Hästen gnager på paddock stolparna...vad göra?

Marina_s70

Trådstartare
Vår foderhäst har fått en dum och ful ovana nu!
Han gnager på våra paddock stolpar och på brädorna
Vi har hagen intill paddocken.
Jag har börjat sätta på strömmen nu så jag hoppas att han slutar gnaga på planken. Men stolparna är ju högre!

Har ni några förslag på vad man kan sätta på/göra med paddock stolparna och brädorna?

Dom har ingen matbrist...finns alltid hö i ute till dom

Det finns stolplock/hatt men det blir mycket pengar att lägga ut så billiga å bra tips är välkomna *ler*

Sv: Hästen gnager på paddock stolparna...vad göra?

Trätjära. Måla på rätt tjockt, här hjälper det. Då det smakar illa och klibbar i tänderna. Upprepa vid behov. Brukar ta ett år innan det behövs bättras på. Våran fjording äter inte på stolpar som det varit tjära på. Prövar nya istället, så målar på alla.

Men den är väll svart?
Då blir saketet svart lite här och där
Topparna går ju bra

är problemet estetiskt?
tolkade det som att du ville bli av med gnagandet. då räcker det som sagt att pensla på lite trätjära. det behöver inte ens vara tjockt... hästarna går inte i närheten ens av minsta lager och lukt. att det blir svart är dessutom ganska temporärt, det sugs in i träet men håller långvarigt ändå som tidigare svarande sagt, man behöver somsagt inte ens fläska på med tjocka lager öht.

men är du orolig för det estetiska i sig så får du ju dra eltråd på insidan om trästaketet.

Paddocken är ganska nybyggd och denna foderhäst har vi ev bara fram till hösten!

Jag vill inte dra någon tråd högre upp pga att vi släpper hästarna i paddocken ibland så dom får springa å leka av sig och då har det hänt att dom träffar översta brädan och vill inte att dom skall fastna i en tråd när dom brallar loss

Jag har tagit på grönsåpa och strött med lite cayannpeppar på brädorna och stolparna, skall kolla imorgon om dom har varit där å gnagt.

Det finns säker många tipps å ideer utan att färga brädorna, så jag hoppas att någon har andra ideer eller tips.

fast jag skrev/menade att du sätter en eltråd innanför brädorna på hagsidan. då finns det inget att fastna i när hästar är i paddocken....

bara att sätta en avdelare/avgränsare på sidan mot hagen så det blir ett avstånd med eltråden och sen brädan innanför det. Inga konstigheter. snarare praxis, om man har en paddock vill man ju öht inte att hästar står och hänger över staketet från hagen när man rider, och ffa inte att de gnager på stolp osv, så en sån avgränsare är ganska regel som lösning. Är det ett dyrt nyinvesterat staket på en bra paddock så ffa brukar man aldrig riskera det som hagstängsel/avgränsare till hagar öht just pga det du beskriver och sen som sagt att få kunna rida ifred utan att hästar i hagen blandar sig i....

Senast ändrad:

Nu vet jag inte riktigt hur det påverkar färgen på staketet men ättika är något att prova kanske. Jag sprutade ner en gran/juldekoration med det och den fick minsann vara ifred trotts att den stor intill en box. ;)

Tack för tipset om avståndsgrejjen!
Jag hade ingen tanke på det, så nu har jag beställt så dom skall upp på kortsidorna.
Jag får ta något annat på långsidorna eftersom hästarna har en liten egengjord gång längs med paddocken

:) Kul att tipset var till nytta!

man behöver inte ens beställa såna man kan enkelt fixa avdelare själv och skruva dit. Men om ni har investerat i fint staket osv vill ni kanske ha ngt levererat som ser riktigt snyggt ut kan jag tänka.

varför kan du inte ha det på långsidorna? fattar inte riktigt det där med hästarnas "gång"?

När vi byggde staketet så blev det en kulle ner till hagen, men hästarna tyckte det var roligare att gå bredvid paddocken så dom har gjort en egen gångstig nu för att gå längre bort i hagen. Lata djur vi har här *ler*

Vi tog en bit utav hagen och gjorde en paddock!

Fint staket är det inte, vanliga impregnerade brädor å stolpar *ler* Men man vill ju inte ha det förstört

När vi byggde staketet så blev det en kulle ner till hagen, men hästarna tyckte det var roligare att gå bredvid paddocken så dom har gjort en egen gångstig nu för att gå längre bort i hagen. Lata djur vi har här *ler*

Vi tog en bit utav hagen och gjorde en paddock!

då är mitt tips att offra hästarnas gångstig till fördel för att de inte förstör paddockstaketet ;)

Liknande trådar

Träning Sto, 7 år i riden i Holland, fått ett föl, ska vara riden tidigt förra året (mycket oklart) har haft diverse problem med låsningar och...
Svar
6
· Visningar
1 383
Senast: Marvin
·
Hästhantering Jag är både ledsen och förbryllad just nu :confused: Låångt för att förklara bakgrund men tacksam om någon orkar läsa! I stallet...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 380
Senast: Alexandra_W
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 669
Senast: scizofren
·
Hästmänniskan ...flytta till ett annat stall! Måste få beklaga mig lite och höra hur det ser ut i resten av landet. I somras flyttade jag till en...
Svar
14
· Visningar
3 301
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023