Hästen går inte att verka eller sko, Sedera?

Sv: Hästen går inte att verka eller sko, Sedera?

Förste ägaren frisk igen. Verkning/Skoningen gick bra!
Veterinär fick ge sederande vad det nu blev för något medel?
Hästen ska få bli sällskapshäst till en arbetsardenner neröver i Sverige!
 
Sv: Hästen går inte att verka eller sko, Sedera?

Har ni kollat att den verkligen var det utlovad åtta åren? Låter som mycket unghäst.
 
Sv: Hästen går inte att verka eller sko, Sedera?

Jag masserar hästar och bedriver ett nära samarbete med en häst- kiropraktor och vi har träffat på ett flertal hästar som varit riktigt besvärliga att sko, framförallt bakhovarna. Vid närmare kontroll har vi hittat låsningar som gett upphov till detta och efter behandling har det gått lättare. I flera fall när vi märkt att detta har varit orsaken till problem så har vi passat in behandling några dagar innan hovslagaren skall komma och det har underlättat väldigt mycket. I några fall har vi haft direkt kontakt mellan oss och hovslagaren och i samråd kunnat hjälpa flera hästägare. Jag säger inte att det är detta som är problemet med just din häst men det är en tanke det också.
Hoppas allt reder upp sig till det bästa
FG
 
Sv: Hästen går inte att verka eller sko, Sedera?

Jag har en "sådan" häst nu. Har haft honom i 3 månader gansak exakt. Till en början kunde jag inte lyfta en enda fot, han var helt hyperstressad. Dock hade en framskor, så det hade ju gått tidigare.
Bak slog han så fort man rörde vid honom för mycket kring bakdelen.
Idag, tre månader senare lyfter jag alla 4 benen. Ena bakbenet, är fortfarande rätt svårt.
Största sannolikhet har han åkt påstryk eller uppleft ngt obehagligt i samband med lyft av detta bakben.
Men det är inte omjligt att träna bort.
Mycket kärle. Mycket fjäsk!

Jag lovar, det går med i stort sett alla hästar!
Lycka till!
//Tessan
 
Sv: Hästen går inte att verka eller sko, Sedera?

Men om låsningarna återkommer torde ju inte de vara det primära problemet - alltså bör man lägga ned energi på att hitta det så snart som möjligt.
 
Sv: Hästen går inte att verka eller sko, Sedera?

Att en häst levereras oskodd behöver inte betyda att den är svår att sko, det kan faktiskt vara så att den inte behöver skor.
Nu verkar det ju inte vara så i det här fallet, då den verkar ha svårt för att överhuvudtaget lyfta hovarna, men jag vill bara säga det, att alla hästar behöver faktiskt inte skor.
En del skor runtom bara för att dom lärt sig att "hästar har skor", men har aldrig ifrågasatt varför. En del skor för att kunna brodda på vintern. Men en barfotahov halkar inte alls så mycket och en fördel med att vara barfota på vintern för en hov är ju att du får inte såna snöstyltor som du får på en skodd häst.
Men för att återgå till ditt problem, börja med att öva att lyfta fötterna varje dag, helst flera gånger om dagen, utan att verka eller sko, bara lyfta.
Du svarade aldrig på vad den gör när man försöker lyfta bakhovarna, som någon frågade?
 
Sv: Hästen går inte att verka eller sko, Sedera?

När jag köpte mitt russ skulle hon vara omöjlig att sko varför ägaren skodde själv och ställde henne mot en vägg så hon inte skulle kunna resa sig.

Jag hade fått tag på en bra hovslagare och vi var flera när första skoningen skulle äga rum. Dessutom såg hon för bedrövlig ut i fötterna!!

Men det gick hur bra som helst. Visst var hon orolig och nervös, men inte alls som säljaren beskrivit. Hovis var förberedd och tog det lugnt, han pratade lugnande hela tiden.

Nu efter 3 år har jag bytt hovslagare och hon är kolugn. Min nuvarande hovis är oxå mycket lugn, skriker aldrig till hästarna, men mycket bestämd.
 

Liknande trådar

Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 883
Senast: Stereo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 323
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Har en häst som jag har haft sedan april detta året. Han är åtta år och jag köpte honom från en hästförsäljare så vet tyvärr inte vad...
Svar
16
· Visningar
4 598
Senast: mollyphlox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp