hästen "dör" va ska jag göra?

C

C F

HEj!!

När jag rider min ponny så går det jätte bra, men sen när ja släpper spöt så dör han nästan. han börjar trava på långsamt, ingen energi alls., så brukar det inte vara..

va ska jag göra? hur ska jag träna bort detta? vår första dressyrtävling denna termin är 12 mars,,, börjar bli fundersam va ja ska göra..

vet ni något? har ni något tips?

Sv: hästen "dör" va ska jag göra?

Sluta rid med spöt. Alltså, ha det inte med dig alls. Hade precis samma problem med min, trots att jag i princip aldrig använde det.

Bort med spöt och rid med gasen i botten. ;) Va mycket noga med att hästen lyder sparkstöttingseffekten så du inte sitter och driver hela tiden. En hjälpgivning och sedan ska hästen gå fram till man säger något annat.
:idea:

Lycka till!

Bort med spöt och rid med gasen i botten. ;) Va mycket noga med att hästen lyder sparkstöttingseffekten så du inte sitter och driver hela tiden. En hjälpgivning och sedan ska hästen gå fram till man säger något annat.
:idea:

Lycka till![/QUOTE]

men hur gör ja för att inte sitta å driiva hela tiden? asså ja måste det, hackar me sporren hela tiden, för att han inte går framåt, men han lyssnar inte.. det går inte att fatta galopp.. han springer bara iväg...:confused: :(

Saigon skrev:
Jag har skrivit spaltmeter om detta känns det som! ;) Länkar därför till gamla trådar där det finns mga som delat med sig av tips (eftersom jag är lite lat...)

vilka trådar då?

Jag glömde länka till dem!!!:idea: Men de ligger nu i inlägget ovanför...

Du måste sitta i trav, känna traven, vara med i takten, tillåta hästen att röra sig framåt och uppåt med ryggen.

Jag brukar, kan låta brutalt, men banka till hästen för allt vad jag är värd om hästen inte lyssnar. Behövs inte många gånger innan hästen upptäcker att det är bra mycket behagligare att gå framåt än att bli sparkad på. :idea:

Jag brukar flytta hästen på en volt för min inre skänkel. (och vikthjälper naturligtvis) Jag ger en hjälp och förväntar mig att hästen fortsätter flytta sig för min skänkel även om jag inte fortsätter ge hjälpen. Gör hästen inte det förstärker jag hjälpen så mycket det behövs. På normala hästar är detta mycket effektivt!

Kom ihåg att: Varje hjälp är en bestraffning, varje utebliven hjälp är en belöning. :idea:

Hej!
Jag har samma problem som du, åtminstone på tävling. Så fort man släpper spöet och går in på banan blir han seg som klister. Det som har fungerat allra bäst för mig är att ta en tur i skogen (om det finns någon) som framridning. Man busar runt och fräser iväg i en galopp. Sedan rider jag runt fem minuter på framridningen innan det är dags att gå in på banan. Han brukar då hålla sig pigg även inne på banan :) , eftersom han inte hunnit bli uttråkad av dressyren!

MVH/Smallgot

C F skrev:
HEj!!

När jag rider min ponny så går det jätte bra, men sen när ja släpper spöt så dör han nästan. han börjar trava på långsamt, ingen energi alls., så brukar det inte vara..

va ska jag göra? hur ska jag träna bort detta? vår första dressyrtävling denna termin är 12 mars,,, börjar bli fundersam va ja ska göra..

vet ni något? har ni något tips?

Variera träningen. HItta på andra saker än att bara rida dressyr. ut i skogen. Rid ponnyn på nya vägar. Brukar pigga upp de flesta

Hej!

Vill inte vara tråkig men min tjej skiter fullständigt i om jag sparkar till henne, sporre eller ej. Spöt reagerar hon på ibland..

Enda sättet jag fått till att få fram henne utan spö är många övergångar till galopp, galoppera ett par meter sakta av och om igen, så blir hon väldigt pigg och peppad..

Ta ut henne i skogen och busa ger absolut ingen skillnad när man ska in på volten igen och rida dressyr, det är som två helt olika hästar, tyvärr.. Skogstokig i skogen och tuggummiseg på volten/i ridhus.. Fast det var inte ditt tips, men jag orkade inte skriva 2 gånger../ Lavinia som inte varit på volten sen juli

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 202
Senast: lirco11
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 457
Senast: Ragdoll
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, jag är 38 år och det slår aldrig fel att prata med mor eller moster. De kan va glatt men det kommer ALLTID en "gör såhär" från dem...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 615
Senast: Nepenthe
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 788
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka