Hästen behöver nu skor bak, men får EJ ha brodd i hagen!

Sv: Hästen behöver nu skor bak, men får EJ ha brodd i hagen!

Prova sådana där...ta på o ta av boots...har glömt vad de heter. Men de kanske inte funkar, jag har ingen erfarenhet av dom.

Ja men det ligger ju i hennes intresse att ordna med hagar osv om det nu inte passar henne att ha hästar ihop med brodd...det är ju inte TS skyldighet hon vill skydda sin häst å vill ha på skor..

Låter kanon bra! hoppas det löser sig så pållen kan få skor=)

Hoppas jag med. Det är bara en mycket bestämd dam i 60-årsåldern jag ska övertyga först :crazy:

Om hovslagarn hade propsat på behovet av skor så hade jag hellre delat av hagen de veckor som det är kvar av vintersäsongen. Hellre gå själv o inte halka än gå flera o halka. Gör man hagen "i" eller tätt brevid flocken så kommer det säkert inte märkas på hästen.

Ett alternativ, om än långsökt är att köpa ett par broddade easyboots, då kan du ha boots/broddar när du rider o så får hästen gå oskodd i hagen.

Själv har jag skott idag alla mina tre o det blev broddar bak på dom... Jag är jätteosäker o hoppas verkligen inte att de sparkar nu! Det har jag aldrig sett dom göra innan så håll tummarna... Vanligtvis går de oskodda unde vintern o har så gjort från november, men nu kliar det i ridmusklerna så nu e vilan för dom slut!

hitta ett annat stall eller ha hästen själv i hagen. dels är även oskodda hovar hala på is (min är som bambi...) och dels kommer den bli öm om slitaget fortsätter.'

alternativet är att ha boots med broddar i. det har jag till min häst som går barfota.

Mm jag vet. Helst vill jag ju inte flytta, så jag hoppas att vi kan dela på dem.

Ja men det ligger ju i hennes intresse att ordna med hagar osv om det nu inte passar henne att ha hästar ihop med brodd...det är ju inte TS skyldighet hon vill skydda sin häst å vill ha på skor..

där kan jag inte hålla med dig alls. I ett stall har man regler, och dom är till för att efterföljas, och passar inte reglerna så får man lov att flytta. För mig finns det inget som säger att jag ska lösa saker och ting för att behaga massa olika hästägare.

Tycker att det låter som att du har en väldigt lat stallansvarig??
Orkar hon hämta hästarna om dom kommer på rymmen eller går hon hem och ringer några samtal till hästägaren att dom får hämta hem sina hästar själv?

Nä, hon är inte lat. Jag står i ett kollektivstall där vi egentligen delar på passen, men jag har fått möjligheten att köpa mig fri från passen i veckorna. Så de andra hästägarna gör absolut sitt, men det är STALLägaren som skall ta mina pass. Det är de som tycker att det är bökigt med insläpp och utsläpp och täcken osv, så den bestämda damen vill ju inte att stallägarna -som inte har egna hästar- ska få för mycket jobb. Hon menar väl och jag tycker om stallägarna också, men funderar ju självklart på om det kanske är dags att flytta i alla fall. Om det trots goda intentioner - alla har uttryckt hur gärna de vill att jag står kvar - inte fungerar för mina behov, så måste jag ju hitta ett ställe som passar bättre. Men det är inget jag vill ju...:crazy:

Litet dilemma kan man säga

Ja jag sa ju även att flytta är ett alternativ...Men jag har ju hellre på brodd på min häst än att få fläkskador de säger sig självt...men struntsamma nu verkar det ju lösa sig eventuellt...

i de flesta stall känns det ju som om att det inte är tillåtet med brodd bak i hagen (om de går flera givetvis). sen när det väl är blixthalka och skridsskobana över hela stallplan så vill alla i mitt nuv. (flyttar nästa vecka) stall ha sina hästar inne.

vilket inte är alls något alternativ för min 05a, han måste ju få gå ut. han är barfota runt om just nu och har varit så under vintervilan. ska skos runt om nu med brodd runt om. för tillfället har jag själv varit ut och saltat och grusat själv på morgnarna nu i veckan för att min häst skulle kunna gå ut...
3/15 hästar gick ut den dagen. det var 2 skodda hästar som hade brodd öht.
:(
förstår inte att folk inte är mer rädda för fläkskador än broddskador.

hos mina föräldrar har vi alltid brodd runt om hela vintern och vi har under många många år aldrig haft en broddskada av varken sig spark eller egentramp :)

Jag hade med skott och broddat hästen. Har själv en 05 som jag skodde runt om. Men min stallägare var positiv till det. Hästens bästa i 1:a hand. Sliter hon ned hovarna för mkt, så påverkar det ju hela hästen. Det tar väldigt lång tid för hovarna att växa ut igen, hon kan ju bli ömfotad på köpet.
Så skriv upp lite fördelar med att sko henne o ta upp det med stallägaren.

Hellre en broddspark än en vrickning. Det kan bli hemska följder utav vrickningen/streckningen.

hos mina föräldrar har vi alltid brodd runt om hela vintern och vi har under många många år aldrig haft en broddskada av varken sig spark eller egentramp :)

Håller med.
Om det inte handlar om en häst som är känd för att sparkas sedan tidigare (och då brukar hästarna redan ha försett varandra med hovavtryck förut) så är det säkrast att brodda bak också.
Fläkskadorna är värre än de flesta broddsår och som vintrarna ser ut idag så är det stor risk för is och halka större delen av vintern.

Det förstår inte jag heller! Vi har alla år haft broddat runt om i hagen (de går i flock), nemas problemas! När jag bodde söderut då tillåts endast blindbrodd i hagen så man fick brodda om vid ridning (16 brodd.....)

Däremot har jag ett krav på att flocken ska vara stabil, en häst som har för vana att sparka fullt ut åker ut vare sig det är sommarsäsong eller vinter.

jag hade flyttat hästen! helt ärligt!

Häruppe går varenda skodd häst med broddar på alla hovar. Och vi måste ha broddar 5månader om året..

hellre en broddskada än en fläkskada!

iofs har jag aldrig ens sett en broddskada på häst (som är orsakad av annan häst). Jag har aldrig haft någon häst som har trampat sig själv såpass med brodd att den behöver sys..

För mig finns det inget som säger att jag ska lösa saker och ting för att behaga massa olika hästägare.

Kan jag hålla med om, dock borde siktet vara inställt på hästens väl och ve om man hyr ut stallplats för sådana menar jag. Att ha en häst obroddad med skor, är ju en ännu större risk än broddsparkar. Fast det är klart, här är det en annan drabbad hästägare.;)

varför inte bara brodda i/ur när du ska rida? det är ju inte direkt jobbigt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 184
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 946
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar