skulle aldrig komma på tanken att vända sig i släpet. Har mellanvägg med 3/4 bom.
Jag anpassar efter hästen, den andra står bunden för hon är mer krånglig och kan stå och skrapa och greja. Unghästarna binder jag normalt eftersom de inte är så vana att åka.

Definiera en "normal" transport. Om det skulle vara Trane etc som avses är de absolut för låga i högsta läge, utan skuggan av ett tvivel. Att ha ett föl som fastnar på något sätt under en frambom - nej, tack så mycket.

För stadgans skull räcker det bra med bakbom, vilket ju finns i helbom till de flesta märken. Det räcker faktiskt utan bom också, vi har t ex flera släp som har betydligt tunnare konstruktion än ett hästsläp, utan att det påverkar skåpet. T ex möbelsläp i plyfa/glasfiber helt utan vågräta konstruktioner utöver de som man har att fästa väggarna i.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 038
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
793
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama