Hästen har blivit dum i huvudet

J

Jojo_92

Jag antar att jag kommer att få många reaktioner på den här tråden. Jag vill bara ha svar, inte en massa dömande inlägg och elaka ord.

Jag har en ponny på 13 år som jag brukar rida rätt så regelbundet. Han har alltid varit lite knäpp och inte gjort som jag vill men vi har alltid kommit över det. Han är otroligt flockbenägen och jag kan absolut inte rida ut på honom ensam utan att han kastar av mig och springer hem. Det har dock aldrig varit ett problem eftersom jag aldrig rider ut på honom ensam utan struntar i det.

Men nu på sista tiden har han börjat bocka otroligt mycket och fått av mig en hel del gånger. Han är värre än en rodeohäst och det har börjat bli omöjligt att sitta kvar.

Under helgen åkte jag iväg och fick hjälp av en stallkompis att ta hand om honom. Han gick inte på hela helgen utan var bara ute i hagen. När jag skulle plocka in honom igårkväll bockade han och sparkade ner mig och stack sedan in i stallet. Det har aldrig hänt förut! Trots att han har stått längre perioder än så och han var inte ensam ute. Det ska kanske tilläggas att stallet bara ligger max 25 meter från hagen.

Idag bestämde jag mig för att trots att jag hade ont i benet longera honom ute på fältet. Där försöker han sparka ner mig och drar runt mig som en idiot. Sen sticker han in i stallet igen. Jag tog honom då till en tom hage och så fick han springa av sig där.

Det enda jag försöker säga är att han har aldrig varit såhär. Jag vet inte vad jag ska göra och då har jag ändå haft honom i två år. Han har inte ont någonstans vad jag kan se eller känna och jag är inte rädd för honom när jag hanterar honom. Alltså känner han ingen rädsla från mig.

Snälla någon som har en idé om vad det här kan vara? :confused:

Sv: Hästen har blivit dum i huvudet

även om inte du kan känna att han har ont någonstans så kan han ju ha det ändå. ser att du går på Bollerup - du har ju en klinik att tillgå! börja där!

1. Veterinärkolla honom (helst på klinik)
2. Skaffa en tränare.

Förutsatt att han inte har ont så kan detta ha pågått under två år. Ett steg blir till två steg som blir till tre... Till slut tar hästen över helt och verkar inte ha någon respekt för dig.

Jag kan ju tycka att även om hästen har ont så ska man kunna leda in den från hagen till stallet utan problem, så du borde ändå hitta en tränare som är villig att hjälpa dig med markhanteringen i första hand.
När den väl sitter så kanske hästen ger sig i ridningen....

Han har aldrig gjort så förut och betett sig som en gud från marken. Så jag ser inte att det är problemet. Han har blivit veterinärkollad regelbundet men de hittat ingenting!

later som stor disrespect fran hastens sida mot dig TS och jag skulle ta hjalp av en tranare. Speciellt som du sager det har hallit pa sa lange som du har agt honom. Plus garna en vet genomgang, som tyvarr kostar en massa pengar. Men det kan atminstonde utesluta vissa saker.
Du sager han har aldrig varit sa har forut, men jag tror inte att han helt plotsligt har borjat, det maste vara en anledning till det hela.
Igen ta hjalp med tranare/kunnig person och arbeta pa markarbete. Fran dar till ridningen.. Och forlat, men det verkar som hasten inte tycker om dig for ngn anledning.. Hur ar han nar andra hanterar honom?

Det är vanligt att man som hästägare tycker att det kommer som en blixt från klar himmel. Oftast har problemet dock funnits där en längre tid men uttryckts mer subtilt. T.ex. kan hästar som plötsligt trycker upp människan i väggen ha trängt människan hundratals gånger tidigare, men då bara genom att spänna ut bogen nån centimeter eller inte flyttat sig flytande fysiskt eller psykiskt vid tryck. Det handlar om signaler som man nästan garanterat missar om man inte vet man ska "leta" efter.
Sen finns det givetvis hästar som genomgår en personlighetsförändring från en dag till en annan, men en orsak finns det alltid.

Det första jag skulle göra var att kolla ponnyn på klinik (rygg, tänder, alltihop- vissa hästar blir personlighetsförändrade p.g.a. hjärntumör), efter det låta en bra equiterapeut känna igenom honom och slutligen kolla sadel och utrustning. När jag väl har klart för mig att det inte fattas honom något kroppsligen är det läge att kolla omgivningen (behöver han hagkompis, minska kraftfoder etc.) och sedan skulle jag sätta hårt mot hårt.
Ta då hjälp av någon som är dokumenterat duktig på problemhästar.

Han har nu 2 dagar i rad sparkat ner dig/eller försökt sparka ner dig och stuckit ifrån dig! Det klart att markhnateringen är ett problem! Åtminstone skulle jag anse det om min häst betedde sig så...
Det bästa är faktiskt att det tar c:a 2 minuter att få dem väldresserade igen...så starta från ny kula se till att du kommer att klara av det bara ta hjälp av någon så att du lyckas!

Att hästen bockar av dig är ett riktigt problem om du vill kunna rida den. Ta hjälp av uppförsbackar det är mycket lättare att sitta kvar i uppförsbackar på bockande häst. Sitt av i nedförsbackar. Han får inte få av dig helt enkelt.Ta Lär dig känna av hans varningssignal vid bockning och försök bryta mönstret. När bockar han? Beröm när han gör ngt bra. Kan du inte rida hnm ensam, se till att du är ute och leder honom ensam så att han märker att ni klarar av saker gemensamt. Men framför allt: Var rädd om dig!

Trots att du är övertygad att allt är ok med ponnyn skulle jag ändå tycka att du låter ngn kolla på den och kolla att sadeln passar då den börjat bocka mera. För en ponny jag träffade hade sadelbomen gått av på och det var därför han bockade så mycket...

Kolla först utrustningen och hälsan på ponnyn.

Sedan tänkte jag, har du ingen stor och stark person i din omgivning som kan sitta upp och hjälpa dig med bockningen? Det är inte jättesvårt att bli av med om man är tuff och har en halsrem att hålla sig i.

De flesta som rider unghästar brukar vara bra på sånt... :p

Kolla först utrustningen och hälsan på ponnyn.

Sedan tänkte jag, har du ingen stor och stark person i din omgivning som kan sitta upp och hjälpa dig med bockningen? Det är inte jättesvårt att bli av med om man är tuff och har en halsrem att hålla sig i.

De flesta som rider unghästar brukar vara bra på sånt... :p

och om det är så att TS går på Bollerup, vilket det verkar som, så finns det en hel hög med duktiga människor at tillgå (åtminstone på min tid). både andra elever som kanske har mer vana + läser unghästkursen och lärare att ta hjälp av. dessutom två väldigt duktiga veterinärer med klinik på gården!

Antingen har ponnyn ont, eller så har den kaxat till sig så att den anser dig som en slagpåse.

En sak är säkert, en häst får ALDRIG ge sig på en människa! Gör den det, så är alla medel tillåtna.

Är den kollad och det inte finns något som kan göra ont, så är det dax att sätta sig i respekt. Skulle en häst slå mot mig så lovar jag att innan jag skadar mig så lär jag slå för mitt liv!! Sparka och bitas är helt oacceptabelt och ska kännas ordentligt!

De hästar som börjat mopsa mot migoch ska sparka, har jag iaf slagit före, innan dom ger sig på mig!! Och då menar jag slå! JAG är ledaren och mot ledaren sätter man sig INTE upp oavsett vad som händer!

För det första så kommer du inte att komma någonstanns med hästen om du anser att den är "dum i huvudet"... Det finns ingen häst som är dum, alla problem härstammar till människan så har du problem med ponnyn så är det pga dig själv för att du inte kan hantera den, den rä helt enkelt för svår för dig, alt så har den ont men det är fortfarande människans ansvar att kolla upp hästen. En häst kan inte själv ringa vet och be om en tid!

För det andra så kan du inte se om den har ont, det behövs en utbildad veterinär och ev tom en röntgen för det.

Att hästen inte skulle tycka om mig... på grund av vadå? Anser du att jag misshandlar min häst? Jag har ridit i 11 år och under den tiden aldrig någonsin misshandlat någon häst eller vanvårdat den.

Det verkar inte som om ni förstår. Hästen är veterinärkollad. Jag har tagit hjälp av tränare. Och han var verkligen aldrig gjort så innan. Det är klart att om man som okänd person hör att någon tycker att ens häst har blivit knäpp i huvudet och att ingenting fungerar så tror man direkt att personen måste vara oerfaren och det måste vara något fel på den.

Tack för alla vettiga svar föresten! Jag har nu plockat bort kraftfodret och senast igår så red vi en 14 kilometersrunda med mig barbacka på i tung trafik. Så det börjar gå bättre. Men när han liksom "dampar loss" och bockar så är det som att ha ingenting mellan händerna. Han försvinner och blir okontaktbar som om han fick en black out. Men jag jobbar alltid runt det. Nu hade vi dykt på ett nytt problem och jag tänkte att jag skulle söka hjälp här för en gångs skull. Men jag ångrar mig faktiskt nu för hästmänniskor kan vara så fruktansvärt dömande :/

Men tack för de bra svaren iaf! :D

Nu tycker jag inte att du fått ett enda dåligt svar. Ingen har sagt att du misshandlar din häst, vet ej var du fått det ifrån. Och om hästen är kollad så den är frisk, så finns helt enkelt inget annat alternativ än ryttaren som har problem. Det betyder inte att du är dålig eller dum, det betyder bara att din ponny fått övertag.

Bra att prova ta bort kraftfoder, så länge ponnyn inte blir lat. Men en tränare eller tyngre/duktigare ryttare skulle heller inte vara fel!

Du har skrivit att ponny är kollad av vet, är det sedan han blev plötsligt förändrad? Är det gjort på klinik? Vad kollades?

Jag tycker det är oerhört viktigt att man är säker på att man kollat det som kollas kan när hästen plötsligt ändras. Det vore hemskt och veta att man korrigeringsridit något som grundar sig på hästens smärta.

Om du däremot med hjälp av veterinär kunnat konstatera att allt är som det ska så vore mitt nästa steg att ta hjälp av en tränare. Regelbundet. Både vad gäller ridning och markhantering.

Han är inte kollad sen det slog till i huvudet på honom vilket var i måndags, men det kommer en massör om två dagar som ska gå igenom ytterligare.

Jag tycker att om man säger att min häst inte tycker om mig av någon anledning. Så anspelar det ju på att jag skulle göra något illa mot honom?

Men jag håller på att ordna upp problemen nu så vi kan lägga ner det här. Jag är dock otroligt glad för alla svar jag har fått! :D

Jag är oerhört fascinerad av hur du, efter de problem du beskrivit, sätter dig upp och rider 14 km i tung trafik barbacka.
jag undrar ärligt, vem det är som har huvudet med sig, av dig eller hästen! :confused:

Varför tänka tanken att rida 14kilometer på en tungtrafikerad väg med en häst som du själv säger dampar loss och bockar och omöjlig att sitta kvar på?

Det känns väldigt dumt gjort.. Vad hade hänt om den "dampat loss" på vägen bland fordon och det inte går att sitta kvar då? Troligtvis hade du inte haft någon häst kvar och ev hade du inte varit i livet heller..

En häst kan inte bli "dum i huvudet" bara sådär, utan antingen har nåt hänt, överutfodrat den eller så har ni mjäkat med den.. Det finns alltid en orsak till att hästar gör som den gör. Och nästan alltid är det hanteringen som brister..

Han är inte kollad sen det slog till i huvudet på honom vilket var i måndags, men det kommer en massör om två dagar som ska gå igenom ytterligare.

Jag tycker att om man säger att min häst inte tycker om mig av någon anledning. Så anspelar det ju på att jag skulle göra något illa mot honom?

Men jag håller på att ordna upp problemen nu så vi kan lägga ner det här. Jag är dock otroligt glad för alla svar jag har fått! :D

Då är han ju faktiskt inte kollad sen det hände, vilket nog var det folk försökte föreslå som åtgärd redan i början av tråden. Vilket också är vad jag fortfarande föreslår.

Jag vet inte vem som har sagt att din häst inte tycker om dig, men inte är det jag. Är inte så säker på om någon annan här har skrivit det heller, snarare är det kanske så att de menar att du och din häst inte förstår varandras kommunikation?

För övrigt måste jag nog hålla med andra om att det inte är helt smart att rida barbacka på en tungt trafikerad väg med en häst som inte är helt stabil. Tänk om han hade skickat av dig och sprungit upp på vägen :eek:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.