johannasvensson
Trådstartare
Hej undrar baa vad ni gör om er häst inte lyder tacksam för svar
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
??? Du ska kanske vara lite mer specifik.
Som i när hästen inte lyder - vid ridning eller när du leder den eller ska kratsa hovarna kan vara en bra början
1. kolla så att den inte har ont (utredning av vet. helst klinik!)När jag rider så drar min höst ner huvudet men hur ska jag göra så han inte gör de mer och hur får man en häst att inte vara så stark
1. kolla så att den inte har ont (utredning av vet. helst klinik!)
...om allt ser bra ut och smärta kan uteslutas så...
2. kolla så att ALL utrustning passar. Passar sadeln? Tränset? Bettet?
3. Hur är den musklad?
4. Hur hanterar du hästen?
5. Hur rider du? Har du hjälp av tränare?
5. Trivs hästen i sin situation? (Stall, aktivering, hagar, sällskap, utevistelse o.s.v.)
Jag tror du behöver en hel del hjälp för att kunna ta igenom det här, laborera inte på egen hand med starkare bett eller liknande.
Hej undrar baa vad ni gör om er häst inte lyder tacksam för svar
Lite överdrivet att lägga ner 10 tusen tals kronor på en utredning av hästen bara för den drar tyglarna ur handen på sin ryttare!!
De rör sig snarare om att hästen lärt sig att den kan dra tyglarna ur handen på ryttaren och på så sätt slipper jobba... en helt ofarlig olat helt enkelt.
Ofarligt men ack så jobbig för ryttaren som kan trilla av när hästen kör ner huvudet.
Det man skall göra är att inte ge efter utan bibehåll händerna i samma position som alltid, vill hästen dra ner huvudet så får den dra sig själv i munnen helt enkelt... inte så skönt och hästen kommer sluta efter ett tag.
Lämna annars iväg hästen till en erfaren beridare som kan hjälpa dig och fixa "till" hästen åt dig!