Hästen går inte upp i vikt!

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Natino
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 2 389
N

Natino

Har en varmblods valack som är 9 år 161 i mankhöjd och som är alldeles för smal! Han är avmaskad.
Tog hem honom från betet och han såg då bra ut i hullet men dåligt musklad är nu bra musklad men har alldeles för lite fett, ett tag såg man revbenen hela vägen nu syns dom längst bak lite men känns tydligt.
Han får ca 12 kilo hö per dag 1 liter korn 1 liter havre och 1,5 torr betfor, vet inte riktigt hur mkt det blir upplött samt olja. Detta delat på morgon och kväll. Han tränas medel hårt, ridning 5 dagar i veckan ungefär och blir inte svettig så ofta då jag itne vill rida honom så hårt då han är så smal.

Vad ska jag göra? Vad tycker ni? Tillskottsfoder?Vilket?
Han är känslig för protein så kan ej äta för proteinrika foder då han blir svullen och får ont i benen.

Hjälp!

Sv: Hästen går inte upp i vikt!

Det du i första hand måste se till är att ahn får sitt proteinbehov tillgodosett. Helst genom grovfoder (hö/ensilage/lusern tex). För o kunna veta hur mkt han får i sig idag måste du analysera grovfodret.

Det du i första hand måste se till är att ahn får sitt proteinbehov tillgodosett. Helst genom grovfoder (hö/ensilage/lusern tex). För o kunna veta hur mkt han får i sig idag måste du analysera grovfodret.

Han får lite över det protein han ska ha enligt uträknad foderstat, får han mer får han proteinöverskott då han-som jag skrev är överkänslig mot protein och får problem ibenen.

Grovfodret är analyserat och är mycket protein rikt.

Så står ganska på noll nu vad jag ska göra.

Vilket sorts kraftfoder skulel du rekomendera om han nu får fel?

:)

Kommer han från banan har den fått betydligt mer kraftfoder där.

Många som skaffar ridtrvare vet inte riktigt hur de oftast fodras när de står i proffsträning.

Tror tom jag någonstans har en undersökning om att travare har något annorlunda ämnesomsättning...

I vilket fall som helst skulle jag ge hästen MINST tre kilo, int eliter, havre om dagen bara för "slöridning"

Han har aldrig gått på banan och skötte honom ett år innan jag köpte honom. Han fick då ca 6 ggr mindre kraftfoder = gick alltså på nästan inget alls. för reds då inte på ca ett år innan jag började.

jag har erfarenhet av att havre inte ger bra med hull utan bara sätter sig i huvudet?

Nejdå.

Dessutom hade du ju problem med att hästen var oengagerad vid ridning. Låter som den behöver mer energi och protein.

Det är inte samma häst, dethär med vikt är min egen häst, den med problem vid ridning är hästen som jag tränar : )

Du kan kolla tänderna också, om det inte är gjort. Om hästen har hakar mm så kan den ha svårt att tugga och finfördela fodret tillräckligt mycket, och då tillgodogör den sig fodret sämre.
Annars så tror jag också att den helt enkelt får för lite mat, en del hästar kräver mycket mera mat än andra. En liter havre t ex är väl bara ca 0.5 kg.
När den svullnar i benen så skulle jag gissa att det beror på nytt foder med för snabbt foderbyte,och inte bara på proteinet. Om man byter foder så bör man dra ut på det över 2 veckor om det är större byten. En del hästar är mycket känsligare än andra för foderbyten, så pröva att byta/öka fodret väldigt långsamt.
Om du har bra grovfoder (vilka värde har du?) så skulle jag nog prövat att lägga till lusern, eller något färdigfoder med hög protein halt typ Hippo Grow Alfa.
Min häst vilar, väger 535 kg, och får 12 kg torrt hösilage, och närmare 2.5 kg kraftfoder, men han får nog ses som svårfödd
Räkna med att det kan ta minst 2-3 veckor efter att du har ökat fodret tilsl du ser resultat. Lycka till!

Tack så mycket : ) ökade foderstaten väldigt sakta och benen svulnade suksesivt, först trode jag bara att han var lite gallig pågrund av att hagen var lerig men visade sig sedan inte vara fallet, drog ner på fodret och han blev bra i benen, en hästsjukvårdare sa det var proteinet. Men ska försöka öka lite igen och se! Nu vet jag ju att blir han gallig är det fodret. någon speciell del i fodergivan jag ska öka eller allting?

Visst kan de bli galliga av protein..

Mitt förslag är att du först ökar havregivan och till det lägger till en dl elelr två soja.

Tog en travare på prov en gång. Han fick av föregående ägare 6-8 Kg havre om dagen... Vi halverade det. Fortfarande mkt, men han tappade inte direkt ngn energi på att vi halverade det.

Jag skulle ge honom ännu mer hö och ge kornkross (vet inte om det är det du ger eller hel korn?)
Har själv en varmblodskille som tappat mycket nu på höstkanten. Han får 15 kg hö, 1,5 liter kornkross och ca 4dl(torr) betfor. Han har även gått på B-vitaminkur i 50dagar.
Han börjar lägga på sig nu iallafall.
Ge gärna halm i boxen också om han inte redan står på det, så har han ytterliggare något att stoppa i sig.

Kom på att Soja är bra att ge också! 1dl/kilo kroppsvikt har jag för mig!

All energi sitter inte i fodret.
Många hästar har en egen motor också.

Soja är VÄLDIGT proteinrikt.. Många hästar reagerar just med svullna ben på det så de kanske inte är att rekommendera.

Jag skulle prova något helfoder som grund och kanske foderjäst??

Anna-Carin

Jo, men utan protein är det svårt att få upp hullet elelr hur?

Jag sa en dl elelr två för att testa om det funkade för gallorna.

Jag skulle ge honom ännu mer hö och ge kornkross (vet inte om det är det du ger eller hel korn?)

Jag ger kornkross :) hel korn är alldeles för hårt för tänderna.
Kornkross är också proteinrikt men jag ska pröva öka foderstaten igen denna gång ännu saktare! öka på oljan och kanske ge 15 kilo hö per dag istället.

Proteiner som kommer från grovfoder (hö, ensilage, lusern ex) brukar de flesta hästar inte reagera negativt på, men om överskottet kommer från kraftfoder kan det vara värre. Alla foderändringar skall göras långsamt

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, min häst är ganska så mager, man ser revbenen. Han får fritillgång till hö, 1 liter müsli original och lite över 1 liter lucerne...
Svar
6
· Visningar
1 841
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Vi köpte för några veckor sedan en ny häst, han är född 2011, 170cm i mkh ungefär och super trevlig och lugn! Vårat problem är att...
2
Svar
20
· Visningar
7 646
Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 619
Senast: akleja
·
Foder & Strö Hej! Behöver er hjälp efter som detta är vår första häst och ägt henne sen skiftet nov-dec. Hon är precis fyllda 19år(förra lördagen:) )...
Svar
4
· Visningar
1 279

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka