Hästen dricker massor med vatten...

Sv: Hästen dricker massor med vatten...

Jag skulle ha varit mer orolig över hur din häst var innan, då den tydligen drack rätt lite vatten (enligt mig).

Min häst och hans stallkompis dricker tillsammans 60-80 liter varje dag ute och då dricker dom ändå nära 20 liter till inne över natten. Helt normala mängder vatten enligt mina erfarenheter.

Det är bra att dom dricker!
Sen vet jag inte hur du har ute, är det flytande vatten ute hela tiden? Om det fryser till på em så är ju din häst kanske lite extra törstig när den kommer in också.

Jag tycker hon äter ganska mycket salt. Mina saltstenar brukar räcka nästan ett helt år. Men det har hon kanske också alltid gjort? Det kan inte vara så att höet är saltat?

Ta bort saltstenen och om det behövs ge salt i maten istället. Vissa hästar kan få saltbegär vilket gör att de slickar för mkt salt.

En tvåkilos saltsten på 2 mån är inte för mkt. En tvåkilos sten på 1 år är för lite.
PL

Jag vet inte exakt fyllning i täckena, men hon har ett vinterfodrat täcke på sig ute, samt ett termotäcke inne (känner man med handen innanför känns det helt ok, inte för kallt, inte för varmt). Stalltemperaturen varierar, ligger oftast runt nollgradigt men vi försöker hålla någon grad varmt för att inte vattnet skall frysa.

Jag flyttade hästen till det här stallet för några år sedan. Tidigare bodde hästen i ett stall där de kom in senare på kvällen och ut tidigare på morgonen.

Vi ställer ut vatten i hagarna på morgonen, vilket byts på lunch. Min häst delar hage med en annan häst. Jag vet ju inte hur mycket just min häst dricker ute, men dricker gör dem.

Tänderna kollas regelbundet (en gång/år) av veterinär.

Tack för hjälpen! :bow:

Hälsningar Marie

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 081
Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 951
Senast: Dopy
·
Foder & Strö Fyllde vattentunnan i hagen igår kväll och har just varit ut och lunchat hästarna och det fanns inte en droppe vatten kvar. Men måste...
2
Svar
23
· Visningar
4 504
Foder & Strö Jag och Pållens ska flytta från Umeå till Skåne, lastbilen är bokad och jag har lite smått panik över bristen på kontroll när jag inte...
Svar
10
· Visningar
2 041
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama