hästen hänger sig i bettet!

H

HedvigM

Min häst kan arbeta i jätte fin form men ibland tjärvar han och tynger ner hela huvudet i bettet. Eftersom jag är väldigt lätt och han är väldigt stark blir det att jag blir automatiskt framåt lutad. Min dåliga sitts är bort tränad och nu är det han som ska förbättras!
Min häst är ett fullblod med mycket power, lättare typen men stark som en oxe!
Rider på två delat och pelham vid hoppning.

Tips på hur man kan förbättra ridningen?:)

Sv: hästen hänger sig i bettet!

Standardsvaret blir att ta hjälp av tränare :D som kan se varför just din häst blir sådan. Du kan fundera på följande frågor som enligt min erfarenhet kan spela in:
Hästen går inte fram (har inget med hastighet att göra om nu någon tror det).
Du blir för stum i din hand (tänk mjuka handleder).
Din tygel glappar och hästen vill ha mer stadigt stöd.
Hästen är trött och behöver pausa en stund.

Hur ofta händer det här? När händer det? Är det mot slutet av ridpasset eller kan det vara när som?

Jag tränar alltid på att aldrig hålla i innertygeln, (man får ta och leda, men aldrig hålla hårt i den) på så sätt, om hästen försöker hänga där, så blir det bara mycket i ytter och då kan den inte hänga där, och ta hjälp av det femte benet sas (den kommer ramla inåt på bogen). Hästen kan fortfarande vara stark på ytter, men den kan inte leka hammock i handen på dig och genom att driva in inner bak på hästen så blir han tvungen att jobba där (eftersom han inte kan ta spjärn på innertygel) och han kommer att räta upp sig igen. Självklart vill man lätta båda, men jag brukar träna en sida i taget, låta dom vara lite starka på ytter om jag kan rida loss inner, lösgöra en sida i taget. På så sätt kan ni börja jobba in bakbenen där han bär sig själv och hittar sin egen balans (och så småningom har ni fjädervikt i båda tyglarna). Man ska inte själv hänga i tygeln, men yttertygel reglerar hur långt fram nosen får vara, det som ska till sedan är att han börjar jobba ikapp sig och bär sig själv.

Klyschan säger att ifall hästen blir tung eller stark så är det ryttaren som har för lite ben. ;)

Det är inte helt ovanligt att hästar lutar sig på ryttaren. Min erfarenhet säger mig att det enklaste är att inte hålla emot. Istället lättar du med handen och ifall hästen tappar hela formen så klämmer du till med benen så att den kommer ner i form igen. Börja lång och låg och avancera uppåt. Det är inte många normala hästar som går i hög form utan massor med träning. Så börja lång och låg och håll det på den nivån där hästen inte är stark. Vägra hålla emot i alla fall, då lär sig hästen att det är okej!

Rider med en lätt hand men när ja ska ta hjälp av benen så springer han och jag tappar ibland kontrollen.
Rider för tränare minst en gång i veckan, men hon säger att det är mitt över liv som ska mer bakåt. De senaste månaderna har ja tränat mycket på det men det blir inte mkt bättre...

du kan ju alltid försöka luta dig mer bakåt och räta upp dig mer så som din tränare säger, mer ben och sen samla upp med handen (mer ben = mer hand i början, så inte bromsen minskar och gasen ökar). trav bommar med lite kortare mellanrum så att det blir lite gratis broms för hästen samtidigt som du jobbar med benen och bromsar upp hästen med säte och hand.
hänger hästen och du följer efter så och inte vågar driva mer så blir det bara fel. var lite tuff och våga driva på hästen så den inte går och hänger, vågar plocka på bettet och aktivera hästen med olika övningar så att h*n aldrig får tid till att hänga.

om du känner att tränaren inte ser till det eg. problemet, byt! :idea:

Sedan håller jag med övriga, driv, lek lite med bettet, variera längden på tygeln under ridpasset, rid över bommar, träna mycket samlande och tempoväxlande övningar osv. Ge aldrig efter för dragkamp, det blir en statisk muskelmätning du aldrig kommer kunna vinna hur mycket du än sträcker på dig, då är det skonsammare för både hästen och dig att du släpper tygeln och låter honom "falla på näsan" några gånger.. Kan till och med ge positiva resultat i långa loppet;)

när min ponny hänger sig så driver jag bara framåt och/eller gör en halvhalt. en häst som är tung fram bar sig inte bak, dvs har ingen bakbensaktivitet.

Om det hade varit jag som var i din sits så hade jag nog: Eftersom du vet att hästen har tendens till att hänga med huvudet så hade jag redan innan varit lite extra (inte mycket) men lite tillbaka lutad.
Ovan nämnde de också att mer ben vilket jag tycker är en bra ide, blir hästen för tung fram jobbar den för lite bak. När hästen väl hänger sig i bettet så hade jag nog försökt att plocka lite med bettet eftersom hästen är starkare än dig och då funkar det oftast inte att dra upp huvudet heller.
Hoppas det hjälpte lite ;)

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 805
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 687
Senast: agnes27
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 131
Senast: Bison
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar