Sv: Hästen har blivit dum i huvudet
När hästen plötsligt "dampar loss" måste man backa tillbaka lite och analysera beteendet. Vad kan utlösa en sådan reaktion? Är det vid ett speciellt tillfälle det händer? Vad förmedlar hästen?
Kan berätta om en bekants häst som under träning på Strömsholm "dampade loss" i galoppfattningarna och tränaren beordrade en uppläxning. Ryttaren vägrade men bad att man skulle filma istället när det hände och vid närmare studie av den filmen kunde man se att det alltid skedde när hästen skulle lägga in höger bakben under sig lite extra. Stor veterinärkontroll gjordes, röntgen på alla fyra och diagnosen var kotledsinflammation på alla fyra men värst på höger bak. Ingen synlig hälta i övrigt den kom när man släckte ett ben (bedövade).
Man ska lyssna på hästen! I fallet ovan blev den helt frisk efter lång behandling och slutade helt med alla dampfasoner. Så mitt råd till dig är att börja studera var, när och hur hästen protesterar men också vad du gör i samma läge för det är inte ovanligt att det kan handla om ryttarfel också. Den är inte "dum i huvudet" utan gör vad den kan för att förmedla något...om så även att den kan vara glad och sprallig.
En häst resonerar som en häst och har inget nöje i att jäklas med dig som person. Däremot kan den uppfatta dig som en dålig ledare och därför uppträda respektlöst. Det har inget med att den "inte tycker" om dig, att göra.Att hästen inte skulle tycka om mig... på grund av vadå? Anser du att jag misshandlar min häst? Jag har ridit i 11 år och under den tiden aldrig någonsin misshandlat någon häst eller vanvårdat den.
Det verkar inte som om ni förstår. Hästen är veterinärkollad. Jag har tagit hjälp av tränare. Och han var verkligen aldrig gjort så innan. Det är klart att om man som okänd person hör att någon tycker att ens häst har blivit knäpp i huvudet och att ingenting fungerar så tror man direkt att personen måste vara oerfaren och det måste vara något fel på den.
Tack för alla vettiga svar föresten! Jag har nu plockat bort kraftfodret och senast igår så red vi en 14 kilometersrunda med mig barbacka på i tung trafik. Så det börjar gå bättre. Men när han liksom "dampar loss" och bockar så är det som att ha ingenting mellan händerna. Han försvinner och blir okontaktbar som om han fick en black out. Men jag jobbar alltid runt det. Nu hade vi dykt på ett nytt problem och jag tänkte att jag skulle söka hjälp här för en gångs skull. Men jag ångrar mig faktiskt nu för hästmänniskor kan vara så fruktansvärt dömande :/
Men tack för de bra svaren iaf!
När hästen plötsligt "dampar loss" måste man backa tillbaka lite och analysera beteendet. Vad kan utlösa en sådan reaktion? Är det vid ett speciellt tillfälle det händer? Vad förmedlar hästen?
Kan berätta om en bekants häst som under träning på Strömsholm "dampade loss" i galoppfattningarna och tränaren beordrade en uppläxning. Ryttaren vägrade men bad att man skulle filma istället när det hände och vid närmare studie av den filmen kunde man se att det alltid skedde när hästen skulle lägga in höger bakben under sig lite extra. Stor veterinärkontroll gjordes, röntgen på alla fyra och diagnosen var kotledsinflammation på alla fyra men värst på höger bak. Ingen synlig hälta i övrigt den kom när man släckte ett ben (bedövade).
Man ska lyssna på hästen! I fallet ovan blev den helt frisk efter lång behandling och slutade helt med alla dampfasoner. Så mitt råd till dig är att börja studera var, när och hur hästen protesterar men också vad du gör i samma läge för det är inte ovanligt att det kan handla om ryttarfel också. Den är inte "dum i huvudet" utan gör vad den kan för att förmedla något...om så även att den kan vara glad och sprallig.