Jag spänner ett hål i taget på alla hästar, det känns mycket schysstare. När jag sadlar spänner jag ett hål. Sedan sopar jag golvet, och spänner sedan ett hål till. Sedan tränsar jag, och sen spänner jag ett hål till. Efter det går vi ut ur stallet till den plats där jag ska sitta upp. Spänner ett hål till. Drar ner stigbyglarna och promenerar hästen kanske 5 meter. Sedan spänner jag ett till. Promenerar hästen kanske 10 meter, sen spänner ett till. Sen brukar det bli kanske 5 meter till, så att vi kommer nära pallen, där jag spänner sista hålet, och sen sitter jag upp.
Med känsligare hästar tycker jag att det är viktigt att promenera dem emellan hålen, jag tycker att det brukar hjälpa. Då blir det inte en så plötslig skillnad från att vara "naken" i rörelse till att ha en ordentligt spänd gjord runt magen. Om de blåser upp sig och spänner sig så kan rörelsen också hjälpa till att göra dem mer avslappnade.
En metod vi använda på hästar med tvång i ett stall var att alltid spänna med handen (handflata mot magen) mellan hästen och gjorden. Om hästen spände till eller började tvånga behövde man inte fippla med att få upp spännet, utan bara ta bort handen vilket då minskar trycket under magen.
Så jag skulle satsa på att spänna ett hål i taget och röra lite på hästen mellan hålen. Kanske prova att lägga handen emellan, så att man kan släppa efter direkt när man känner att hästen spänner/blåser upp sig. Och så se till att göra det så trevligt som hästen som möjligt med en bra, skön sadelgjord som inte spänns mer än nödvändigt.