Hästen går inte upp i vikt!

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Natino
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 2 389
Sv: Hästen går inte upp i vikt!

Om hästen reagerar mycket på ändringar i foderstaten så kan du ju börja med att försöka få i honom mera hö, om det var ett bra hö du hade.
Men det är inte protein i sig som hästar reagerar på, det finns ju protein i hö med. Troligen är det väl spannmål den reagerar på. Tyvärr finns det väl inte så mycket forskning runt exakt vad hästar brukar reagera på, och hur man kommer runt det.

Jag gissar att hästen reagerade då du ökade kraftfodret korn/havre(?), så antingen provar du igen att öka, t ex med 1 dl per dag (det ska vara mindre än vad du ökade med sist). Svullnar hästen igen, och du inte får i den mer hö, så kan du prova att ge lusern, det brukar funka som gödningsfoder, och ger mindre risk för svullna ben. Foderjäst och soja innehåller ju mycket protein, men det finns många hästar som reagerar med svullna ben/knutor av det.

Kornkross är också proteinrikt

Njae, det är inte speciellt proteinrikt (beror på vad man jämför med). Korn innehålelr ca lika mycket protein som havre. Dvs ca 80-90g smb rp per kg.
Värdena är väldigt lika ö h t (ca 9-11MJ / 80-90g smb rp) men hästarna tillgodogör sig korn bättre på något sätt (läste om det på Hippocampus sida) och därför lägger de ibland på sig bättre av det.

I vilket fall som helst skulle jag ge hästen MINST tre kilo, int eliter, havre om dagen bara för "slöridning"

Ger inte havre mest energi? :confused:

Jag tycker hellre att du ska satsa på ett kraftfoder som innehåller mer protein, så som Arabia föreslog. Om hästen är mager trots avmaskning och 12 kilo hö, så kan inte höt vara av bästa näringskvalitet. Jag skulle nog öka högivan om jag var du. Går hästen ute mycket i hagen?
Jag tror faktiskt inte att tre liter havre är lösningen då hästen inte lägger på sig hull?

jag har en arab som är mkt svår att hålla hullet på kanvara pga ålderna men ändå.. han får fri tillgång på hö (vi lägger ut 12 men det är sällan mer än 10 som försvunnit. sen får han
Krafft grov
lucern pellets (blandat med lucern mix)
sen får han olja å lite vitaminer å sånt. han e super fin nu =)

Hej
Det står inte om du har tagit analys på grovfodret, om inte, måste du göra detta för att får reda på vad din häst får i sig.
Det andra du ska göra är att göra en foderstat och då måste du ha en analys på grovfodret.
Jag tycker inte att du ska lägga ut massa pengar på tillskottsfoder.

Mvh Hugo11

Jag skulle börja med att ge fri tillgång på grovfoderoch se vad det ger för skillnad, han bör orka äta lite mer än 12 kg om dan.

/M

JAG skulle forst av allt oka hoet, en small hast el en hast som behover ga upp i vikt kan gott ata sa mycket ho som den bara kan.

Sen om hasten ar kanslig for protein sa kan du ju prova med lusern som faktiskt ar ett grovfoder, aven om du inte hittar sa mycket lusern ho i sverige, men kuber eller peletsar gar ju oxa bra.

Visst har korn och havre nastan samma mangder av protein och havre ar lite energirikare, men det ar en liten regel som sager att korn gor hasten fet och havre gor den hispig :) Om man drar det hela langt.

Vill man oka vikten pa sin hast ar det offtast en battre ide att utfodra med korn. Vill man fa mer energi i sin hast ar det en battre ide att utfodra med havre..

hur vet du det?
utan en analys kan hästen stå på kraftigt proteinöverskott som kräver en massa energi för att brännas.

Om hästen reagerar mycket på ändringar i foderstaten så kan du ju börja med att försöka få i honom mera hö, om det var ett bra hö du hade.
Men det är inte protein i sig som hästar reagerar på, det finns ju protein i hö med. Troligen är det väl spannmål den reagerar på. Tyvärr finns det väl inte så mycket forskning runt exakt vad hästar brukar reagera på, och hur man kommer runt det.

Jag gissar att hästen reagerade då du ökade kraftfodret korn/havre(?), så antingen provar du igen att öka, t ex med 1 dl per dag (det ska vara mindre än vad du ökade med sist). Svullnar hästen igen, och du inte får i den mer hö, så kan du prova att ge lusern, det brukar funka som gödningsfoder, och ger mindre risk för svullna ben. Foderjäst och soja innehåller ju mycket protein, men det finns många hästar som reagerar med svullna ben/knutor av det.

äntligen ett vettigt svar!! :bow:

har ts ett bra hö ska det självklart höjas först. Sen ska energin höjas, det är där fettet sitter!!

Reagerade hästen på korn är det troligen pga stärkelsen.
Mer protein låter det inte som att hästen behöver om höet är proteinrikt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, min häst är ganska så mager, man ser revbenen. Han får fritillgång till hö, 1 liter müsli original och lite över 1 liter lucerne...
Svar
6
· Visningar
1 841
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Vi köpte för några veckor sedan en ny häst, han är född 2011, 170cm i mkh ungefär och super trevlig och lugn! Vårat problem är att...
2
Svar
20
· Visningar
7 646
Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 619
Senast: akleja
·
Foder & Strö Hej! Behöver er hjälp efter som detta är vår första häst och ägt henne sen skiftet nov-dec. Hon är precis fyllda 19år(förra lördagen:) )...
Svar
4
· Visningar
1 279

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka