Hästen har börjat "buga" ihagen?!

Is

Trådstartare
Hoppas på lite tips och råd, höra lite olika åsikter, om jag bara målar jävulen på väggen eller om jag faktiskt borde kontakta veterinär igen.

Som rubriken säger min häst har börjar "buga" eller snarare sträcka på sig som en katt med frambenen rakt fram och ändan upp i vädret. Detta är inget han har gjort förut på de två åren jag har haft honom och den senaste veckan har han gjort detta nästan varje dag.

I vanliga fall kanske jag inte skulle bli orolig men dels har jag inte sett någon häst göra detta förut och dels så var han ordenligt skadad i sommar då han hade fått ett slag över manken som gjort att tonutskotten fått små pålagringar.
Enligt veterinärerna så ska detta inte ha någon inverkan på honom och han rids normalt sedan några månader tillbaka men nu har han alltså börjat med detta sträckande.

Är det någon som varit med om att någon häst har sträckt sig på detta vis förut? Har den hästen så fall alltid gjort så eller börjat efter en skada eller liknande?

Vart änu mer oroad när jag talade med en annan kvinna i stallet som håller på med någon slags behandlig på hästar där hon sträcker och töjer och masserar vet inte vad det heter men har förstått att hon är duktig iaf. hursomhelst så berättade hon att hon hade bara sett en ända häst tidigare som gjort samma "bugning" som Snorri och den hästen hade gjort det efter just en sådan behandling som hon jobbar med.

Kanske borde tillägga att värken jag eller någon annan har någonsin tränat snorri på att buga så detta är alltså något han helt själv har kommit på.

Sv: Hästen har börjat "buga" ihagen?!

En ponny jag hade förut "gjorde yoga". Varje morgon när jag kom för att fodra sträckte han på sig som en katt när han vaknade till. Såg jätteroligt ut, och skönt. Den var en kraftigt byggd B ponny, men han var otroligt smidig.

Min häst gör så ofta på morgonen när jag ska släppa ut henne. Hon gör det i boxen, jag har fått uppfattningen att hon legat men stigit upp precis när hon hör att jag kommer. Hon gör precis som du beskriver, rumpan i vädret och raka framben, dessutom gäspar hon oftast. Sen när hon går ut ur stallet passar hon på att sträcka bakbenen ett i taget när hon lyfter dom över tröskeln. Ser lite ut som en katt... Jag har inte uppfattat att hon skulle ha ont nånstans,tvärtom ser det rätt skönt ut. Däremot gjorde hon det inte när hon precis fått fång, men nu gör hon det igen så jag tar det som ett gott tecken!

Min är också kraftig men nog ändå ganska mjuk och smidig.

...trodde nog att det var vanligt att hästar gjorde så...

Exakt sådär gör min pålle också, fast bara på morgonen när han skall sträcka på sig ordentligt innan frukosten.. Trodde också att det var ganska vanligt att hästar gjorde så..

vågar ju inte säja 100, men du behöver nog inte oroa dej- har sett hästar "sträcka på sig" på just detta sätt flera gånger! tex när man ska ta ut dom från boxen till hagen osv och dessa hästar har varit helt friska.:)

Jag har två pållar i hagen som "bugar" eller sträcker på sej, precis som en katt.
Den ena är 24 år och jag tror det är bra att han sträcker på sej. :bump:

min lille minishettlandsponny gör samma sak varje morgon, sträcker fram frambenen och för övriga kroppen bakåt- som om han rätade ut ryggen.... han är såå söt...

min gör precis likadant.

sen kan man ju undra hur duktig denna "behandlare" är som du fråga eftersom hon aldrig sett det förr? :confused: håller man på att massera och behandla hästar så tycker iaf jag att man borde veta att det är vanligt att hästar sträcker på sig ibland. Min gör det i boxen och ibland i stall gången(:crazy:) om jag har stått och borstat henne lite fööör länge, alltså inte bara när hon ska ut på morgonen.

min gammla häst gjorde ofta så när han hade legat och sovat. när han reste sig så sträckte han på sig precis som en katt. :)

Min ena häst gör också så och hon är helt frisk.

Ibland gör hon det i boxen på morgonen och ibland i hagen mest före utfodring.

Tack till alla.
Ja alltså jag har också sett hästar som sträcker på sig och sträcker på benen mm tex på morgonen när man leder ut dem som de flesta hästar som ni skriver om gör. Nu går Snorri på lösdrift och står ALDRIG inne så han ligger inte i någon box och blir stel. och som jag sa hade nog inte reagerat om det inte var för att han börjat med detta precis nu och såå ofta.

Mitt varmblod gör också så på morgonen, det är väl skönt att sträcka på sig :D
Han ser ut att njuta väldigt när han gör sin morgongympa iaf ^^

Men han ligger säkert ner och sover han också... och står och halvsover, tycker väl det är skönt att sträcka på sig lite...

Min ponny gör så varje dag, varje morgon innan hon ska gå ut. Gör det även i hagen. Nu har hon även börjat lägga sej i ett par minuter innan hon ska ur boxen.
En rolig prick med mkt hyss för sej. Trodde hon va sjuk när hon bara slängde sej ner i boxen, men nej då -Upp igen och pussa matte i ansiktet med en slabbig betfor tunga:rofl: Något som hon också gör varje morgon.
Min nye häst stretchar alltid på morgonen och lite grann i hagen. Avelsmärren har jag inte sett göra så en enda gång under de 6år jag haft henne.

Jag tror inte att dubehöver vara orolig. En del hästar är tydligen noga med gympan:)

Alla mina tre gör så! Minstingen som flyttade ihop med de andra när han var sex månader har nog lärt sig av de andra att man gör så på morgonen!

Mina Hästar sträcker också på sig .
Dom går på Lösdrift .
Fullbloden som står på stall sträcker sig också ! Fullkomligt Normalt
Det gör ju alla djur, även djuret "Människan"
Hej från Hambo

Min åring (blir två i vår) gör så varje morgon innan hon ska ut ur boxen.Precis som en hund gör på morgonen.Och hon bugar sig riktigt långt ner! Ser för härligt ut.En annan häst i stallet sträcker sig fast han stäcker bakbenen genom att kröka rygg,böja upp natcken rejält och sträcka bak bakbenen rejält.Kanske har din häst lärt sig detta nyss helt enkelt.Om hästen verkar fräsch och glad är det absolut inget att oroa sig för.

Kan tillägga att det gärna kommer en ljudlig fis när min åring sträcker på sig på morgonen..en riktigt lååång gooo morgonfis=) hihi!

Senast ändrad:

Kan väl tänkas att han nu, efter en längre tid med lite halvrisigt väder är lite tröttare än normalt, vilket kanske leder till att han ligger ner och sover längre än normalt. Efter skadan är han då kanske lite stelare än vanligt när han legat länge, sånt kan nog sitta i ganska länge efter en mer omfattande skada.

Så länge han rör sig normalt och inte verkar protestera vid ridning skulle jag inte oroa mig, kanske skulle jag ställa honom i box några timmar om dagen med en back-on-track-pad där han var skadad, för att hjälpa till lite med cirkulationen.

Kan väl tänkas att han nu, efter en längre tid med lite halvrisigt väder är lite tröttare än normalt, vilket kanske leder till att han ligger ner och sover längre än normalt. Efter skadan är han då kanske lite stelare än vanligt när han legat länge, sånt kan nog sitta i ganska länge efter en mer omfattande skada.

Så länge han rör sig normalt och inte verkar protestera vid ridning skulle jag inte oroa mig, kanske skulle jag ställa honom i box några timmar om dagen med en back-on-track-pad där han var skadad, för att hjälpa till lite med cirkulationen.

Ja det var ett bra tips. Och det du skriver låter väldigt rimligt.:bow:

Och Till er andra tack för alla svar. Ja naturligtvis sträcker även hästar på sig och jag har sett många varianter speciellt på hästar som står i box. Just Snorris stil var något helt nytt för mig och då har jag ändå haft egen häst i 10 år och som jag sa förut hade nog inte reagerat om han haft denna stil sedan jag fick honom men har haft honom i snart tre år och han började med det här nu Efter att varit skadad så då blir jag nojig.

Jag har haft en ponny som gjorde så. Han gjorde det inte alltid, utan ibland, särskilt på morgnarna innan utsläpp. Han såg ut ungefär som när en katt sträcker sig bakåt med huvudet ner och rumpan uppåt bakåt. Han gjorde det inte i samband med någon skada eller liknande, utan jag tror han helt enkelt sträckte på sig.

Finns ju fler sätt hästar sträcker på sig, tex drar upp nacken högt och strtchar genom hela ryggen, eller sträcker bak ett bakben och sänker ryggen och sträcker ut. Så mår hästen bra i övrigt så tror jag att han bara sträcker på sig!

Liknande trådar

Hästvård Min häst som jag har haft i många år och som normalt är en lugn och trygg individ har uppvisat några konstiga beteenden från och till...
Svar
14
· Visningar
2 944
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 920
Hästvård 18-årigt halvblod imp. Irland, hade en kotledsinflammation 2009 som behandlades med tuppkam och läkte fint. Han röntgades i samband med...
Svar
4
· Visningar
1 574
Senast: Ekblomma
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 377
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix