Hästen hatar skäckar...

K

korsningsponny

Min kompis häst hatar verkligen alla skäckar, när hon var på hoppträning så var det en Svart/vitskäck med och så fort den kom i närheten så försökte han attackera skäcken hela tiden, samma sak när han såg en brun/vitskäck (en shettis), ville inte ha den nära sig....

Varför betedde han sig så? :confused:

Sv: Hästen hatar skäckar...

Han kanske trodde det var en kossa...egentligen kanske han hatar kossor!

han gillar faktiskt inte kor heller, kanske för att dom är fläckiga och så tror han att det typ är kor på ridbanan.... ;)

har hört någonstans att en del hästar inte vill ha skäckar i sin flock bara för att dom syns så bra och inte är så kamoflerade.

nån mer som har nån idé?

Jag har oxå haft en häst som hatade skäckar!! Hon tyckte inte om vita hästar lr ponnyer, men det värsta hon visste var skäckar, hon gick till attack.
Men däremot hade hon inte problem med kossor, hästarna måste ju se skillnad på en ko och häst. Snarare är det nog så att färgen är avslöjande. Vita hästar är ju nästan alltid ranglåga för att de utgör, för den vilda flocken, en fara.Det måste ju vara samma med skäckarna.

Ja, hästar är bra lustiga. Mitt sto var livrädd för fjordhästar! Kändes skitdumt när alla trodde att jag var värsta fjording-rassen ( dom är ju supersöta!) när jag höll mig i andra delen av ridbanan eller helst inte vara på träning med en fjording. Men efter enträget tränande har hon insett att de inte är farliga trots sin frisyr och annorlunda dialekt. :D

// Ulrica

Senast ändrad av en moderator:

Min 6-åriga valack är absolut livrädd skäckar, är det en skäck inne på framridning/framhoppning samtidigt så kan jag lika gärna gå därifrån, kommer den närmare än 5 meter kastar han sig åt andra hållet och bara frustar. Han beter sig inte tex skimmlar, kossor bryr han sig inte heller om, men skäckar de äter nog upp honom :D

Min häst är prickig och ändå är hon högst av alla i rang!?!?

MIn förra foderhäst va oxå rädd för skäckar! Och fläckiga kor men inte enfärgade...Hon gick inte i närheten av honom å när han försökte gå till henne attackerade hon..

För att gå mot strömmen har jag en häst(valack) som fullkomligt ÄLSKAR allt vad skäckar, VITA hästar och ponnyer mindre än kat D heter! :love:
Speciellt om det råkar vara ett sto.... :rofl:

Mitt sto gillar inte mörka hästar. Detta beror på att hon blivit attackerad av en i ridhus. Detta gör att hon blir väldigt osäker om/när hon möter en häst i galopp och hon hamnar mot väggen. Då kan hon få lite "tilt" när hon känner sig trängd.

Min förra häst tyckte heller inte om skäckar... Inte heller shetlandsponnyer. iofs var hon rätt noga med vad för häst hon skulle tycka om öht men just de sorterna klarade hon inte. de skulle hon äta upp :devil:

GAnska kul grej det där med skäckar..
För tre år sedan ringde en tjej och frågade om hon fick ha sin ettårshingst på vårt bete..
Helt Ok tyckte vi..
Och när hon sedan kom så tappade vi hakorna.
Hon hade en tinkerkorsning av skäckfärg..

Själva hade vi 17 travarhingstar, mörkbruna..dom flesta utan tecken.

Shit, tänkte jag..det går åt skogen.

Jag sa till henne att det kanske blir ett elände för hennes häst.
Men hon ville prova.

Så in med skäcken i hagen.
17 hingstar dundrade fram och spanade..
-jag först!! skrek alla..

Skäcken stog bara kvar och glodde.
Och det hände ingenting.
Alla 17 spanade först och kände/klämde/bet/nafsade.. och kom på att det "där" var nog en häst i alla fall.

Så dom enda som frågade om saken var grannarna..
-Har ni växelbete?? Frågade dom..

-Nää, sa vi.. det är faktist en häst..kolla själv om du vill..

AM

Min bruna nordis avskyr vita hästar, men inte prickiga. Vi har en av varje i stallet. Pricken går i samma hage som min kille och allt är frid och fröjd men jag betvivlar att det skulle gå lika smidigt med den vita. Var på banan med nordisen samtidigt som den vita var där. Varje gång vi kom i närheten av den andra hästen började pållen min vända på arslet för att ge hästen en känga, så gör han aldrig annars. Var bara att ge upp och dra därifrån innan han lyckades komma åt sitt hatobjekt... :mad:
Han är heller inte särskilt förtjust i småhästar eller föl, tycker att de ser fruktansvärt misstänkta ut. Allvarligt, vad är det för en häst som knappt är lika stor som grisarna på gården? Väldigt suspekt... :eek:

Alla hästar både på betet och hemma (är inackoderad med över 20 st hästar) fullkomligt älskar vårt skäcksto. Killarna skriker efter henne när hon går förbi (brunstar ej) och på betet hade hon ständigt en kavaljer som "skyddade" henne. ;) ;)

Fick faktiskt höra det för länge sedan att just skäckar, skimmlar och fjordingar är mest utsatta för "mobbing". Förmodar att det är för att deras färger är ganska avvikande från många andra hästars.

Det har jag hört även vita,mousblacka hästar fast fjordingar var något nytt :angel:

/Donald duck

korsningsponny skrev:
har hört någonstans att en del hästar inte vill ha skäckar i sin flock bara för att dom syns så bra och inte är så kamoflerade

Jo det är så , skäckarna syns så väl , och jag tror det kan vara anledningen , men på ridbanan? :confused: i hagen tänker jag mer på då... :crazy:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 147
Senast: Masqueradee
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar