hästen krånglar sig när jag rider lätt

I

idavattenskida

Mitt halvblodssto är fortfarande på semester och latar sig om dagarna. Men jag tycker inte det är något att skylla ifrån på.

Har inte kunnat rida lätt mer än typ 7 meter normalt knappast någon gång under sommaren.. Hon ser inte ut att ha ont, ser inte besvärad ut eller har inte öronen bak när jag försöker... så att hon har ont i ryggen tror jag inte det beror på...
så fort jag försöker så tar hon galoppsprång på platsen och går åt sidorna och håller på...det är precis som att hon har glömt bort hur man gör haha!
kan tilllägga att jag rider på en uppklippt plan åker och ingen ordentlig ridbana...

hon är väldigt spattig i vanliga fall men jag har inte haft problem med att rida lätt på henne innan betet.

även om jag själv helst föredrar att sitta ner i traven så kan det inte fortsätta såhär heller...

några tips/råd/förslag??? börjar bli lite frustrerad på henne :|

Sv: hästen krånglar sig när jag rider lätt

Låter ju som om hon besväras av sadeln eller något annat med belastningen på ryggen tycker jag. En häst 'håller inte på' rent allmänt utan det mesta har en förklaring.

Tycker du ska se över sadeln och hästen. Det är inte så att sadeln glappar baktill och att det är det hon stör sig på? Dvs när du ställer dig upp i stigbyglarna lättar sadeln från hästens rygg baktill då du inte sitter och tynger ned den.

HUR rider du lätt?

Lättridningen ska bara mjukt "studsa" dig mjukt i sadeln i varje steg, du ska knappt lätta med baken alls.

En del ryttare rider lätt så våldsamt att det inte finns någon följsamhet alls, de kastar sätet uppåt/framåt och rörelsen blir alldeles för stor, det ska bara vara en mjuk rörelse som knappt märks annat än som en liten extra avlastning.

Om det går bra när du sitter ner, fundera äver hur stor skillnad det är när du börjar rida lätt. :)

tack för tipsen! ska kolla upp om sadeln ligger knasigt..
om den glappar, vad ska jag göra åt det? :O

jag rider helst med rätt långa stigläder så lättridningen är aldrig sådär våldsam som du beskriver det :) bekvämast sådär lätt och följsamt

Om sadeln glappar så passar den inte, dvs då får du ta ut en sadelutprovare som kan kolla vad som är fel. I många fall beror glappandet på att sadeln antingen är för sväng i bommen, eller för bred framtill så att den tippar framåt (eller både och). Är den för svängd måste du köpa en ny, är den för bred beror det på vilket märke det är på sadeln. Vissa sadlar har ju koppjärn man kan byta och ändra storleken på sadeln, vissa märken kan man värma om hos en sadelmakare.

Be någon titta när du rider, om bossorna lättar från hästens rygg baktill är det dags att ta ut en sadelutprovare. Sadeln ska ligga an hela vägen hela tiden medan du rider.

Ajdå. Det var en sadelinpassare med 9 års erfarenhet som valde ut min sadel åt mig he hehheh..
taskigt läge om den inte passar. Det är dock en sadel där man kan byta koppjärn på..

köpte sadeln i tidig vår när jag hade köpt hästen.. Då var hon säkert lite kraftigare över ryggen eftersom det var innan hon gick på bete och började slappa. Så jag får hoppas att jag bara behöver byta koppjärn :|

haha jag testade att rida med en tjockare sadelpad idag och allt flöt på fint.
fan vad jag underskattar små saker! :)

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 285
Ridning Hej börjar bli så sjukt less på det här! Min häst är mycket speciell och testar allt som går att testa.. Hon har varit på gränsen till...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 793
Senast: Minella
·
Hästmänniskan Nu är det bestämt. Hästen jag är medryttare på sedan tre år tillbaka kommer att tas bort lagom till jul - om inte tidigare :cry: Vi...
Svar
19
· Visningar
3 952
Senast: finapina
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 671
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar