Hästen behöver nu skor bak, men får EJ ha brodd i hagen!

Sv: Hästen behöver nu skor bak, men får EJ ha brodd i hagen!

Klart det kommer lösa sig

Skönt att du hittat en klok en : )

Din häst är gudomlig (avataren plus de bilder du postat som jag sett!)

Taack :laugh:
Blir så fånigt glad när andra tycker att hon är lika fin som jag tycker :D
Hon är min lilla prinsessa

Har en 05:a som hittills har gått oskodd bak, men nu behöver hon bak eftersom hon rids mer och sliter bakhovarna. Både hovslagaren och jag ville lägga på skor men fick ett rungande NEJ från hon som bestämmer i stallet. Jag förstår att hon är rädd för broddsparkar men det är tråkigt att vi inte kan komma på någon lösning som fungerar för alla parter. Jag valde i nuläget att fortsätta ha henne oskodd bak och hålla tummarna för att det inte sliter mer. Vill ju inte ha skor på en häst som jag inte får brodda. Hur skulle ni göra?

Jag skulle låta bli att sko bak om hästen inte får ha brodd där. Jag skulle inte ta risken att släppa ut hästen i hagen utan brodd, i is och snö, och riskera en fläkning. Det är långt bättre med en barfota hov.

Jag skulle istället anpassat min ridning tills risken för is är över, så att hästen kan fortsätta barfota.

Hälsning Maja

Hoppas att ni kommer på en lösning, läste att det kanske går prima att dela upp hästarna. Men min fråga är, hur gör de andra? Går de barfota bak? Då måste de ju vara as rädda för att hästarna fläker sig, och att de går omkull vid ritt ute i naturen. Eller är det bara ridhus som gäller?

Bättre att de får ha brodd, och får gå i separata hagar på vintern. Det gör våra travare (med guldskor :p ) för att slippa risken med sparkar etc. Funkar prima.

Guldskor ger samma sparkskador, men man har permanenta brodd som inte gängar upp sig. det är fördelen. :angel:

Vet en tjej som bara hade brodd i trakterna :crazy: på sitt halvblod. Hästen konstrade sig ytterst lite, halkade omkull och hon fick åka ambulans med massa skador. Allt kunde ha undvikits med ordentligt med brodd. :bump: Ännu grinigare blir jag över alla ridskolehästar som inte har 4 brodd minst när de är ute på skogsritt med elever...

Hon ser jättefin ut!:love: Vad är det för stam?

Jag skulle låta bli att sko bak om hästen inte får ha brodd där. Jag skulle inte ta risken att släppa ut hästen i hagen utan brodd, i is och snö, och riskera en fläkning. Det är långt bättre med en barfota hov.

Jag skulle istället anpassat min ridning tills risken för is är över, så att hästen kan fortsätta barfota.

Hälsning Maja

Ja, det tänkte jag ju med. Men hon är så pass sliten bak att jag helst vill ha skor på henne. Och jag tänker inte ha skor utan brodd i hagen, vill INTE ha fläkskador. Anpassad blir ju ridningen ändå, bara för att jag har brodd betyder det ju inte att jag kan rida som vanligt på blankisen på grusvägarna. Men det betyder ju att chansen ökar att komma helskinnad upp till skogen, samt att hon inte behöver ha ont i fötterna.
Vill ju helst inte bara vara i ridhus med en så ung häst...

Tack. Hon är e. Hochadel (Hohenstein-Donnerhall) ue. A Jungle Prince (Argentinus-Pik König)

Tänk om det kunde bli vår istället...
De senaste två veckorna har det pendlat mellan -2 och +2 här, perfekta förhållanden om man inte vill kunna gå överhuvudtaget :crazy:

Jo tack:crazy:! Gjorde själv en praktvurpa på vägen ut till stallet, med ont i hela kroppen som följd. Dags att brodda:grin:

Om jag vore du skulle jag sätta hästens hälsa i första hand, åk dit själv och ta in/utsläpp om du bara har fem minuter dit. Lätt värt det än att hästen ska skada sig för att du inte kan sko den som du vill.
Så, egen hage, sko den som du vill och ta in/utsläpp själv:)

kan bara hålla med...en flkskada är inte mkt bättre än en broddskada.
Vissa försäkringsföretag ersätter ej heller fläkskador om man ej haft hästen broddad bak vid isigt underlag

Man har som hästägare skyldighet att se till att hästarna kan ta sig till och från hagen plus att vara i den utan att riskera att slå sig halv fördärvade.

Jag har 2 med broddar runt om och 2 oskodda.....kanske jag ska tillägga.

Min har inga broddar och skor, inget jag kan rekomendera.Men var jag bor ska det smälta i helgen:p Har ingen annan häst i stallet broddar? hoppas ni kommer fram till något bra avtal!

Jag tror det är Agria som har skrivit det på något snyggt sätt på sitt försäkringsvillkor! Det står inte rakt av om broddar,utan mera klurigt! Nåt liknande med dom orden som Charmant använder!
Är inte helt säker,men så gott som!

skulle aldrig våga ha mina utan bodd när de e halt. de e ju lika med döden ju =/ mina har alltid blind brodd eller extremt låga is brodd på sej i hagen å där går 3 skodda hästar i hagen.

Jag har lite samma problem här..
Hästen måste vara skodd, har alldeles för dåliga hovar för att vara barfota, men i början ville stallägaren inte ens gå med på det:crazy:! Krävdes att en veterinär intygade att så var fallet innan jag fick på honom skor:mad: (det var i maj förra året, då hade han varit utan bakskor i sex månader). Och då hade jag inte ens nämnt broddar. Egentligen tog jag det som självklart att inte ha broddat bak i hagen, för så hade vi i stallet som jag flyttade från, så jag hade inte ens reflekterat över det om jag ska vara ärlig:crazy:. De andra var äldre och visare än mig, tänkte jag då.
Den här vintern är han dock skodd och när det började bli vinterväglag så frågade stallägaren "Du har väl inte broddar i hagen va?" Och nej, det hade jag inte heller, inte bak iaf. Nu är det inte jättehalt i hagen, bara kramsnö som blir till decimeterhöga styltor:crazy:, och igår sandades stallplanen så det går att ta sig till och från hagen, om man går försiktigt.

Till detta ska också tilläggas att det är en liten flock på fyra hästar, alla vet sin plats, min häst är en av de lägsta och jag har aldrig aldrig sett honom sparka mot nån annan, annat än vid sammansläpp med en ny häst och då bara som en liten markering.
De har en jättestor hage att röra sig i om någon konflikt faktiskt skulle uppstå, höet är utplacerat med bra avstånd mellan högarna och ingen av de andra är särskilt "sparkiga" av sig heller, så under sådana omständigheter anser jag nog att risken för fläkskador är betydligt större än sparkskador. Men stallägaren tycker inte som jag, och jag vet inte om jag klarar av en sådan konflikt som vi hade med skorna igen:crazy:..
Hoppas att våren kommer snart:cool:

Jag tror det är Agria som har skrivit det på något snyggt sätt på sitt försäkringsvillkor! Det står inte rakt av om broddar,utan mera klurigt! Nåt liknande med dom orden som Charmant använder!
Är inte helt säker,men så gott som!

Kan nog stämma....
Detv ar ju isis männsika vi stod med i samma stall som tog upp det där vet jag.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 184
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 946
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar