Hästen har blivit dum i huvudet

Sv: Hästen har blivit dum i huvudet

Att hästen inte skulle tycka om mig... på grund av vadå? Anser du att jag misshandlar min häst? Jag har ridit i 11 år och under den tiden aldrig någonsin misshandlat någon häst eller vanvårdat den.

Det verkar inte som om ni förstår. Hästen är veterinärkollad. Jag har tagit hjälp av tränare. Och han var verkligen aldrig gjort så innan. Det är klart att om man som okänd person hör att någon tycker att ens häst har blivit knäpp i huvudet och att ingenting fungerar så tror man direkt att personen måste vara oerfaren och det måste vara något fel på den.

Tack för alla vettiga svar föresten! Jag har nu plockat bort kraftfodret och senast igår så red vi en 14 kilometersrunda med mig barbacka på i tung trafik. Så det börjar gå bättre. Men när han liksom "dampar loss" och bockar så är det som att ha ingenting mellan händerna. Han försvinner och blir okontaktbar som om han fick en black out. Men jag jobbar alltid runt det. Nu hade vi dykt på ett nytt problem och jag tänkte att jag skulle söka hjälp här för en gångs skull. Men jag ångrar mig faktiskt nu för hästmänniskor kan vara så fruktansvärt dömande :/

Men tack för de bra svaren iaf! :D
En häst resonerar som en häst och har inget nöje i att jäklas med dig som person. Däremot kan den uppfatta dig som en dålig ledare och därför uppträda respektlöst. Det har inget med att den "inte tycker" om dig, att göra.

När hästen plötsligt "dampar loss" måste man backa tillbaka lite och analysera beteendet. Vad kan utlösa en sådan reaktion? Är det vid ett speciellt tillfälle det händer? Vad förmedlar hästen?

Kan berätta om en bekants häst som under träning på Strömsholm "dampade loss" i galoppfattningarna och tränaren beordrade en uppläxning. Ryttaren vägrade men bad att man skulle filma istället när det hände och vid närmare studie av den filmen kunde man se att det alltid skedde när hästen skulle lägga in höger bakben under sig lite extra. Stor veterinärkontroll gjordes, röntgen på alla fyra och diagnosen var kotledsinflammation på alla fyra men värst på höger bak. Ingen synlig hälta i övrigt den kom när man släckte ett ben (bedövade).

Man ska lyssna på hästen! I fallet ovan blev den helt frisk efter lång behandling och slutade helt med alla dampfasoner. Så mitt råd till dig är att börja studera var, när och hur hästen protesterar men också vad du gör i samma läge för det är inte ovanligt att det kan handla om ryttarfel också. Den är inte "dum i huvudet" utan gör vad den kan för att förmedla något...om så även att den kan vara glad och sprallig.

kl.
det var jag som sa att forlat men det verkar som om din ponny inte tycker om dig. eller ord av den effekten.. anledningen till detta, och igen missforsta mig ratt, hasten uppfor sig inte pa detta sattet nar ngn annan red den. vilket jag fick uppfattningen hande. Det var fran vad TS skrev jag fick den uppfattning.
Och nej jag sager inte att du misshandlar hasten.. inte alls.. Men for ngn anledning ar kemin mellan digoch ponny inte den basta, och igen formodligen om det inte finns ngt fysiskt fel pa ponnyn, att hon/han inte har respekt for dig utan gor som den vill. till en viss grans alltsa.

Som andra, 14km pa tungt trafikerad vag barbacka, kanske inte var sa smart.. Men hoppas du ser andran med att ta bort kraftfoder och den lugnar ner sig. Och igen, en vet utlatande efter genom gang kan inte skada..
En annan tanke som slog mig, du red barbacka, ar det bara nar den har sadel pa som den uppfor sig annorlunda? Men inte nar du ar barbacka? kolla utrustning, ring vet och se hur den ar efter en vecka utan kraft foder.. lycka till

Jag vill också stödja idéen att gå och rådfråga Ann på hästkliniken, eller en av hästlärarna. Det kan till och med vara något du kan ta upp på lektionen om ni har teori på profilen.

Alla gånger jag har varit med om snälla hästar som blivit galna för stunden så har det handlat om att de antingen blivit skrämda eller haft ont någonstans-> t ex från utrustning.

Om hästen plötsligt fått för sig att den har övertaget borde detta visa sig i all hantering och det verkar som om du kan skritta en lång runda utan problem och hantera honom i stallet bra? . Vilket förvirrar lite.

Du kan göra lite ledarövningar på marken i skritt, få honom att flytta på sig/backa/osv och se om det hjälper innan du tar honom till veterinären om det är där som skon klämmer. Lite övningar på marken i skritt lär nog inte göra det värre i alla fall, och om det skulle vara det som var problemet har du löst det kostnadsfritt i alla fall.

Lite tankar och idéer ifrån mig, hoppas det löser sig.

Om den inte "dampade loss" när du red barbacka, så kanske det har nått med sadeln att göra.

Känner en som har en häst som börjar hoppa, böja sig och stegra sig vid ridning i sadel, när jag sedan red henne barbacka så var det inga problem. Hästen har nu en ny sadel och går jätte fint.

Jag trodde faktiskt man fick lära sig lite hästvett och säkerhetstänk på Bollerup men tydligen har jag fel.

I övrigt håller jag med de andra i tråden.

Du säjer att han är veterinärkollad men vad innebär det? Att en vette tittat, klämt och känt?

Om hästen inte är röntgad så är det nog läge att göra det. I övrigt har du fått alla de klassiska råden med kolla utrustningen, mat, din egen roll i det hela osv. Klassiska är de för att de är de ideérna som brukar knäcka nöten i den här typen av problem.

Inte snyggt av dig att kalla de som vill hjälpa dig för dömmande hästfolk. Om du inte är mottaglig för råd som även innefattar att du synar dig själv så bör du nog inte fråga heller. Ingen ryttare/hästägare är ofelbar oavsett erfarenhet så problemet kan ju faktiskt vara hos dig. Det betyder inte att du misshandlar hästen, vilket inte har påståts heller. Tyvärr klickar inte alla hästar med sin ägare.

Lycka till med pållen.

Mvh Voff

Tänkte just ang att inte vara omtyckt av sin häst...

Hade själv en ponny som var helt ok från början men visade mer och mer irritation vid ridning.
Trots veterinär koll och genomgång av utrustning, blev det så tråkigt att hon inte ville komma till mig i hagen =( men alla andra kunde ta henne.
Tråkigt, verkligen. Kändes jobbigt att ej va omtyckt...

Det visade sig sedan efter ytterligare klinik besök att ponnyn hade kissing spines. (överliggande tornutskott) och det gjorde ont varje gång just Jag sadlade eller red eller longerade. De andra begärde inget av ponnyn.

Det betyder inte att den inte tyckte om mig men den kunde inte lita på att det inte gjorde ont i min närvaro =(

Hoppas det löser sig med din häst.

En väldigt bra berättelse som bekräftar hur viktigt det kan vara med en ordentlig genomgång på klinik och inte satsa på 6-7 hembesök av en distriktsveterinär. För det en vette missat hemma de två första gångerna lär den inte se sen heller om han inte utvecklar röngensyn eller ett sjätte sinne.

Tror TS sparar både tid och pengar och funderingar på att göra en grundlig utredning en gång för alla om det redan inte har gjorts. Framförallt så är det i så fall på tiden att hästen får en diagnos ställd om en sådn finns. Två år av detta beteende låter inte som en nöjd häst. Och inte en nöjd ägare heller eftersom TS vill ha hjälp.

Jo det är ju så att i de allra flesta fall (finns undantag) så om hästen krånglar finns det någon form av smärta. Om än så liten. Men mycket går att åtgärda som tur är.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.