Hästen inte lyder

Det betyder att du behöver ställa frågan så att vi vet i vilken situation den inte lyder.

Det är ju tex en jäkla skillnad på vad man gör om man ber hästen flytta sig lite åt sidan i stallgången och den inte lyder eller om den inte lyssnar på förhållande hjälper när man rider.

När jag rider så drar min höst ner huvudet men hur ska jag göra så han inte gör de mer och hur får man en häst att inte vara så stark
1. kolla så att den inte har ont (utredning av vet. helst klinik!)
...om allt ser bra ut och smärta kan uteslutas så...
2. kolla så att ALL utrustning passar. Passar sadeln? Tränset? Bettet?
3. Hur är den musklad?
4. Hur hanterar du hästen?
5. Hur rider du? Har du hjälp av tränare?
5. Trivs hästen i sin situation? (Stall, aktivering, hagar, sällskap, utevistelse o.s.v.)

Jag tror du behöver en hel del hjälp för att kunna ta igenom det här, laborera inte på egen hand med starkare bett eller liknande.

Då börjar man med att ta hjälp av en duktig tränare. ;)

En häst som känns stark i handen är förmodligen inte tillräckligt stark i sin kropp för att orka bära sig och därför springer den ifrån arbetet istället. Den behöver troligen stärka sig och bli mer lösgjord och lättaste sättet är att ta hjälp av en tränare som kan se att man gör rätt. :)

Min häst var också ganska stark, stel i sidorna och hade dessutom väldigt bråttom i början. Jag har ridit mycket övergångar, skänkelvikningar, framdelsvändningar, volter och serpentiner osv för att stärka, stretcha loss och lösgöra hästen. Med hjälp av tränare.

1. kolla så att den inte har ont (utredning av vet. helst klinik!)
...om allt ser bra ut och smärta kan uteslutas så...
2. kolla så att ALL utrustning passar. Passar sadeln? Tränset? Bettet?
3. Hur är den musklad?
4. Hur hanterar du hästen?
5. Hur rider du? Har du hjälp av tränare?
5. Trivs hästen i sin situation? (Stall, aktivering, hagar, sällskap, utevistelse o.s.v.)

Jag tror du behöver en hel del hjälp för att kunna ta igenom det här, laborera inte på egen hand med starkare bett eller liknande.

Lite överdrivet att lägga ner 10 tusen tals kronor på en utredning av hästen bara för den drar tyglarna ur handen på sin ryttare!!

De rör sig snarare om att hästen lärt sig att den kan dra tyglarna ur handen på ryttaren och på så sätt slipper jobba... en helt ofarlig olat helt enkelt.
Ofarligt men ack så jobbig för ryttaren som kan trilla av när hästen kör ner huvudet.

Det man skall göra är att inte ge efter utan bibehåll händerna i samma position som alltid, vill hästen dra ner huvudet så får den dra sig själv i munnen helt enkelt... inte så skönt och hästen kommer sluta efter ett tag.
Lämna annars iväg hästen till en erfaren beridare som kan hjälpa dig och fixa "till" hästen åt dig!

Det är väl högst relevant att ta reda på om hästen har ont, innan man börjar betsla upp/hålla hårt o.s.v?
Och ta hjälp av någon kunnig som kan hjälpa till med ridning, hantering och utrustning är väl knappast överdrivet?
Lämna iväg för tillridning är inte gratis det heller, dessutom kanske hästen fortsätter att dra med ts, även om den nu skulle fungera hos en tillridare.
Jag vet inte hur det fungerar rent praktiskt, men jag kan tänka att en tillridare inte borde vilja ta emot en häst som inte är ordentligt undersökt och det finns dokument på i vilket skick hästen lämnas hos tillridaren, utifall det skulle vara så att hästen HAR en skada som tillridaren i värsta fall förvärrar - och således får skulden för det.

Eller om tillridaren ser att utrustningen ligger illa och att hästen är obekväm med den, det kan ju ge skador på både kort och lång sikt om någon fortsätter att använda den på hästen.

Så tänker i alla fall jag.

Senast ändrad:
Man behöver varken betsla upp eller hålla hårt, bara lära sig hantera hästen ordentligt. Men det ena utesluter inte det andra, självklart är det en god idé att kolla att utrustningen passar och att hästen mår bra. Klinikutredning kan jag tycka är lite överdrivet när enda "symtomet" är att hästen är stark och drar tyglarna ur handen på ryttaren.

Min ena ponny var fruktansvärt dragit och stark när jag köpte henne. Det var "bara" att lära om vad bettet betyder, visa att man inte ska hålla emot utan släppa efter när ryttaren tar i bettet. Nu har jag fått beröm från andra ryttare som tycker hon är så mjuk och fin (jag tycker fortfarande hon blir väldigt hård emellanåt), så det har uppenbarligen fungerat. Har fått byta bett ett par gånger i processen tills vi hittade något hon gillade.
När hon försöker dra tyglarna hur handen på mig, händer rätt ofta när hon hellre vill skutta runt än att göra halt, håller jag helt enkelt bara kvar så gott jag kan tills hon stannat igen. Brukar inte utmana ödet utan bara göra en kort kort halt och sen gå vidare framåt. Hellre lite rätt än inget rätt.

Förutom att se över hästen måste man se över sig själv. Hur gör jag när hästen till exempel tar bettet?
Själv blir jag rädd, spänner mig och tar alldeles för hårt i tyglarna. Om jag bara tar ett par djupa andetag och släpper tyglarna går allt mycket bättre, hästen slappnar av och sänker huvudet och det går att stanna utan att hon drar emot.
Har suttit och tittat på folk som rider och ser ofta att de får problem med de enklaste saker just för att de gör för mycket. Allting blir så mycket lättare för både häst och ryttare om man slappnar av och gör så lite som möjligt.

Lite överdrivet att lägga ner 10 tusen tals kronor på en utredning av hästen bara för den drar tyglarna ur handen på sin ryttare!!

De rör sig snarare om att hästen lärt sig att den kan dra tyglarna ur handen på ryttaren och på så sätt slipper jobba... en helt ofarlig olat helt enkelt.
Ofarligt men ack så jobbig för ryttaren som kan trilla av när hästen kör ner huvudet.

Det man skall göra är att inte ge efter utan bibehåll händerna i samma position som alltid, vill hästen dra ner huvudet så får den dra sig själv i munnen helt enkelt... inte så skönt och hästen kommer sluta efter ett tag.
Lämna annars iväg hästen till en erfaren beridare som kan hjälpa dig och fixa "till" hästen åt dig!

:confused: Men vi vet ju inte varför den rycker tyglarna, en häst gör ju inte så för att det är kul. Någonting är definitivt fel om häster rycker. Smärta, obehag, ryttaren kanske har hård hand då ts verkar rätt så ung.
Därför kollar man i fall den har ont, om det är uteslutet kollar man utrustning, sen tar man hjälp av någon kunning som kan hjälpa en.

...jag gor om och gor ratt.

Det kravs tva for en dragkamp, och sadana beteenden IMHO brukar innebara att hasten har nagot som stor den - manga ganger ryttarens hand. Mjuka fina hander, lirk, lock, pock.

...ring en bra tranare i naromradet.

Låter som en busig liten ponny? Sådana har vi stött på några stycken. Gräset är gott och ryttaren har inte en chans, trillar kanske t o m av om ponnyn har tur ;) Ponnyer med små eller ovana ryttare på ryggen kan komma på många knep för att slippa arbeta eller få ett extra mål mat. :)

Det gäller att vara smartare/kvickare än ponnyn. Redan innan den har hunnit tänka att den ska dra ner huvudet så måste du hitta på något som får den att tänka eller gå framåt. Mer drivning är mycket bättre än att dra i tyglarna. Du får också lära dig att ana i förväg innan den ska göra något och lägga in en volt eller något annat klurigt som får den på andra tankar.

Öva också på din egen sits och balans så att du inte kommer i obalans om hästen rycker till. Man kan t ex rida helt utan tyglar och ha någon som leder. Kör "kvarnen" med armarna etc. Då blir du starkare i kroppen och får bättre balans.

Sedan gäller det att lära sig att vara lagom mjuk i handen, till en början kan du t o m pröva att rida på lång tygel, ifall problemet beror på att hästen tycker att du är för hård i handen. Det förutsätter förstås att hästen inte drar iväg eller att du blir rädd, då riskerar du att dra hästen för hårt i munnen. Men i skritt och lugn trav kanske. Om hästen drar ner huvudet precis när du gjort halt så måste du tänka på att ge eftergift direkt när hästen stannar. Om du har lagom långa tyglar och inte är hård i handen så kan du hålla händerna så att du får stöd mot sadeln om hästen rycker till. Då är det lättare att hålla emot och hästen får ingen "belöning" när den rycker.

Men - som andra har skrivit - ta hjälp av en tränare eller annan kunnig person som kan vara med dig. Någon som kan se vad det är som händer och hjälpa dig ur det. Våra svar kan ju vara helt fel eftersom vi inte har sett hur det går till eller vad du och hästen gör. Gör den lika dant om någon annan rider?

Alla hästar är "starka" - därför har man inte en chans att vinna en dragkamp. Det man får satsa på är att få hästen att vilja samma sak som man själv vill. Pigga hästar/ponnyer som gärna drar och ligger på måste man ändå våga driva framåt. Drar man bara i tyglarna så lyssnar den snart inte alls.

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 034
Hundhälsa Hej, Som rubriken lyder väntar en flytt till Grekland för mig och min hund. Rabiesvaccin ordnade jag i måndags. Har du varit till...
Svar
13
· Visningar
753
Hundhälsa Hej! Som rubriken lyder så undrar jag vad ni har för foder till valp? Det finns ju mer val av foder än man kan räkna nästan! Min kom...
2
Svar
22
· Visningar
1 119
Senast: linnsan
·
Hästmänniskan Som rubriken lyder.. vilken gren/grenar eller annat inom häst sysslar ni med och hur kom det sig att ni började med just det?
2
Svar
36
· Visningar
1 870
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar