hästen äter under ridningen

N

ninnie_91

Har någon ett bra tips på hur man ska få hästen att sluta försöka äta allt som finns när man är ute och rider?

jag ha försökt med skänklar jag vill inte dra för mycket i tyglarna då hästen är van vid att lyssna på skänklarna. Men att skänkla verkar inte hjälpa.

Sv: hästen äter under ridningen

Koppla på en extra tygel i nosgrimman om du använder en sådan, så slipper du dra i munnen men kan ändå bjuda ett motstånd när han vill sätta ner huvudet.

Sedan måste du alltid tänka på att hästen ALDRIG någonsin får äta så länge du sitter på ryggen, jag ser att många låter sina hästar beta när de sitter på och te x pratar med någon. Livsfarligt skulle jag säga, tänk sedan när du kommer i ett friskt tempo tölt eller galopp och hästen får syn på en gosig tuva så kommer du vara den första att besöka den när hästen tvärnitar.;):D

Man måste göra skillnad på arbete och fritid, det gäller även hästar.

Tack :D

Jo precis, jag har då inte någon speciell längtan efter att äta gräs :P

På vilket sätt funkar inte skänklarna? Stannar hästen ändå, eller äter den i farten?

Jag tycker att spöet är ett väldigt bra redskap, inte som bestraffning utan för att göra hästen uppmärksam. Jag använder det ofta när hästen är disträ och riktar uppmärksamheten åt annat håll, om det sen är en hund eller en grästuva spelar ingen roll. Inget piskande och slitande utan jag knackar till på sidan och det brukar ge en reaktion (om hästen inte är helt död för omgivningen) och när jag fått hästens uppmärksamhet kan jag ge de signaler jag vill ge. Tex styra undan, driva, stanna eller vad som nu känns rätt för stunden.

Jag tycker många har såna fördomar mot spön, vilket är synd. Vet man vad man gör med spöet och använder det på ett vettigt sätt är det är jättebra hjälpmedel. :)

håller helt med, när jag red "förra svängen" för en sisådär 15 år sen på ridskola var spö nått man använde som bestraffning... Nu har jag det till att be Geysir vakna, men oftast till att smeka bort insekter runt ansiktet och under magen:idea: Spö rockar:banana:

håller helt med, när jag red "förra svängen" för en sisådär 15 år sen på ridskola var spö nått man använde som bestraffning... Nu har jag det till att be Geysir vakna, men oftast till att smeka bort insekter runt ansiktet och under magen:idea: Spö rockar:banana:

Jag använder också mitt spö som flugviftare. Men en liten varning/tips; förra sommaren skulle jag peta bort några flugor som satt honom, och precis samtidigt som jag skulle föra fram spöt på halsen så flängde han bak med huvudet och skulle väl schasa bort något på magen. Spöt träffade honom rätt i ögat och det gjorde såklart ont. Som tur var händer inget allvarligt, men lite läskigt ändå.

Så numera är jag väldigt försiktig när jag har spöt på framdelen.

tack för tipset, jag är en riktig klumpeduns... har råkat peta honom i ögon och nos när "jag bara skulle", men som tur är så har han överseende med klumpedunsmatte då han vet att han är min Kung och jag är hans trogne tjänare... nääääääääe, ledarskap skiter vi i att träna, vad ska man göra det för när man vet hur rangen är:bow:

jo skänklarna fungerar inte eftersom hon totalt stänger av, det är en väldigt envis liten dam :P jo spö använder jag också, men nu så är det precis som att det inte alls finns där, hjälpte i början men inte nu längre. jag har provat och ridit i bara nosgrimma det funkade bra då drar jag henne inte i munnen iaf, men nu ska jag börja använda repgrimma på henne istället, tror det fungerar bättre eftersom att det kan bli lite obehagligt för henne om jag måste ta lite i tyglarna då.

Men för ca. en vecka sedan fick hon kolik, hon är bra nu och det finns inga problem hon trampar på som vanligt nu, men vi har även satt henne på lite diet och matvrak som hon är blev det inte bättre när man rider, men jag är lika envis tillbaka mot henne :P

tack så mkt för alla bra tips :D

Min envisa unghäst ska också äta allt inom synhåll när vi rider och när hon väl bestämt sig har jag inte en chans att hålla emot när hon drar ned huvudet (rider på sidepull). Jag köpte grästyglar från H**ks:idea:. Ett av mina bästa köp i hästutrustningsväg. Jag har dem inte superhårt spända, hon kan sträcka på halsen och gå på halvlång tygel men hon kommer inte ner till gräset. Nu tar det liksom tvärstopp när hon ska dra ner huvudet och hon får inget för att hon försöker. Nu verkar hon snart ha fattat att man inte får äta under ryttare för hon har i princip slutat försöka.

En helt annan sak, se till att hästen inte är "tokhungrig", inte så aktuellt om den går på bete men annars. Min häst nappar på sin höjd till sig några löv i farten (vissa partier vi rider så bokstavligt talat vadar hon i sly) de enstaka gånger hon varit mer hungrig än vanligt (hungrig är hon alltid) så har hon talat om det så att säga.

Min häst har också börjat med det nyligen, men han har rätt dåligt med bete i hagen så han är nog bara hungrig och i behov av stråfoder. Så nu har vi börjat ge honom extra hö. Prova med att ge din lite halm eller stödutfodring med lite hö om den går på bete.

Bibehåll samma tygellängd som du alltid har när du rider.
Bibehåll samma handställning som om du skulle trava eller skritta eller galoppera. Sedan om hästen drar ner huvudet bibehåller du samma ställning på handen. Detta innebär att hästen själv skapar obehag i munnen när den vill dra ner den för det kommer ju dra en del i munnen.
Hästen kommer rätt fort på att det är rätt obehagligt att försöka dra huvudet ner för att äta för när huvudet är där den ska(uppe) så är det behagligt.

Jag är inte så mkt för hjälptyglar för att de inte skall kunna dra ner huvudet så kallade grästygel
.Hästen skall kunna ha huvudet uppe ändå den skall lyssna på mig det går att lära frågan är bara om man själv är villig att lägga ner 100& på de och inte bara 99%.

Jag har en 5-åring som precis börjats rida i skogen, han har också försökt ta av Grenar som är i vägen . Om du är snäppet före din häst när allt det goda är på väg tex genom en halvhalt och be henne gå åt sidan, så får hon annat att tänka på .

Hej från Hambo

Ätandet är alltid det jag irreterar mig mest på hos Skjöldur då jag tar tillbaks honom efter att han varit ridlägerhäst. Han gör det inte så mycket då jag rider, men då jag leder honom. Det brukar ta några veckor innan han ger sig med det. Tredje gången eller så som han gör det så har det hänt att tålamodet brustit och jag har morrat åt honom och klatchat till med spöet -sagt att hör upp, du är med matte nu! Kom ihåg det, det där har du aldrig fått för mig. Men det verkar inte spela så stor roll om jag säger åt honom mjukt eller hårt utan han måste vänja sig av med det, och det tar ett tag. Men han har alltid väldigt kul på ridlägren och det beror inte bara på att tjejerna är mesiga och låter honom ta för sig av det gröna. Ridlägrena är hans sommarnöje lika mycket som ungarnas.

Jag förstår inte varför det skulle vara så farligt att dra hästen i mun om den faktiskt utför ett beteende den inte får. Om en häst jag rider försöker äta drar jag direkt i tygeln för att bestraffa det. Sen är jag mjuk som vanligt. Händer det igen drar jag igen.
Konsekvens och verkan liksom. Sen lägger de av.

Håller med!!! och varför är alla så rädda för att använda spö egentligen?? Det är väl ändå bättre att säga till en gång ordentligt än att tjata tjata tjata.... Sen ska man självklart inte missbruka spöanvändningen!!!

hejsan, ang. foder så går hon på bete men har haft kolik för ett par veckor sedan så hon får dock inte äta så mycket, men det börjar lätta upp med ätandet, hon börjar faktiskt till och med reagera när jag säger nej. Hon började lyssna på mig efter ca. 1-2 veckor i repgrimma. Jag håller alltid samma handhållning, oavsett vilken gångart, och jag rider inte för sakta, nu har hon ju fått lite temperament så det skulle inte hålla att bara skritta, så resultaten rullar in, jag sitter för närvarande nästan varje dag med haksläpp när jag knappt behöver använda några hjälper :D Jag använder spö på henne, annars skulle jag aldrig ha kommit framåt i början, så det har varit till stor hjälp, och nu använder jag det i princip bara som stöd uti fall att, liksom.

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
796
Senast: Fiorano
·
R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 517
Senast: nullo-modo
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
624
Senast: Squie
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 326
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar