Hästen behöver nu skor bak, men får EJ ha brodd i hagen!

Sv: Hästen behöver nu skor bak, men får EJ ha brodd i hagen!

Kan jag hålla med om, dock borde siktet vara inställt på hästens väl och ve om man hyr ut stallplats för sådana menar jag. Att ha en häst obroddad med skor, är ju en ännu större risk än broddsparkar. Fast det är klart, här är det en annan drabbad hästägare.;)

självklart, det tycker jag med, men ofta är det så att hästfolks regler sätts upp av egna erfarenheter och säkert har denna stallägare sett en jättehemsk broddspark men inte en fläkskada ;) Det är ju i princip samma med alla som vill ha sina hästar ensamma i hagen. Hos mig kan dom glömma det, och jag tänker inte hitta på någon lösning för att det ska gå att ordna heller utan hos mig gäller häst i flock och ingenting annat, bara som ett exempel.

:bow: Önskar att min stallägare också hade just denna regel!

Hur gör folk i norr nuförtiden med brodd? När jag var ung norrbottning med egen häst satt brodden i hela vintern. Vi hade hästarna tillsammans. Jag var ung och dum;) och tänkte inte ens tanken "broddskada". Men så har jag heller inte sett någon sådan IRL. Här verkar folk vara jätterädda för brodd och sparkskador och var och varannan häst (som inte tävlas eller är värd flera miljoner) går själva i en liten hage. Så tråkigt att se! Hästar ÄR flockdjur. Jag har en 05 som går själv och hon överöser mig med gos och vill klias och umgås, men jag är helt säker på att hon hellre skulle ha umgåtts med en artsfrände...

Jaja. Får väl flytta.:crazy:

Jag har sett broddsparkar på mina egna hästar, en gång en ca 15cm lång djup reva på bogen, en annan gång på ett framknä,hästen blev blockhalt, nu vet jag inte hur det hade blivit utan brodd men jag oroar mig inte. Dom flesta hästar lär sig att hålla sig undan "sparkhästarna" och mina hästar koncentrerar sig mest på att äta.

varför inte bara brodda i/ur när du ska rida? det är ju inte direkt jobbigt.

Men jag vill ju inte ha skor på henne i hagen utan brodd när det är glashalt :crazy:

Har bokat tid med hovslagaren nu, han kommer på söndag :) Jag har inte fått tag i hon som motsätter sig det hela. Så jag har lämnat ett meddelande om att jag tänker sko och att jag fått ok från en annan hästägare att min kan gå ihop med hennes... Har inte hört något ännu, men det kan ju vara lugnet före stormen.

Kände att jag gick och irriterade mig på frågan igår. Det är ju inte så att någon av oss har fel, utan bara olika behov. Då hoppas man ju självklart att vi kan ordna att bådas behov blir tillgodosedda och inte bara hennes...:cool:

*kl* Nu har jag inte läst hela tråden men.. ville bara säga att det är som att välja mellan pest eller kolera! Risk för sparkskador med broddar eller fläkskador utan broddar...

jag kör med brodd! tror vilde fullblodet har större chans till fläkning än att få sig en spark av polarna *peppar peppar*

Men jag vill ju inte ha skor på henne i hagen utan brodd när det är glashalt :crazy:

Har bokat tid med hovslagaren nu, han kommer på söndag :) Jag har inte fått tag i hon som motsätter sig det hela. Så jag har lämnat ett meddelande om att jag tänker sko och att jag fått ok från en annan hästägare att min kan gå ihop med hennes... Har inte hört något ännu, men det kan ju vara lugnet före stormen.

Kände att jag gick och irriterade mig på frågan igår. Det är ju inte så att någon av oss har fel, utan bara olika behov. Då hoppas man ju självklart att vi kan ordna att bådas behov blir tillgodosedda och inte bara hennes...:cool:

Se där, hoppas det löser sig.

Min häst går med två andra hästar och hon är den enda som är broddad. Jag vägrar ha henne obroddad när det är så halt som det är nu. Har varit med om en häst som halkade och fick bäckenfrakturer, hon överlevde inte det (inte min häst). Broddskador kan bli allvarliga men de är sällan dödliga.

I nuvarande stall har det aldrig varit någon diskussion, i förra stallet jag hade häst uppstallad stod det i kontraktet att var och en tog ansvar för sin häst och man kunde inte lasta någon annan för t ex spark skada, då kom vi som hade hästar i samma hage överens om hur vi skulle göra.

Min häst fläkte sig i hagen för två år sedan (broddad) och det tog ett par månader innan hon var återställd, jag vill inte veta hur det hade gått om hon var obroddad och tappat fästet helt och hållet.

Om jag hade varit du så hade jag försökt lösa en egen hage och ha hästen broddad, annars hade den fått stå inne. Trist - men det är värre att bryta benen.

at have broddar på i hagan lyder helt vanvittgt i mine øre!

Hvem vil dog have det på sin häst heletiden og så lade den gå sammen med andre.. ej det gør man bare ikke

Det er ikke sundt for hestens ben at stå med dem heletiden. Og der er stor risiko for skader på ens egen og andres heste.

Hvorfor ikke bare skrue dem i når du har brug for dem og tage dem ud når du er færdig med at ride :confused:

Hade det varit mitt stall hade jag tillåtit skor med inte brodd.

för att risken för fläkskador är större och värre än broddskador. läser du inte inläggen?

En kompromiss kanske kan vara ngt-att man har 2 riktigt låga brodd.- när det är isigt.

En skodd spark kan ju ge skador i sig, men jag kan tycka att stallskötaren vet om det finns de som brukar slå.

Om det är riktigt isigt så busar hästarna inte alls.

Har oxå stått i stallar där andra hästägare opponerar sig- de som har hästar som är höga i rang.:crazy:

Hur gör folk i norr nuförtiden med brodd? När jag var ung norrbottning med egen häst satt brodden i hela vintern. Vi hade hästarna tillsammans. Jag var ung och dum;) och tänkte inte ens tanken "broddskada".

Tja, här uppe går hästarna tillsammans med brodd i hela vintern. Från okt till maj, ungefär!

Det jag brukar tänka på är att inte släppa ihop två nya hästar under broddsäsongen. Då kan ju risken vara stor för skador. Men är det hästar som fått tillfälle att lära känna varandra så brukar det funka bra.

Vi har inte haft några allvarliga broddskador. Sparkskador har vi haft, men lustigt nog har de främst varit oskott. (Iof kanske eftersom nya släpps ihop under ickebroddsäsongen.).

Norrland

Hur gör folk i norr nuförtiden med brodd?

Folk i norr har brodd (4 på varje sko) på sina hästar som går i flock. Dygnet runt när det är vinterföre, även i transport.

at have broddar på i hagan lyder helt vanvittgt i mine øre!

Hvem vil dog have det på sin häst heletiden og så lade den gå sammen med andre.. ej det gør man bare ikke

Det er ikke sundt for hestens ben at stå med dem heletiden. Og der er stor risiko for skader på ens egen og andres heste.

Hvorfor ikke bare skrue dem i når du har brug for dem og tage dem ud når du er færdig med at ride :confused:

Jag antar att du inte är van med ett riktigt vinterföre? Broddarna sjunker ju ner i underlaget (dock mer i snö än is förstås) och ger hästen grepp.

En fläkskada ger oftast långt värre skador än en broddspark.

Skon blir en skridsko utan brodd med svåra fläkskador som följd. En häst som är rädd att halka går också och spänner musklerna och vågar inte ta ut steget vilket inte är bra för muskulaturen.

Är man helt emot brodd hade jag hellre rekommenderat oskott och sedan ta på någon form av broddad boots vid ridning.

Hos oss får föl och unghästar oskodda, sedan blir det skor med brodd under vintern.

jag har sex broddar i varje hov på min häst. så har jag haft på alla mina hästar. dom går broddade oktober-maj ungefär.
Jag har som jag skrev i ett tidigare inlägg, ALDRIG sett en broddskada som har uppkommit från en annan häst.
Jag har ALDRIG sett en häst som trampat sig med brodd såpass att den behövde sys.

Hur vi gör? alltså.. det är väl ingen större skillnad mot för någon annanstans? sparkande hästar går ensamna-oavsett årstid.

Du är alltid välkommen Eddas, det vet du ;). Jag bygger både box och hage om du vill flytta till mig...

Det hade självklart varit smidigare om detta gått att lösa igår när hovis var där, men hoppas att det blir bra nu då.

Jag har visserligen varit med om att en häst fått en broddspark över nosryggen (min foderhäst fick ett snyggt ärr innan jag lämnade tillbaka henne:crazy:) men snittytorna blev spikraka och det läkte fint. Tycker trots detta att det är okej med brodd i hagen om hästarna behöver. Har vi en häst som vi vet kickar så får den gå i egen hage intill de andra under den perioden. Allt går väl att lösa, eller?:laugh:

Ni har självklart rätt. Nu valde jag att fortsätta ha henne oskodd för stallfridens skull, men om hovarna slits ännu mer MÅSTE jag ju sko om jag ska kunna rida öht och då måste det ju kunna gå att hitta en lösning.

Det som stör mig mest är väl attityden blankt NEJ utan att försöka hitta någon lösning som passar alla när det bara är fem hästar.
PS. Hon som bestämmer över stallet är inte stallägaren. De har överlåtit ansvaret på henne...

Att släppa ihop nya hästar med brodd bak skulle jag aldrig riskera.
Med en redan familjär hästflock som känner varann, och isgata i hagarna som du beskriver, är det ren och skär idioti att inte vilja ha brodd bak. Hoppas de hästägare du har i stallet inser det snart, eftersom de riskerar hundra gånger skadans kaliber genom att riskera fläkskador med obroddade skodda hästar.

Tack gumman :love: Känns bra att veta. Har fortfarande inte fått någon reaktion från henne, men jag har bokat in hovslagaren på söndag. Vi får helt enkelt dela på dem. Blir det problem med in & utsläpp får jag väl göra det själv :crazy:

Kommer som ett skott om det inte löser sig ;)

Som sagt, inga nya hästar. Då skulle jag självklart inte heller överväga det ens. Tur att den andra hästägaren som kan tänka sig att ha sin häst med min hellre tar en broddskada än en fläkskada. Hon har också funderat på att sko sin bak, så det blir ju ändå något vi måste lösa om två av fem hästar behöver skos. ALLA kan ju inte anpassa sig efter en hästägares behov. Vi ser ju självklart till vad våra hästar behöver.

Försöker dock att inte vara oresonlig, det bästa är ju om det går att kompromissa så att alla är något sånär nöjda :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 184
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 946
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar